Pařížská přehlídka čínské dovednosti
Vážení čtenáři,
bývaly doby, kdy se život motoristického novináře řídil podle velkých autosalonů. Právě tyto monstrózní přehlídky automobilových novinek určovaly tempo práce. Před autosalonem informací ubývalo, aby v jeho průběhu došlo k úplné zpravodajské explozi. Pak následovaly týdny, kdy se jezdilo na první seznamovací jízdy s horkými novinkami, a za chvíli už byla zase na obzoru některá z velkých výstav. Patřím ke starší generaci, a tak ještě pamatuji autosalony, na kterých slovo premiéra opravdu mělo svůj význam. Z novinky se v záři refl ektorů stáhla plachta a ona opravdu byla k vidění poprvé. Pak přišla ke slovu elektronická média, vše se zrychlilo a automobilky začaly mít pocit, že na výstavách jejich novinky v konkurenci ostatních zapadají. A tak se začaly dělat předpremiéry, statická představení, záhadně masově unikaly tzv. špionážní fotografi e, kterými se výrobci snažili co nejvíce upoutat pozornost na svůj model. To vše snižovalo význam autosalonů. Další ránu jim zasadila hospodářská krize na konci prvního desetiletí tohoto století, po níž automobilky začaly šetřit, a zkázu dovršila pandemie čínské chřipky. Výrobci vozů zjistili, že i bez autosalonů dokážou virtuálně a levně představit své modely. Hrob pro autosalony byl vykopán. Hodně tedy překvapilo, když se po čtyřleté pauze znovu uskutečnil pařížský autosalon. Začal minulý týden a na stranách 6 až 11 najdete vše důležité, co bylo k vidění. O vzruch se staraly výhradně domácí automobilky (a ještě ne všechny) a místa po absentujících evropských výrobcích zaujaly značky z Číny a třeba i Vietnamu. Zdá se, že Bruselem řízená likvidace pýchy evropského průmyslu je dovršena.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor