O lidech, autech a opečovávané životní lásce
Milí čtenáři v nekončícím létě!
Hlavním tématem tohoto vydání je koroze u zánovních aut. Myslím, že s ní může takto komplexně (a zároveň nově) těžko přijít někdo jiný než Svět motorů – časopis, tradice, která spojuje letité čtenáře třeba s motory pro třicátá léta 21. století, jaký může reprezentovat nová posila naší redakce Tomáš Hadač. Jeho první velký článek, hezké setkání generací se sedmdesátiletým veteránistou, nalistujete na straně 40.
To Martin Frei, ve Světě motorů představitel zkušené vlny, s grácií vysvětluje, jak ošidné ono slovo „nové“ je. Náchylnost ke rzi mají tyto vozy už den po výrobě. A vy si o tři strany dále určitě přečtěte proč.
Stejně jako každý člověk má i každé auto svá slabá místa. Dříve jsme měli více času, méně důvěry, a tak jsme se o plechové miláčky více starali. Přiznám se, že i já se méně starám a užívám dnešní automoderny. I když si čím dál častěji říkám, tak jako třeba minulý čtvrtek v bílém krasavci se lvím znakem, jak na palubní desce sakra chybí druhé třetí manuální tlačítko. Ne, vše do tabletu. A pak jen věřit, že ta jediná obrazovka, kde můžete ovládat nejen rádio, navigaci, ale i teplotu a další prvky proti nočnímu chladu a jiným opravdu lidským potřebám, nezamrzne, nezhasne…
Jo, fakt vzpomínám, jak jsem s dědou na jeho spartaku natíral blatníky barvou proti korozi, jak jsem cestou se svou první opravdovou láskou přes dva šrouby vyndal celou masku trabantu, aby chudák horký chladil cestou z koncertu v Telči vzduchem přírodně naplno. Zatímco dneska? Už si v autě nevyměním ani žárovku…
Ale třeba se my, lidé (řidiči), vzepřeme a ta opravdová, milá doba se zase vrátí. Nebo se neříká, že stará láska nerezaví?
Hezké čtení s láskou (k autům) přeje
David Šprincl, zástupce šéfredaktora