Převážení dětí v autě: Mrňousové, nasedat!
Víte, že můžete vézt dítě ve voze bez autosedačky? A že i půlroční smí klidně
jezdit vpředu?
Asi nejtvrdší bodový trest z pouhého opominutí čeká na řidiče, kteří si byť jen občas tolik nelámou hlavu s legislativou ohledně převážení dětí v autě.
Když začínal bodový systém, trestal zákon chyby v převážení dětí dvěma body, tedy mírněji než třeba telefonování za volantem.
Dnes je jedinou možností za dětské chyby čtyřbodová sankce. Jednou tak nepřiděláte sedačku podle návodu výrobce (neb tak přesně to zákon o silničním provozu ukládá), podruhé svezete desetileté dítě ze školy jiným autem bez podsedáku a potřetí vezmete kvůli bouřce mezi své dvě děti v autosedačkách ještě dva kamarády – a máte po řidičáku.
Dáváme si bacha
Není divu, že si dnes Češi dávají pozor a třeba už při vybírání vozu se čím dál víc ptají na vypínatelnost airbagu, možnosti uchycení sedaček a podobně. „Prakticky vždycky zákazníci z řad rodičů začínají dotazem na isofi x,“ prozrazuje Zdeněk Hawel, vedoucí prodeje škodovek z Porsche Prosek – jednoho z míst, kde jsme minulý týden uskutečnili velký test zádržných systémů u nejžádanějších aut. Najdete ho na následujících stranách. „Dost často dokonce zprvu uvažují o koupi vozu rovnou s originálními zádržnými systémy automobilky. Nakonec je ale odradí cena – vyšší než u univerzálních autosedaček v běžných obchodech,“ dodává Zdeněk Hawel.
Pět dětí ve felicii?
Není to tak dávno, co byl zákon k převážení dětí mnohem benevolentnější. Ještě před pěti lety třeba platila výjimka umožňující převážet na zadním sedadle osobního vozu více než tři děti starší tří let.
Kromě dálnic a rychlostních silnic rodič nemusel řešit, zda odpovídá počet sedaček a bezpečnostních pásů počtu malých pasažérů. Stačilo je posadit na zadní lavici – a hotovo. Dnes už to neplatí. Počet cestujících musí odpovídat počtu sedadel, to je snadná matematika. Řidič s pěti dětmi se tak nemůže beztrestně posadit do felicie a vyrazit.
Výjimky známe…
Stále ovšem existuje několik výjimek, kde nemusí být potomek umístěn ve speciální autosedačce. Například při nevybavení vozidla pásy, nebo pokud se dozadu kvůli nedostatku místa nevejde třetí sedačka. V tom případě je-li dítě starší tří let, může sedět připoutáno uprostřed pouze pásy, ačkoliv má hmotnost nižší než 36 kg a nedosahuje délky 150 cm. Pokud je těžší či vyšší vzhledem k uvedeným hodnotám, nemusí autosedačku používat nikdy.
… pravidla ne
Jak jsme si ověřili v malém průzkumu, o uvedených výjimkách mají kupodivu čeští řidiči docela povědomí. Zato o faktu, že pravidla nijak nevylučují přepravu jakkoliv starého dítěte v autosedačce na místě spolujezdce, by se klidně přeli. O tom, že nesmí jezdit vpředu, dokonce přesvědčují děti i učitelky ve školách.
Přitom zákon o silničním provozu konkrétně pouze konstatuje, že na sedadle vybaveném airbagem, který nebyl uveden mimo činnost, nesmí být dítě přepravováno proti směru jízdy. Jinými slovy: miminka ve „skořápce“ vozíme čelem k opěradlu s vypnutým airbagem, starší dítě ve větší autosedačce po směru se zapnutým airbagem.
Upřímně nám někdy ani nic jiného nezbývá. Jak totiž ukazuje náš test, dostat tři dětské sedačky na zadní sedadla je u běžných aut v drtivé většině zcela nemožné.