Názorová žurnalistika ve Světě motorů
Milí čtenáři!
To zas bude v pondělí telefonátů! Dáváte zelenou antiradarům, obhajujete grázly za volantem, a ještě jim radíte, jak se vyhnout zákonu. Práce ve Světě motorů mi proti předchozím novinářským štacím od bytostně seriózního Radiožurnálu po vykřičený Večerník Praha ukázala jednu nečekanou, ale milou skutečnost: propojení se čtenáři. Voláte prakticky denně a někdy jsou to hodně filozofické debaty. Třeba minulý týden s Pavlem Peterkou, podle něhož tím, že používáme pro dokumentaci velikosti kapsy v předních dveří u focení aut PET láhev, navádíme tím řidiče, aby za jízdy popíjeli, a to je nebezpečné a od nás nezodpovědné. Je mi jasné, že reakce na hlavní téma tohoto vydání – antiradary – bude mnohem bouřlivější. Bouřlivé jsou i pravidelné úterní porady redakce, kde témata nejen plánujeme, ale také o nich diskutujeme: o jejich směru, stejně jako o redaktorech, kteří by je měli psát. Máme ve Světě motorů křídlo takzvaně opatrnější, kam patří Martin I či Petr I, a křídlo radikální typu Petra II či Martinů II a III. Autor hlavního tématu o antiradarech Jiří Baborský bude tentokrát určitě lynčován za neskrývané nadšení pro tuhle pomůcku pro řidiče. Přitom právě Jirka je pro mě novinář pravým coulem, který si nevymýšlí, věci ověřuje z mnoha zdrojů a radikální je jen při diskusích. Nad klávesnicí dvakrát váží, jak věci pojmenuje. Určitý tendenční tón v jeho nejnovějším článku přesto tentokrát vidí i nejeden člen redakce. Zároveň ale jím podané hlavní téma, samo o sobě diskutabilní, má vše, co má mít: jasná fakta, jasný názor i onu často proklínanou návodnost. Myslím si ale, že většina čtenářů právě pro tohle Svět motorů kupuje i v roce 2018. Dívám se do plánů zbylých čtyř hlavních témat tohoto roku a názorová žurnalistika sehraje velkou roli ve všech čtyřech. Je to tak, tvrdím, dobře.
Hezké čtení a následné polemizování (si) přeje
David Šprincl, zástupce šéfredaktora