Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 6. 2013

Na co se nejčastěji ptáte k LPG?: Uvažuji o plynu, ale…

Na co se nejčastěji ptáte k LPG

V poslední době přistálo v redakční poště hodně dotazů k provozu auta na LPG. Odpovídá na ně odborník Tomáš Kleissner ze společnosti Kia. 

Tomáš Kleissner ze společnosti Kia
1) Jak vypočítat návratnost?
Přemýšlím o LPG. Prý existuje jednoduchá rovnice, kterou vypočítám návratnost.
Jak zní?
Bohužel se o úplně jednoduchou rovnici nejedná. I do zjednodušeného výpočtu je nutné zahrnout pořizovací cenu přestavby, cenu obou paliv, spotřebu a roční nájezd. Při kalkulaci je také třeba uvážit sezonní rozdíl cen obou pohonných
hmot, která je naprosto opačná. Benzin je v létě nejdražší, zatímco LPG díky použití při vytápění je nejdražší v zimě a v létě naopak nejlevnější.

2) Co je nebezpečnější?

Auto na LPG vozí nádrže s plynem, a proto je nebezpečnější při nehodě. Je to pravda?

Každá nádrž s hořlavinou ve vozidle může být zdrojem nebezpečí. Ve kutečnosti je míra rizika nízká a nádrž dosti pevná. I v případě úniku kapalného plynu by ve venkovním prostředí došlo okamžitě k jeho odpaření a rozptýlení do okolí, což u kapalných paliv nenastane. Dá se tedy říci, že v případě nehody je vůz s plnou nádrží LPG a prázdnou benzinovou bezpečnější než auto s plnou nádrží benzinu.

3) Mohu parkovat v garážích?

Plynové vozy nemohly parkovat v garážích třeba u obchodních center. Údajně se to ale už změnilo. Chtěl bych zvolit LPG, jenže tohle je pro mě překážka…

Díky změně legislativy, která odstranila paušální zákaz vjezdu plynových vozidel do podzemních garáží, mohou nyní vznikat garáže, kde lze tato vozidla legálně zaparkovat. Záleží na majiteli nebo provozovateli, zda parkoviště vybaví potřebnými snímači.

4) Vydělám při prodeji?

Když budu plynové auto prodávat jako ojeté, dostanu za něj víc než za totožný diesel?

To je velmi individuální, záleží na konkrétním typu vozidla. Platí však, že přestavba se projeví ve zvýšení hodnoty ojetiny. V úvaze o návratnosti je toto třeba uvážit. Kdyby se porovnávaly dva identické vozy se zážehovým motorem a jeden byl profesionálně přestavěn na pohon LPG, jeho hodnota bude větší.

5) Přijdu o záruku?

Když nechám přestavět nové auto, přijdu o záruku od jeho výrobce. Má na to právo?

V případě, že se jedná o vozidlo s ofi ciální zástavbou, kterou dovozce včetně použitého software schválili, o záruku nepřicházíte. Jinak se domnívám, že výrobce může odmítnout držet garanci za vozidlo, jestliže bylo nějakým pro něj neznámým způsobem modifikováno.

6) Natankuji v cizině? 

Systémy plnění LPG se prý mezi sebou liší. Budu moci načerpat i v zahraničí?

Je to tak. Před cestou do zahraničí je dobré informovat se na systém používaný v zemi, kam cestujete, a zakoupit vhodnou redukci.

7) Co mohu přestavět?

Hodí se k přestavbě všechny benzinové motory? Co se případně upravuje?

V zásadě se hodí všechny. Dnešní systémy jsou velmi sofi stikované a v některých režimech dochází k přivstřiku benzinu pro ochranu vnitřních dílů motoru. Je však třeba uvážit, jakým způsobem je vůz provozován. Tam, kde převažují dlouhé jízdy po dálnicích vysokou rychlostí, je nutné vůz dovybavit zařízením pro aplikaci aditiv na bázi draslíku pro dokonalou ochranu.

8) Střídat s benzinem?

Prý bych měl po každé třetí nádrži plynu vyjet jednu na benzin. Skutečně?

Kvůli obsahu biosložky v benzinu je vhodné, aby se zhruba jednou za tři měsíce nádrž vozidla naplnila „čerstvým“ benzinem. Díky zmiňovanému startování na benzin a přivstřiku závisí na způsobu používání vozu, zda dojde během zmiňovaného období k přirozenému spotřebování paliva z nádrže.

9) Výhody podnikatelům?

Jaký smysl má plynové auto pro živnostníky? Jsou třeba osvobozeni od silniční daně?

Kromě samotné úspory na palivu, kterou ocení nejen živnostníci, je skutečně možné u vozidel s alternativním pohonem vyhnout se silniční dani.

10) Rezerva, nebo dojezdová sada?

Proč musí některá auta na LPG vozit plnohodnotné náhradní kolo, ale jiným stačí dojezdová sada?

Dle platných předpisů musí být každé vozidlo vybaveno systémem umožňujícím nouzové dojetí při defektu pneumatiky. Třeba Kia se rozhodla u svých oficiálních přestaveb pro použití dojezdové sady, abychom neomezovali zavazadlový prostor náhradním kolem a nesnižovali užitnou hodnotu vozu.

11) Smím tankovat svépomocí?

Proč si nesmím sám natankovat plynový vůz? Prý je podmínkou nějaké školení. Na co?

Je to dáno platnými předpisy. Při tankování LPG je třeba být obezřetný a zachovat určité postupy. Není to nic těžkého. Některé palivářské společnosti toto školení pořádají zdarma a absolventům vydávají průkazku, na kterou si u jejich čerpacích stanic smějí načerpat palivo sami.

12) Problémy se studenými starty?

Bojím se, že v zimě budu mít se startováním auta na LPG stejné problémy jako s dieselovým vozem. Má smysl se toho bát?

Nemá. Vůz vždy startuje v benzinovém provozním režimu a po částečném zahřátí se přepíná na plyn. Motor se tedy chová naprosto stejně jako benzinový, kde je výhoda, že nikdy nemusíte řešit, zda máte natankován „zimní benzin“ ani jaký je obsah povinně přimíchané biosložky.

13) LPG vs. nafta?

Proč bych si měl místo úsporného vznětového motoru koupit benzinový přestavěný na LPG? Jaké výhody proti němu má?

Provoz vozidla na LPG vychází levněji než u vozu se vznětovým motorem. Dále existují obecné výhody zážehového agregátu jako konstrukční jednoduchost, rychlejší zahřívání, levnější opravy, bezproblémový zimní provoz a podobně.

14) Častěji do servisu?

S vozem na LPG prý musím častěji do servisu. Proč je to nutné a kolik to stojí?

Je to dáno předpisy, vůz musí jednou ročně projít kontrolou, zda je systém bezpečný. Samozřejmě zde existuje i nějaký pravidelný servis, při kterém se mění spotřební díly jako fi ltry. Cena revize se pohybuje kolem pětistovky.

 

Nejčastější otázky o LPG
Nejčastější otázky o LPG
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
08 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851