Jak se stát lepším | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se stát lepším

Vážení čtenáři,

začnu starým bonmotem: „Každý muž umí dvě věci nejlépe ze všech lidí na světě. Jednou z nich je řízení auta.“ Čtenáři Světa motorů jsou z 95 % muži, takže asi všichni chápeme. Ale je tomu opravdu tak? Fakt jsme do jednoho králové volantu? Svoji řidičskou pouť jsem odstartoval na začátku sedmdesátých let minulého století, ještě s vyhláškou 80 a instruktorem v autoškole, kterého ze všeho nejvíce zajímalo, jak snížit počet odjezděných hodin, aby mu zbylo víc poukázek na benzin pro soukromé cesty. Klasická socialistická zlodějna. Místo 16 hodin jsem jich za volantem strávil jen šest. Na funkci to vliv nemělo. Zkoušky jsem složil a začala škola silničního života. Ani já o sobě nepochyboval, že jsem ten Nejlepší. Možná kousek za Niki Laudou. Ale opravdu jen malinký. Opravdové vystřízlivění mi připravil až John Haugland. Mladým už jeho jméno nic neřekne, ale my starší víme, že to byl norský pilot Škodovky, k němuž všichni s obdivem vzhlíželi. Na počátku devadesátých let pořádal na okruhu v Sosnové školu jízdy. Dorazil jsem na ni ve favoritu redakce deníku Lidová demokracie (také takový zajímavý socialistický název: Lidová vláda lidu). Auto mělo najeto 250 000 kilometrů, vypadalo na půl milionu. A začala drezura. Nejdřív teorie, pak skvělá praxe. Haugland s každým jel, opravoval chyby. Nebál se mě klidně i praštit přes pazouru, když jsem neposlouchal a opakoval chybu. Vysvětloval nájezdy do zatáček, držení volantu, sezení, zásady brzdění, tehdy ještě bez ABS. A pak nás honil, nutil jet co nejrychleji, dokud jsme nevyletěli z asfaltu do kačírku. Dva dny. Když se mu zdálo, že už jsme si příliš jistí, začalo se jezdit proti směru hodinových ručiček a my byli zase za blbečky… Z Hauglandovy drezury čerpám vlastně dodnes, a hlavně si díky ní nemyslím, že řídím nejlíp ze všech. Ale znám své limity, miluju plynulou klidnou jízdu a nesnáším loudaly. O tom, že každý z nás se může stát ještě lepším řidičem, než je v současnosti, je hlavní téma tohoto vydání.

Příjemné čtení vám přeje

Zbyšek Pechr, šéfredaktor

Objednávka starších čísel

Archiv čísel najdete zde
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851