Vzhůru k výškám nejenom v cenách
Vážení čtenáři,
v tomto vydání Světa motorů jsme se částečně tematicky vrátili daleko zpět do minulosti. Mnozí z vás si jistě pamatují, že první logo našeho časopisu z roku 1947 obsahovalo kromě auta i letadlo. Ano, psaní o aeroplánech a létání bylo dřív nedílnou součástí magazínu, jehož zaměření spojuje slovo motor. Náš reportér Tomáš Hadač se vydal zkoumat, jaké to je vysoko v oblacích, a společnost měl při tom opravdu vybranou. A snad neprozradím příliš, když upozorním, že velkou životní zkoušku přestál ve zdraví. Možná při akrobatických výkrutech ani tak nevalil oči jako my ostatní na zemi, když čteme zprávy automobilek o nových cenách jejich vozů. Když mi v emailové schránce přistály startovací částky Peugeotu 408, chvíli se o mě pokoušely mdloby a netušil jsem, zda bdím, či spím. Bohužel jsem byl při plném vědomí. Aby v tom však francouzský lev nebyl osamocen, podobně nasazují ceny skoro všude. Že se z aut díky bruselskému Zelenému údělu stane opět luxusní zboží, jako tomu bylo v dobách počátků automobilismu, jsme tušili a už dávno na to také upozorňovali. Ale tempo zdražování je zdrcující. Skoro mám až pocit, že nedostatek aut dostupných širokým vrstvám některým výrobcům vyhovuje. Naoko lamentují nad nedostatkem potřebných dílů a prodlužováním objednacích lhůt, ale na druhé straně je řada výhod. Neexistují slevy, nevyrábí se na sklad, zákazníci omezují svoje požadavky a nechají si líbit skoro všechno. A když poptávka převyšuje nabídku, je cena přirozenou regulací. Je jen otázkou, jak dlouho a do jaké výše si to my motoristé necháme líbit.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor