Čip nad zlato
Vážení čtenáři,
doby, kdy si byl skoro každý řidič schopen udělat na autě základní údržbu sám, jsou dávno pryč. Často nostalgicky vzpomínám, jak jsem se na svém prvním voze – Fiatu 850 – učil měnit klínový řemen, neb to byla součástka, která odcházela pravidelně. Hlavně si pamatuji na to opojení z vítězství, když jsem to opravdu zvládnul a nic dalšího neponičil. Ne nadarmo jsem totiž měl na základní škole nejhorší známky na vysvědčení z dílen. A když jsem k této dovednosti časem u Škody 120 přidal i čištění palivového čerpadla, nabylo mé sebevědomí velikosti Mount Everestu. Dnes už na běžně erudovaného řidiče zbývá maximálně výměna gumiček ve stěračích. I obyčejná oprava žárovky je už většinou záležitost pro servis. A k tomu přibývá elektronika, bez níž už na autě nefunguje nic. Brzy bude třeba k jeho obsluze počítačový rychlokurs. Ono opojení technologiemi má ale občas i slabší stránky. Jedna z nich, současný nedostatek nejmodernějších čipů, nyní dost důkladně trápí skoro všechny světové automobilky. Příčin výpadku je více, výsledek jasný. Chybějí auta, na odstavných parkovištích se hromadí vozy čekající na jednu součástku, omezují se výbavy, ubývá motorizací… Zmatek, který nemá konce. Nebo má? Na to se snažíme najít odpověď v hlavním tématu tohoto čísla. A protože vždy chceme být o kousek před konkurencí, připravili jsme pro vás exkluzivní představení nejnovější motorky CFMoto 800MT, s níž jsme jeli jako první novináři na celém světě.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor