Prodloužené záruky | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Prodloužené záruky

Prodloužené záruky

Fotogalerie

8 fotografií

Záruky na nová auta se prodlužují. Někde zdarma, jinde za příplatek. Ne vždy a ve všem ale znamenají opravdovou jistotu. 

Když v roce 2006 přijela na český trh Kia cee´d, zdála se nám její sedmiletá záruka skoro nekonečná. Jen si to spočítejte – první cee´dy po záruce uvidíme teprve letos. Příklady táhnou a někteří další začali postupně náskok Kie dohánět. U Chevroletu, Hyundaie, Renaultu a Subaru dnes dostanete pětiletou garanci zadarmo, ostatní značky podobnou službu nabízejí alespoň za příplatek. Jenže není záruka jako záruka. Pár drobných rozdílů ve formulaci podmínek může způsobit, že po čtyřech letech se budou provozní náklady dvou srovnatelných aut lišit o desítky tisíc.

A co víc, některé garance mohou ze dne na den skončit, přestože sjednaná doba ještě neuplynula. Nevěříte? Pojďte s námi luštit drobná písmenka ve smlouvách.

 

Případ pana Berky
Případ pana Berky
Autor: Svět motorů

Odvolávám, za co jsem ručil

Častou iluzí je, že se záruka vztahuje na všechno. Tak to být nemůže – už proto, že se do aut montují součásti a zařízení externích dodavatelů: kromě akumulátoru a pneumatik zejména rádia, soustavy ozvučení a navigace. Na ně se vztahuje garance dodavatele, zpravidla dvouletá.

Mnohem důležitější oblastí vyloučenou ze záruky jsou díly podléhající běžnému opotřebení. Jasná věc, řeknete si možná – brzdové destičky a kotouče, spojka, zapalovací svíčky nebo lišty stěračů. Jenže zatímco u Kie je tím seznam spotřebních dílů v podstatě vyčerpán, Škoda a Volkswagen k nim přidávají také tlumiče pérování, Renault navíc i díly zavěšení (ramena, čepy) a Peugeot dokonce ložiska v kolech. Při nájezdu 15 000 km ročně tak už ve třetí sezoně můžou přijít řádově pětitisícové opravy, které navzdory garanci zaplatíme z vlastní kapsy.

Ford Focus
Autor: Svět motorů

Pětiletá záruka Renaultu se navíc některých věcí s předstihem zřekne i bez odkazu na běžné opotřebení. Po dvou letech se přestává vztahovat na prvky karoserie jako těsnění a kliky dveří, klapky či ovladače interiéru a především na výfuk včetně katalyzátoru a fi ltru pevných částic. Komu obávaný dieselový strašák ve třetím roce záruky odejde, zaplatí pětadvacet tisíc ze svého.

U většiny značek jsou pak ze záruky vyloučeny reklamace hluku a vibrací, pakliže nemají vliv na provozuschopnost vozidla. Na záhadné drnčení kdesi pod palubní deskou tedy vzorně vyplněná servisní knížka platí asi stejně jako svěcená voda.

Prodlužuji, tedy jsem

Návazné či prodloužené záruky jsou dvojího druhu. U první z nich dostaneme na další období stejné podmínky, jaké platily předtím. Mimochodem první dva roky jsou spotřebitelé chráněni legislativou, která jim přiznává vyšší práva před prodejci. Ale od roku 2014 se změnou legislativy práva obou stran prakticky vyrovnají a uplatňování záruky se ztíží. Ovšem pro firmy či podnikatele už dnes platí obecně to, co si ve smlouvě dohodnou. a osobních vozů Volkswagen nebo služby Optiway u Peugeotu. Taková garance bývá dražší, což v přepočtu na kilometry potvrzuje i několik příkladů v našich tabulkách. Na druhou stranu po celou dobu pokrývají i díly jako zmiňovaný fi ltr pevných částic, u Škody a VW také ramena a čepy. Rozsahem krytí se tyto záruky téměř vyrovnají tomu, co nabízí ve své rekordní sedmileté garanci Kia.

Opel Astra
Autor: Svět motorů

U Fordu či Toyoty si můžeme připlatit za specifickou prodlouženou záruku, jejíž krytí je už poněkud zúžené. U obou značek je konkrétně vyloučený výfuk včetně katalyzátorů, u Fordu také díly zavěšení.

A pak je tady druhý typ: záruky zajišťované třetí stranou. U osobních vozů se můžeme nejčastěji setkat s produkty renomované německé společnosti Car Garantie, která tyto služby nabízí po celé Evropě. Její záruční ujednání vám předloží prodejce Chevroletu či Subaru (do pěti let zdarma), za příplatek také u Mazdy nebo Opelu. Car Garantie nabízí celou škálu možností, co a jak lze zárukou pokrýt. O to pozorněji ale musíme prostudovat, jakou verzi nám prodejce nabízí. Například Opel dodává k novému vozu bezplatnou šestiletou záruku na motor a převodovku. Jde ovšem o zcela holý agregát bez vstřikování, zapalování nebo turbodmychadla, v podmínkách navíc najdeme 50% spoluúčast na cenu dílů. Za komplexnější garanci bez spoluúčasti už u Opelu musíme připlatit. Selhání katalyzátorů a filtru pevných částic se zde většinou považuje za běžné opotřebení.

 

Koupit a bojovat

To vše rozhodně neznamená, že by prodloužené záruky neměly smysl. Po celou dobu svého trvání kryjí zásadní součásti jako motor, převodovku a palubní elektroniku. Ty se sice neporouchávají často, ale jejich opravy patří k nejdražším.

Opustit je třeba jen iluzi, že by záruka mohla být všemocným a také bezpracným lékem na všechno, co se v autě porouchá.

Platné záruční ujednání totiž nic nezmění na české realitě, k níž patří snaha některých servisů naúčtovat zákazníkovi jeho vlastní boty. Motorista reklamující ucpaný filtr pevných částic se musí připravit například na tvrzení, že si závadu způsobil sám špatným stylem jízdy. To může být pravda, ale servis to musí dokázat, nikoli nutit zákazníka k doznání. Z praxe mimochodem známe případ, kdy značková opravna prohlásila za výsledek jízdního stylu i prasklé těsnění pod hlavou.

Mazda 3
Autor: Svět motorů

Právě v takových sporech jsou však jasně dané záruční podmínky důležitým bodem, o nějž se můžeme opřít. Což je velký rozdíl proti kulancím, které záleží pouze na dobré vůli automobilky a domáhat se jich nijak nelze. Ne smlouva, ale zákon Přesto někdy ani podrobná znalost rozsahu a technických podmínek nestačí. Přesvědčil se o tom náš čtenář pan Berka, který si pořídil prodlouženou záruku na dodávkový Volkswagen Crafter. Platit měla dva roky, jenže už po první poruše o tři měsíce později mu přišel dopis, že garance končí. Důvod? Pan Berka ve skutečnosti neměl záruku, ale pojištění záruky.

To je vlastně třetí možnost, jak ke garanci přijít, a prodejci ji využívají hlavně ve chvíli, kdy samotná automobilka

Škoda Octavia
Autor: Svět motorů

prodlouženou záruku nenabízí. V autosalonu zprostředkují podpis smlouvy mezi pojišťovnou a zákazníkem, který se tím z kupujícího mění na pojištěného. To je mimo jiné případ užitkových (nikoli osobních) vozů Volkswagen. Pojištění záruky si kromě toho může motorista sjednat sám, často jej nabízejí také obchodníci s ojetinami. Z českých prodejců nových osobních vozů tuto variantu volí Mitsubishi.

Háček je v tom, že takové smlouvy se na rozdíl od běžných záruk řídí zákonem o pojištění. A ten v §22 bodě 3 stanoví, že pojišťovna může smlouvu vypovědět ve lhůtě tří měsíců po pojistné události. Ano – po každé pojistné události. Ustanovení platí pro všechna pojištění kromě životních a má svoji logiku: extrémně rizikovým klientům, kteří třeba stihnou několik vážných úrazů za sezonu, může pojišťovna zvýšit sazby, což by bez výpovědi původní smlouvy nešlo. Je ale fér, že našeho čtenáře pana Berky se pojišťovna zbavila už po první události?

 

Víc vám neřekneme

Peugeot 308
Autor: Svět motorů

„Podle mě se lekli toho, že si nenechám nic líbit. Když mi tvrdili, že filtr pevných částic je spotřební díl, chtěl jsem, aby mi to ukázali v servisním plánu vozidla,“ říká pan Berka s tím, že pokud by tam bylo napsáno že se má jednou za čas měnit, ukazovalo by to na spotřební díl. Jinak ne. „Nakonec reklamaci zaplatili, čímž mi dali za pravdu. Ale do budoucna se asi chtěli podobným situacím vyhnout,“ dodává motorista. A názor druhé strany? „Dokud nebudeme zproštěni povinnosti mlčenlivosti, nemůžeme se ke konkrétnímu pojištění vyjadřovat. Obecně ale můžeme říci, že se skutkové okolnosti případu neodehrály tak, jak je popisuje pojištěný,“ napsala nám mluvčí pojišťovny Maxima Olga Herko. Za jakých okolností se tedy výměna drahého filtru odehrála, se už nedozvíme.

Faktem ale zůstává, že ji pojišťovna zaplatila a následně panu Berkovi vypověděla dvouletou smlouvu, která platila teprve tři měsíce. A nezdůvodnila to ničím jiným než ustanovením zákona o pojištění. Mají s takovým přístupem počítat i ostatní zákazníci Maximy? „Pojišťovna neuplatňuje žádný plošný princip. Naopak, ukončení smlouvy posuzu je individuálně,“ odpovídá Olga Herko. Dodává, že je při tom dodržen zákon a poměrná část pojistného vrácena. „To si dělají legraci!“ rozčiluje se pan Berka. „Co je mi to platné, když mi tím padla záruka na auto, kterým budu ještě dva roky jezdit?“ ptá se. A my s ním.

Pro ty, co čtou až závěr

Ze všeho nejvíc si tedy zapamatujte, že existuje několik druhů prodloužených záruk. Je na vás, zda se přímo zeptáte, či to sami rozeznáte. Podle typologie se totiž aplikují i právní principy a možnosti výpovědi ze strany pojistitele. „Podle občanského zákoníku může prodávající jednostranně prodloužit záruční dobu nad rámec zákona. Pokud je v souladu se záručními podmínkami danými výrobcem a jakoukoli reklamou uvedenou třeba v propagačních materiálech, pak nemůže dojít ze strany prodávajícího k jednostrannému odvolání,“ ukazuje na první typ záruk, které jsou součástí kupní smlouvy vozidla (třeba Kia 7 let), vedoucí právní poradny dTest Lukáš Zelený.

Pak existuje druhý případ, kde se konkrétně prodávající, třeba i

Kia Cee´d
Autor: Svět motorů
bez vazby na výrobce, zavazuje na základě smlouvy se zákazníkem odstraňovat vady a jiné nedostatky, ať už záruční nebo způsobené opotřebením, po určitou vymezenou dobu. „Pokud se jedná o závazek sjednaný na určitou dobu, nelze ho jednostranně vypovědět ani jednou ze stran, aniž by si to výslovně dohodly ve smlouvě,“ ukazuje právník Zelený na separátně uzavřené nadstandardní záruky například od třetího do sedmého roku vozidla. A jak tedy zní rada? „Je nutné smlouvy vždy důkladně přečíst před podpisem,“ končí. My k tomu dodáváme – než podepíšete jakoukoliv smlouvu, podrobně si zjistěte možnosti jejího vypovězení. Abyste se pak nedivili.
Toyota Auris
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851