Ber, nebo vypadni!
Vážení čtenáři,
řekněme si hned na úvod, že líp už bylo. Nepříjemnosti se na nás v posledních dvou letech řítí jak roj meteoritů. Vše zahájil čínský virus, který ochromil celou zeměkouli. Z toho se pak vylíhla spousta následných problémů, a teď ještě válka za humny. Ekonomicky to znamená špatné časy. Peníze ztrácejí hodnotu, ceny letí nahoru. My jsme časopis pro motoristy a právě auta to schytávají ze všech stran. Odstávky během kovidové pandemie a výpadky v dodávkách potřebných dílů k výrobě, to vše podpořeno naprosto nesmyslnými ekologickými cíli Evropské unie, brutálně omezily nabídku. Dnes už se nechodí k dealerům hrdě vyjednávat o slevě. Dnešním heslem je: Ber, nebo vypadni! Za tebou čeká spousta lidí, kteří také chtějí nové auto. Automobilky se snaží vystupovat v rolích poškozených. Ony přece nemohou za nedostatek čipů. Ony nechtějí zdražovat. Všichni odborníci to ale tak nevidí. Zrovna nedávno mi jeden velmi významný prodejce řekl: „Vůbec tomu nevěř. Výrobcům automobilů se to hodí. Omezují produkci aut se spalovacími motory, nedostatkové díly dávají do elektromobilů, o které běžní spotřebitelé nestojí, a do velmi drahých aut, z nichž mají největší marži. Vyhýbají se tím možným pokutám za překročení emisních limitů. Kdyby vyráběli auta, která lidi chtějí, prodělají kalhoty. Takhle zákazníci berou to, co je.“ No, neznělo mi to jako úplný nesmysl. Ale zpět do českých showroomů. David Šprincl se podíval na vývoj cen, a přestože nečekal nic příjemného, stejně mu údivem spadla brada. Zvýšení cen je často třetinové za necelý půlrok. Jak se bude vše vyvíjet dál? To si přečtěte v hlavním tématu tohoto čísla. A navrch se můžete těšit i na první český test v Česku tak oblíbené Kie Sportage.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor