Oponu za normálností ještě nestahujeme
Milí čtenáři!
Evropská komise minulý týden představila plán pro zvládnutí energetické krize. Namátkou: uvažuje třeba o povinném omezení spotřeby v denních špičkách, a to hlavně v průmyslu, u veřejných budov a – ano - zmiňuje také elektromobily. Třeba jde o první záblesk, jak u vize rádoby čisté autobudoucnosti polevit v honu na staré dobré vozy. „Takzvaná zelená cesta má řadu trhlin. Tak, jak je postavena, není realizovatelná. Pojďme věci řešit s uváženým rozumem, a ne z nepodloženého přesvědčení. Pak se nám všem společně může i ulevit,“ řekl mi Ivo Šebesta při rozhovoru pro hlavní téma tohoto Světa motorů. Věnujeme se v něm zajímavému obratu v chování nás, řidičů: slabé prodeje nových aut se ještě pár týdnů zpátky sváděly na jejich prostý nedostatek. Jenže teď je jich zdá se dost, leč ochladl zájem lidí. Obavy z energetické krize v tom podle mě hrají hlavní roli. Kdo ví, možná za ni v budoucnu nakonec poděkujeme. A ve Světě motorů si díky tomu budeme ještě za roky číst o normálních autech pro normální lidi. Tak jako v tomto vydání, kde se potkávají dva obyčejné benzinové hatchbacky, na jejichž srovnání rovnou navazují testy dodávky se vznětovým čtyřválcem, povedené motorky a bazarový rozbor kombíkového BMW 5 se základním dieselem a temným tajemstvím k tomu. Že máme v září 2022 pro budoucnost snad stále ještě běžných aut argumentů plný pytel, dokazuje i náš speciál, který vychází stejně jako tento Svět motorů právě dnes: benzinová toyota či dieselová škodovka se v něm v přehledu úsporných aut předvádějí spotřebou kolem čtyř litrů. Oponu za normálností – věřím tomu – ještě nestahujeme.
Hezké čtení přeje
David Šprincl, zástupce šéfredaktora