Desatero přikázání u ojetých aut: Nepožádáš statku bližního svého | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

4. 7. 2013

Desatero přikázání u ojetých aut: Nepožádáš statku bližního svého

Desatero přikázání u ojetých aut

Při koupi ojetiny lze občas očekávat spoustu potíží. Zejména na nezkušeného kupce čekají vlci, jejichž cílem je dostat se k cizím penězům. 

(více v čísle 10/13)

Obchodování s ojetými vozy s sebou nesou celou řadu nekalých praktik, které jsou až překvapivě rozšířené. A na některé lidi bohužel stále účinné. Na co si dát nejvíc pozor? S tím radí naše desatero.

Stočeno o 200 000 km

Nejrozšířenějším podvodem s ojetými automobily je stáčení tachometrů. Podle společnosti Cebia, lídra v oblasti prověřování původu a historie vozidel, má 40 % nabízených ojetých automobilů upravený ukazatel ujeté vzdálenosti. U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů, což je běžná praxe, se pak může cena lišit o desítky tisíc korun. „Bohužel podvodného stáčení tachometrů stále přibývá, protože podle stávající legislativy není trestným činem. Nedávno jsme se podíleli na namátkovém prověření desítek aut v různých bazarech. U čtyř z deseti byla odhalena manipulace se stavem tachometru, u některých dokonce o 200 000 kilometrů!“ říká Martin Pajer, ředitel Cebie. „Nejčastěji se jedná o automobily dovezené ze zahraničí,“ podotýká ředitelka AAA Auto Kateřina Topolová. „Typickým reprezentantem této skupiny je osm let staré rodinné kombi, jehož tachometr ukazoval hodně přes 300 000 kilometrů, a přitom nyní se prodává se stavem kolem 150 000 km,“ přibližuje dále Martin Pajer.

O šest let mladší?

Dalším nešvarem jsou zfalšované roky výroby, v Česku připadá na každé páté auto. „Z právního hlediska se jedná o stejný problém jako u přetáčení. Tedy o klamání, co se týče skutečného opotřebení vozidla,“ upozorňuje Tomáš Palla, právník Sdružení obrany spotřebitelů.

Potíž je v tom, že se rok výroby už dvanáct let neuvádí v technických průkazech. Byl totiž nahrazen údajem o datu Nepožádáš statku bližního svého Kresba Milan Kounovský prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obojí od sebe může lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly pěti nebo šesti let! „I tady se tento problém nejčastěji vyskytuje u bazarů, které se specializují na dovážené ojetiny,“ vysvětluje Zbyněk Veselý, předseda rady Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).

Brutálně se pak v posledních letech zvyšuje výskyt dovezených ojetých vozidel s padělanými doklady. „Mohou za to většinou nebezpečné praktiky pozměňování údajů v dokladech praktikované některými dovozci. Vozidla jsou takto omlazována většinou o jeden až dva roky,“ tvrdí Pajer. „K uvádění nesprávného roku výroby dochází ale i u nových aut, která zestárla při distribuci. Vozidlo například mohlo po sjetí z výrobní linky stát delší dobu na skladě nebo jezdit na převozních značkách před uvedením do provozu. Zákazníci tak často kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze,“ dodává.

Nejvíc padělků: BMW

Naopak rostoucí trend pozitivních nálezů společnost Cebia zaznamenává poslední týdny u fyzických kontrol aut.

Po prověření identifikátorů vykazuje známky jejich pozměnění, případně falšování dokladů, 21 % vozidel. „To je o tři procenta víc, než ukazovala naše dlouhodobá statistika. S problematikou identifikátorů úzce souvisí padělání dokladů individuálně dovážených vozidel.

Podle výsledků prověřování víc než šestnáct procent z nich vykazuje podstatné závady a nedoporučujeme jejich nákup,“ rozvádí Pajer. Podle statistik cizinecké policie, která před rokem zahájila plošnou kontrolu uložených dokladů potřebných pro registraci motorových vozidel pod názvem akce „Čistka“, jsou nejvíce zneužívány doklady k automobilům značky BMW (30 %) a koncernu VW (25 %). Z toho v Česku nejrozšířenější škodovky vykazují ve svých dokladech chyby ve výši 15 %.

Zkontroluj si mě!

Na následujících stránkách hlavní podvody s ojetinami přehledně popisujeme a také radíme, jak se nákupu takových aut vyvarovat.

Ve stručnosti: nutné je zjistit si co nejvíce informací z historie vozidla, jako jsou skutečně najeté kilometry, rok výroby, zda auto nemá běžící leasing, jestli není evidované jako odcizené a jakou má servisní historii.

Prověřit to jde třeba v on-line systému zkontrolujsiauto.cz. Ten má zatím větší úspěšnost při ověření dat u vozidel nově prodaných a provozovaných v Česku. To znamená u aut, která mají v technickém průkazu stejné datum první registrace vozidla i první registrace v ČR. Obsahuje už i některé záznamy ze zahraničních databází.

Česko = pračka aut

U dovezených vozidel je vhodné navíc prověřit, zda auto opravdu pochází z dané země a jestli nebylo v zahraničí odcizeno.

V případě některých značek zejména dražších vozidel je namístě i důkladné fyzické prověření původnosti identifikátorů vozidla počínaje číslem VIN.

Individuálně dovezená auta bývají často v dobré technické kondici a za dobrou cenu. Ale vzhledem k tomu, že podle Ministerstva vnitra ČR funguje naše země jako „pračka aut“, kde jsou vozidla pocházející z trestné činnosti snadno legalizována, vyplatí se jejich pečlivé prověření.

Čas jsou peníze

Pořízení ojetého auta by zkrátka nemělo být impulzivní záležitostí, jedná se většinou o dost výrazné zatížení rodinného rozpočtu. Proto je opatrnost namístě a vyplatí se důkladně proklepnout, co vlastně člověk kupuje. „Každému zájemci o ojeté vozidlo doporučujeme, aby věnoval prověření vozu dostatek času a vyvaroval se finančních ztrát. Špatný nákup může totiž končit i zabavením auta policií, pokud při kontrole zjistí, že pochází z trestné činnosti,“ varuje Pajer.

Tak kam?

Dá se vůbec všem rizikům nějak elegantně vyhnout? Jestliže je kritériem kupujícího čistě cena, pak těžko. Ale pro ty, kdo si za klid rádi připlatí, cesta existuje.

Sázkou na jistotu jsou koncepty prodeje ojetých aut – třeba vzatých na protiúčet nebo z ukončených leasingů – přímo u autorizovaných prodejců nebo u těch spojených s konkrétní značkou.

Taková auta mají jasnou historii, jsou dostatečně prověřená a v patřičném technickém stavu odpovídajícím skutečně najetým kilometrům. „Prodejci našeho konceptu nemají potřebu jakkoli šidit. Pro ně je prioritou zákazník, který bude mít důvod se vracet,“ přibližuje svůj pohled na ojetá auta Martina Walterová ze společnosti Das WeltAuto, zabývající se prodejem ojetých vozidel koncernu Volkswagen.

Naštěstí podobné koncepty už dnes nabízí řada dalších automobilek.

 

1) Nepřetočíš: Snížení počtu ujetých kilometrů na tachometru je patrně nejčastějším způsobem okrádání zákazníků autobazarů. „Týká se to až aut,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Číslo 40 % potvrzují i statistiky Cebie. „Nešvar se navíc šíří stále více, kvůli dostupnosti hardwaru a softwaru, s jehož pomocí se dají najeté kilometry upravit,“ varuje generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Nejvíc se to podle ní týká vozů čerstvě dovezených ze zahraničí. Platí přitom, že najeté kilometry stáčejí jak předchozí majitelé, aby dostali při výkupu více peněz, tak bazaristé. A to často o desítky tisíc kilometrů. Výjimkou nejsou ani případy, kdy mělo auto smazané statisíce kilometrů. Proč je přetáčení tachometrů tolik rozšířené? Zkrátka proto, že na něj legislativa myslí jen málo. „Zákon se přímo přetáčením tachometrů nezabývá, ale už nyní je možné jej kvalifikovat jako podvod. Dokazování je ovšem tak složité, že se nevyužívá,“ shrnuje Zbyněk Veselý, předseda SOVA. Změnu by mohla přinést novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, který za přetáčení tachometrů nebo jeho nabízení určuje vysoké pokuty: za dokázané přetáčení až 50 000 korun, za nabízení softwaru až pět milionů. Hlavní nebezpečí: Nový majitel přetočeného auta tratí pouhým nákupem často desítky tisíc korun. A to nemluvíme o ztrátě hodnoty vozu při dalším prodeji, když se přetočení tachometrů zjistí. „Právní problém může nastat, když nový kupující zjistí, že tachometr byl již dříve přetočen při prodeji od původního prodávajícího aktuálnímu majiteli. Ten sice prodává auto v dobré víře o počtu najetých kilometrů, ale i přesto, že on sám tachometr nestočil, může mít problém. Stávající majitel zájemci odpovídá za rozpor se smlouvou. Je pak otázkou, zda se bude schopen ještě něčeho domoci vůči původnímu prodávajícímu, protože i nároky z rozporu s kupní smlouvou podléhají promlčecí době,“ vysvětluje Tomáš Palla, právník Sdružení obrany spotřebitelů. Další potíže mohou pramenit ze skutečnosti, že majitel nemůže kvůli neznalosti skutečného stavu auta zajistit řádný servis. „Nedodržením předepsaných servisních úkonů se mohou vyskytnout neočekávané závady a servis se prodraži,“ uvádí Topolová. „Řidič takového auta nemůže vědět, že je třeba nejvyšší čas na výměnu rozvodů,“ potvrzuje Veselý. A to není všechno – takové auto je také méně bezpečné.

2) Neomladíš: Falšování roku výroby v technickém průkazu je častým prohřeškem, týká se až pětiny aut. Není přitom výjimkou, že některá jsou omlazena i o několik let. „Nejčastěji se takový vůz najde v bazaru, který se zabývá dovozem ojetin z ciziny,“ upozorňuje předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý. „Potenciální nebezpečí hrozí zhruba u 180 000 automobilů, které se k nám ročně ze zahraničí dovezou,“ je konkrétnější Karolína Topolová z AAA. Hlavní nebezpečí: Hrozí ztráta peněz. „Obecně můžeme říci, že rozdíl mezi tříletým a pětiletým autem bude opět v řádu desítek tisíc korun,“ vyčísluje Zbyněk Veselý s tím, že čím je vůz starší, tím je nebezpečí umělého omlazování méně časté. Rozdíly v cenách starších aut už totiž nejsou tak velké. To ovšem není všechno. Uměle omlazené auto má podobně jako vůz s přetočeným tachometrem odlišný skutečný stav opotřebení. „Některé komponenty budou stárnout rychleji, než by majitel očekával. To se může projevit při nenadálých opravách,“ varuje Karolína Topolová.

3) Nepřetočíš: Velká většina aut se v bazarech prodává právě formou komisního prodeje, kde je bazar jen zprostředkovatelem mezi prodávajícím a kupujícím. „Podle našich odhadů to mohou být i více než dvě třetiny prodávaných ojetin,“ říká ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Jen několik bazarů všechna auta, která prodává, i vlastní. „Polovina vozů v bazarech je v komisi určitě,“ tvrdí Martin Pajer, ředitel Cebie. Hlavní nebezpečí: S prodejem v komisi je problém v okamžiku, kdy se bazar zachová nečestně a auto prodá dalšímu bazaru – původní majitel nemá ani vůz, ani peníze. A končí to trestním stíháním, koneckonců takových případů se v posledních letech odehrálo několik. Tady se skrývá velké nebezpečí škody, jež může dosáhnout až sta procent sumy vyplacené za takové auto. „Za určitých okolností může být vůz podle nás zabaven a vrácen původnímu majiteli,“ říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA. Tedy pokud ve smlouvě není garance vrácení peněz v případě takovéhoto stavu.

4) Nezakryješ: Je to jeden z častějších prohřešků bazarů. „Podle stížností, které dostáváme od oklamaných zákazníků, jde o častý nešvar. Objevuje se opět zejména u ojetin z dovozu,“ upozorňuje Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA. „Takových vozů odmítáme vykoupit okolo čtyř stovek týdně,“ ukazuje na četnost takových případů Karolína Topolová z AAA. „Často vídáme rovnané přední sloupky, v horším případě řezané a znovu svařené. Dále rovnané nosné součásti karoserie či rámu, do kterých obvykle podle výrobce takto zasahovat nelze. Výjimkou bohužel nejsou ani chybějící airbagy,“ děsí Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Hlavní nebezpečí: Kromě velmi snížené bezpečnosti auta je to i skutečnost, že takové vozidlo nemusí projít STK, zejména pokud je špatně opraveno. Protože je nezpůsobilé k provozu, může na tom jeho majitel výrazně prodělat. „Škoda může dosáhnout sta procent hodnoty vozu,“ tvrdí Zbyněk Veselý. „Z právního hlediska se jedná v případě klamání o kvalitě automobilu v podstatě o totožný problém jako v případě přetáčení tachometru,“ říká k právní kvalifikaci právník Sdružení obrany spotřebitelů Tomáš Palla. Přitom se špatně dokazuje. Pokud ale takovým autem nabouráte a vážně se zraníte, může to vést až k trestnímu stíhání. „Častěji se naštěstí setkáváme s případy, kde k další havárii nedojde a po prodávajícím se vymáhá pouze újma majetková, nikoliv zdravotní,“ dodává k tomu Aleš Zich.

5) Neslepíš: Určitou variantou jsou ojetá auta z totálních bouraček, která byla sestavena z původně dvou vozidel prostým spojením nebouraných částí. Tento prohřešek se u nás vyskytoval zejména poslední desetiletí minulého století, kdy byl žádán ojetý zahraniční vůz za malé peníze. „Jezdí jich zhruba o polovinu méně než před deseti lety,“ porovnává Karolína Topolová. „Počet takových aut setrvale klesá. Náš odhad je, že se jich na našich silnicích vyskytuje několik desítek tisíc,“ vyčísluje Zbyněk Veselý (SOVA). I dnes je však na ně možné narazit, přestože v nabídce většiny bazarů nejsou. Spíš v soukromých inzerátech. „Odhaduji, že v Česku jich je v provozu řádově několik set tisíc. Nejrizikovější skupinu představují individuálně dovezená vozidla,“ přibližuje Martin Pajer, ředitel Cebie. Hlavní nebezpečí: Zásadní negativum se skrývá v nepředvídatelném chování auta, zejména při vyšších rychlostech. Byly popsány i případy, kdy se „slepené“ začalo půlit při jízdě na dálnici. Jak by mohla dopadnout posádka takového vozu, je nabíledni.

6) Nezlegalizuješ: Řada aut nejen u nás byla původním majitelům ukradena a pak s falešnými doklady znovu prodána novým. Počet takových vozů, které se nově dostávají do oběhu, značně poklesl. Ovšem z dřívějška jich bude v provozu ještě mnoho,“ odhaduje Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA. „Celkově se dá říct, že klesá počet krádeží v Česku a roste počet dovážených odcizených vozidel, která jsou pak u nás snadno legalizována. Podle naší statistiky 21 % prověřovaných vozidel vykazuje známky pozměnění identifikátorů,“ shrnuje Martin Pajer z Cebie. Hlavní nebezpečí: Jestliže takové auto koupíte, vystavujete se riziku, že vám jej policie zabaví. Škoda tím pádem může obsáhnout až celou na koupi vynaloženou částku. „Majitel se navíc podílí na trestné činnosti, i když auto koupil v dobré víře. Tu by musel prokázat v rámci policejního vyšetřování,“ pojmenovává nebezpečí Karolína Topolová, ředitelka AAA Auto.

7) Nepřijmeš: Cena je vždy až na prvním místě – na tohle pořekadlo vsadili obchodníci dovážející auta ze zahraničí, za něž ale jaksi zapomněli zaplatit DPH. „Taková auta mají podezřele nízkou cenou, u některých prodejců tvoří až sto procent všech vozů na prodejní ploše,“ ukazuje Zbyněk Veselý (SOVA). „Riziko hrozí u velké části ze 180 000 ročně dovezených ojetin,“ říká šéfka největšího autobazaru u nás Karolína Topolová. V České republice se policie zatím takovými případy podle Veselého nezabývá, i když jde o trestný čin. Na Slovensku jich ale policie odhalila celou řadu s celkovou škodou v milionech eur. Jeden tamní bazar kvůli tomu zkrachoval. „Máme ovšem signály, že by se takové případy brzy mohly objevit také u nás,“ věští možný vývoj předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý. Hlavní nebezpečí: Zákazník autobazaru nic netratí, ale může být podle Topolové součástí procesu daňového úniku. Hlavní nebezpečí se ovšem skrývá jinde. Pokud totiž na takového prodejce nastoupí policie a odhalí daňové úniky, může pokuta a doměření daně vést až k jeho krachu. Pro zákazníka to znamená, že nelze vůz reklamovat. V případě nedokončeného převodu může auto dokonce skončit bez papírů.

8) Neslízneš: Přestože právně nelze nabýt věc od nemajitele věci, řada „líznutých“ aut u nás majitele změnila. Tahle praxe pomalu ustupuje, protože leasing ztratil kouzlo. Když už zájemci nepořizují auto za hotové, jdou většinou do úvěru, protože nemusejí čekat až na poslední splátku, aby vůz patřil jim. „Ale pozor, ani auto, jemuž neskončil úvěr, nemůže zákazník tak lehce prodat,“ říká Martin Pajer z Cebie. Podle výsledků prověřování vozidel v systémech Cebie k těmto pokusům běžně dochází. „Každý měsíc evidujeme zhruba deset příspěvků od zákazníků, kteří koupili vůz s platným leasingem nebo úvěrem,“ přibližuje Pajer. Hlavní nebezpečí: Přijdete o auto a peníze neuvidíte. „Vůz leasingová společnost zabaví. V takovém případě zákazník přijde o všechny peníze,“ potvrzuje Karolína Topolová z AAA. „Jen těžko totiž bude nový nabyvatel prokazovat, že vůz koupil v dobré víře,“ dodává právník Sdružení obrany spotřebitelů Tomáš Palla.

9) Nevezmeš: Na čelním skle to napsané nemají, ale čas od času se objevují v nabídce obchodníků nebo inzertních novinách vozy majitelů, na něž byla uvalena exekuce. „Jde spíše o jednotky případů, uvalení exekuce si totiž lze snadno ověřit v exekučním rejstříku,“ říká Zbyněk Veselý ze sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). „Za dobu provozu registru je ve velkých bazarech tento problém marginální,“ potvrzuje Karolína Topolová. Martin Pajer z Cebie ale vytahuje vyšší čísla. „Podle zkušebního provozu na vzorku několika autobazarů mělo 20 % klientů nabízejících vozidlo k výkupu pozitivní záznam v Centrální evidenci exekucí. V roce 2011 soudy nařídily skoro milion nových exekucí a loni byl počet obdobný,“ říká. Hlavní nebezpečí: Auto, na něž má spadeno exekutor, je ztraceno. Zabaví jej a konec! Dál vlak nejede. „Jestliže je vyhlášena exekuce, nesmí se nic prodávat ani převádět na jinou osobu. Exekutor i věřitel se mohou domáhat neplatnosti smlouvy o prodeji takového vozu, aby zajistili uspokojení pohledávky. Převod vlastnického práva by byl neplatný a kupující by musel vymáhat po prodávajícím zpět zaplacenou kupní cenu,“ vysvětluje právník Tomáš Palla ze Sdružení obrany spotřebitelů.

10) Nezneužiješ: Aut se stáčenými tachometry je hodně, v poslední době se dokonce objevila i jejich určitá modifikace: když bazar zjistí stočení tachometru, zatlačí na původního majitele, aby šel cenou dolů. Pokud na to přistoupil, výkupní cena se sníží. Ale tomu, kdo auto kupuje, přizná menší stočení. Zájemce o vůz obchodník s auty upozorní, že byl zakoupen se stočeným tachometrem a jen na něm záleží, zda jej bude chtít i dál,“ vysvětluje Zbyněk Veselý (SOVA). „Taková auta vykupujeme jen málokdy a musí být jinak úplně v pořádku. Zákazníka na stočení tachometru upozorníme,“ tvrdí Karolína Topolová z AAA. Hlavní nebezpečí: Finanční ztráta a výskyt technických problémů s opotřebeným vozidlem, pokud člověk nezná přesný počet najetých kilometrů. „Je pokrok, že bazary začaly ve větší míře upravování tachometrů vůbec prověřovat. Zákazník ale nikdy nemůže vědět, o kolik přesně auto stočené je,“ varuje Zbyněk Veselý.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
10 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851