Krásné a divoké devadesátky
Vážení čtenáři,
už dlouho se nestalo, aby nějaký televizní seriál tak zacloumal národem. Překvapivě se to povedlo veřejnoprávní televizi, která uvedla šestidílné Devadesátky, jež mapují policejní práci při odhalování orlických vražd. A najednou všichni začali vzpomínat na léta navazující bezprostředně na sametovou revoluci. Na roky, v nichž mnozí pohádkově zbohatli a jiní zase vyklidili pozice. Na dobu, kdy tu neexistovala žádná pravidla a zákony si každý vykládal po svém. Na opojnou chuť svobody. V případě mě, novináře, šlo hlavně o svobodu slova. Tehdy se opravdu dalo napsat vše tak, jak člověk chtěl a cítil. Dnes už to bohužel zase nejde. Aktivisté číhají. Češi se nemohli nabažit volného pohybu a stali se jedním z nejzcestovalejších národů světa. Sám jsem se o tom přesvědčil na konci devadesátých let při výletu na Nový Zéland. V tamních parcích běžně nabízeli návštěvníkům tištěné průvodce v angličtině, němčině, italštině a češtině… Zajímavá byla tato doba i z hlediska automobilismu. Po šedi socialistické nabídky sem proudily ojetiny z celého světa. Brzy začala domácí Škoda konečně dělat konkurenceschopná auta a národ přesedal do nového. Mafi áni též. Zatímco běžní podnikatelé začínali v Seatu Toledo a přes Mazdu 626 mířili výš, podsvětí milovalo mercedesy. Ty do Česka začali vozit němečtí bratři Helbigové a jejich „podnikání“ je považováno za první velký polistopadový korupční skandál. I my jsme se v hlavním tématu podívali, jak to v devadesátých letech minulého století s auty vypadalo. Pokud by to někoho náhodou nezajímalo, najde ve Světě motorů třeba první dojmy z jízdy Dacií Jogger nebo premiérový český test nové Hondy HR-V.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor