Zbytečné chyby na STK: Technická hladčeji | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 6. 2013

Zbytečné chyby na STK: Technická hladčeji

Zbytečné chyby na STK

Fotogalerie

5 fotografií

Komu se nechce jezdit na technickou prohlídku častěji než jednou za dva roky, měl by zpozornět. Spousta chyb, kvůli kterým se majitelé aut poroučejí pryč, totiž nemusí vůbec nastat.

(více v čísle 11/13)

Před cestou k povinné prohlídce na STK je dobré najít si čas a vozu věnovat alespoň trochu péče. „Všichni chtějí mít prohlídku rychle za sebou, ale ne vždy se na ni dobře připraví. Majitelé aut často dělají zbytečné chyby, kvůli kterým musejí přijet znovu – ať už z nedbalosti, nevědomosti, nebo si jen prostě myslí, že jim to projde,“ říká Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Zbytečné chyby

 K jejich odstranění stačí jen před cestou na STK přemýšlet a odpovědět si na dvě základní otázky: co mám mít s sebou a jak má být vůz před technickou připravený. Pokud má například řidič dodatečně namontované tažné zařízení, ale není to zapsáno v dokladech, vyjel zbytečně – musí si napřed nechat změnu zapsat a teprve pak může na STK přijet znovu. Část chyb se dokonce dá odstranit na místě. Když jsou malé, technik skutečně přimhouří oko a po jejich odstranění lze prohlídku absolvovat. „I tak to ale všechny zdržuje,“ tvrdí Jiří Rejmon.

 Příkladem je třeba náklad v kufru nebo nesundané kryty kol. Vše ale musí majitel auta udělat sám, technik není povinen to obstarat za něj. A pokud se vlastníkovi vozu poklice sejmout nechce, musí přijet jindy. „STK může v takovém případě uskutečnění technické prohlídky odmítnout,“ potvrzuje Miloš Ficek z Dekry. Jednu banální věc ale na prohlídce technického stavu neodpustí nikde – absenci velkého techničáku. Pokud jej s sebou žadatel o prohlídku nemá, nezbývá než se otočit a přijet s ním znovu. Bez něj totiž nelze technickou udělat.

Hop nebo trop

 Tyhle závady jsou tak trochu „hrou na chytrého“ – majitelé vozidel se občas staví do pozice, že o tom nevěděli. Přitom z logiky věci například zatmavovací fólie i na předních bočních sklech prostě nemůžou projít. Stejné je to s rozměry ráfků a pneumatik – když jsou jiné než ve velkém techničáku, musí se na kontrolu prostě znovu. Buď s původně zapsanými, nebo jinými, ale dodatečně potvrzenými.

 O funkčnosti světel, povinných kontrolek či pásů platí to samé – jestliže správně nefungují, musí si majitel zajistit opravu a přijet znovu.

 Jen málokteré závady spadají do kategorie A, tedy lehkých, které se mohou odstranit a auto už na technickou nemusí. Patří sem například poškozená zásuvka nebo zástrčka tažného zařízení, jenže za předpokladu, že stav poškození nemá vliv na elektrické propojení vozidel. Nebo když je porouchaný či nefunkční ostřikovač zadního okna, případně nefunguje zadní stírač. Vracet se nemusí ani auto s prošlými některými zdravotnickými prostředky v lékárničce nebo lehce poničenou registrační značkou.

 „Jedná se o poškození některého jejího písmenného nebo číselného znaku, které částečně snižuje její čitelnost,“ vysvětluje Miloš Ficek. Větší poškození registrační značky nebo umístění mimo podélnou osu vozidla u motorky už neprojde.

 „Jestliže je některý znak poškozený tak, že nejde rozeznat, nebo je tabulka deformována například ohnutím, které snižuje její čitelnost, případně opravovaná, má majitel smůlu. Musí si nechat tabulky vyměnit,“ vysvětluje rozdíly u poškození technik Dekry. „Jakékoli opravy registračních značek jsou nepřípustné. Lze je pouze vyměnit, kompletně to vyjde na necelou pětistovku,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy.

 To jsem vážně nevěděl

Jsou ale chyby, o kterých majitel ani netuší, že chybami jsou. Smůla navíc je, že do doby, než je závada odstraněna, získá vlastník auta novou červenou nálepku s platností pouze na 30 dnů. A týká se to většiny chyb – bez další návštěvy STK lze vyřešit pouze poškozený výrobní štítek aut uvedených do provozu před 1. lednem 2002.

 „Například při použití zimních pneu s nižším rychlostním indexem než zapsaným v techničáku musí být vylepena dodatková nálepka v zorném poli řidiče,“ poukazuje předseda komory STK s tím, že vlastník vozu si ji musí sehnat, vylepit a teprve pak může přijet znovu. „Tuto nálepku lze však jednoduše získat přímo u některých partnerských STK Dekra,“ doplňuje Miloš Ficek. „U nás ji máme a vše vyřešíme na místě,“ potvrzuje Jiří Rejmon. Stejný metr platí pro poškozený výrobní štítek auta uvedeného do provozu po 1. lednu 2002, nefunkční stahování oken nebo neshodné pneumatiky na téže nápravě a řadu dalších věcí.

Co zahrnuje povinná technická prohlídka osobního auta?

 Stanice technické kontroly je vybavena několika stáními, která jsou předepsána. Na každém z nich se kontrolují určité části vozidla. Obecně řečeno se prověřuje téměř vše – tedy i to, o čem si řidiči myslí, že není předmětem prohlídky (funkčnost kontrolek, větrání a topení, sedačky a mnoho dalších oblastí). Jednotlivé úkony jsou pak rozděleny podle skupin.

Víte, že...

 … na technickou musíte přijet s malým i velkým techničákem (přesněji technickým průkazem a osvědčením o registraci vozidla)? Tam by měly být zapsané a potvrzené všechny změny, které auto mělo poté, co opustilo výrobní linku (doplněné závěsné zařízení, další rozměry kol či pneumatik a podobně).

… pokud se v areálu STK neměří emise, musí mít majitel auta i čerstvou zelenou nálepku o jejich absolvování? Nestačí mu přitom jen potvrzení v kartičce, je potřeba i protokol o měření emisí.

… technická prohlídka trvá od 20 do 45 minut pro osobní auto a 65-90 minut pro nákladní? Záleží i na výbavě vozu. Platí, že čím je rozsáhlejší, tím se prohlídka prodlouží – například prověřováním funkčnosti zásuvky tažného zařízení.

… běžná cena prohlídky na STK se pohybuje mezi 650 a 1000 Kč pro osobní auta, pro nákladní přibližně od 1200 do 1600 Kč?

... na odstranění vážných závad na vozidle platí lhůta 30 dnů?

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
11 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851