Není energie jako energie
Vážení čtenáři, s výjimkou dola ro vých milionářů (a ministryně sociálních věcí Venezuely Malá čové) má asi každý z nás v sobě od přírody jakousi šperklapku proti drahotě a zbytečnému utrácení. Ne že bychom ceny kolem sebe sledovali soustavně, ale když se dostanou na nějakou úroveň, hrkne to v nás najednou a řekneme si: Pozor, něco se děje! Ve Světě motorů víme, že pokud cena benzinu nepřesáhne 34 korun za litr naturalu, je skoro zbytečné psát o úsporné jízdě nebo o tom, jaká paliva jsou nejvýhodnější. Zájem to nepřitáhne. Jakmile ale na totemech vyskočí vyšší číslo, začne většina z nás přemýšlet nad tím, zda by se na tankování dalo nějak ušetřit. Ať už stylem jízdy, nebo výběrem té správné pohonné hmoty. I když teď jsem na rozpacích, zda je termín hmota namístě, když jde i o plyny a hlavně elektřinu. Takže raději přesněji – energie. Protože nás na cestách a především dálnicích už straší i částky blížící se čtyřicítce, byl nejvyšší čas se na energie podívat. A jak je naším zvykem, vzali jsme to z gruntu. Od fyziky až po praktický život a nabídku alternativ. Poměrně hodně prostoru věnujeme LPG, které zažívá renesanci díky emisním předpisům a všeobecné drahotě. Dokonce jsme připravili i test octavie s moderním motorem 1.5 TSI, přestavěné na LPG. Doposud se totiž většinou tvrdilo, že nové motory nejsou na přestavbu vhodné. A nezapomněli jsme ani na výhody a slabá místa hybridů a plug-in hybridů. Čtěte a vybírejte.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor