Frankfurtská elektrická epidemie
Vážení čtenáři,
velmi tristní pohled se naskýtá v těchto dnech na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Jako by tato kdysi velkolepá přehlídka evropského automobilového umění byla postižena nějakou epidemií. Nepamatujeme, že by ve Frankfurtu bylo někdy tak prázdno, že by zde chybělo tolik značek (absentují mj. Toyota, Citroën, Peugeot, Fiat, Nissan, Volvo, Mazda, Mitsubishi, Suzuki, Subaru, Aston Martin) a bylo k vidění tak málo novinek. Epidemie za to opravdu může, ale nikoli chřipková, ale elektrická. Evropa se ve své sebevražedné politice brutálního snižování automobilových exhalací přiblížila na dotek době elektrické. Novinky, které nemají s pohonem na proud nic společného, v hesenské metropoli musíte hledat skoro s lupou. Bez nich to od příštího roku prostě nepůjde. Neúčast většiny japonských značek naznačuje, že mnohé automobilky už nad ze světového hlediska omezeným superregulovaným evropským trhem lámou hůl. Z tzv. aut pro život, tedy vozů pro normální dotacemi nezpovykané Evropany, se ve Frankfurtu ukázal jen nový Hyundai i10, kdysi německý Opel Corsa, nyní střižený podle francouzského Peugeotu 208, a asi též Renault Captur. Toť opravdu vše! Jako ryby ve vodě se v nových evropských podmínkách orientují čínské automobilky, které ve Frankfurtu obsadily poprvé celou halu, a u jejich aut bylo docela živo. Je jen otázka, zda je to pro evropský automobilový průmysl, už nyní zcela závislý na dodávkách čínských baterií, dobrá zpráva, či nikoliv.
Hezké čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor