O úhlu pohledu
Vážení čtenáři,
mladoboleslavská automobilka je nejvýznamnějším domácím podnikem, čtvrtým největším plátcem daní a Čechy nejuznávanější fi rmou. Proto když pořádá výroční tiskovou konferenci, nemohl jsem chybět. No, asi už byla radostnější léta, to však platí nejen pro Škodovku, ale skoro všechny podniky, náš mediální dům nevyjímaje. V Česku prodala Škoda 62 905 aut (meziroční pokles o 11 %), celosvětově 731 300 (-17 %). Na léta, kdy Škoda vyráběla přes milion aut a střednědobé cíle měla nastavené blízko dvěma milionům, zapomeňme. To už se určitě nikdy nepodaří. Přesto se nesla konference v optimistickém tónu. Až jsem měl chuť se zeptat, zda se v Mladé Boleslavi nenakazili u expremiéra Andreje Babiše, který svoji drtivou porážku v prezidentských volbách vydával za kolosální úspěch hnutí Ano. Jízlivou otázku jsem nakonec spolkl a dobře udělal, protože Škoda měla k optimismu jistě důvod. Ono totiž vždy záleží na úhlu pohledu. Doma má Škoda mezi osmičkou nejprodávanějších aut sedm modelů. Zvedla nevídaně ceny a nikoho to nevzrušilo. Na dodání aut čeká přes 60 000 zákazníků. A o tom, že kovid rozbourá dodavatelsko- -odběratelské vztahy, že vyhoří továrny na polovodiče a další součástky, že se v Číně přestane dařit evropským autům, že Rusko rozpoutá válku proti Ukrajině a zmizí tak další trh, před rokem nikdo nevěděl. Prostě s některými věcmi se hnout nedá. Vás, jako zákazníky, by ještě mohla zajímat odpověď šéfa českého zastoupení Škody Jiřího Maláčka na otázku, zda mohou auta zlevnit. Byla krátká a rázná: Nedovedu si představit, že by šly ceny dolů.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor