Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Podvody s veterány

Fotogalerie

4 fotografie

Majitelů motoristických veteránů roste jako hub po dešti. Jenže jsou mezi nimi i takoví, kterým nejde o fanouškovství, ale cestu, jak dostat nepřihlásitelné vozidlo na doklady.

(více v čísle 22/13)

Dobře že je policisté zkontrolovali, říká Gustav Toufar, prezident českého Jeep klubu, při zmínce o policejní kontrole na nedávných květnových oslavách osvobození Plzně. Hlídce se tehdy nevyhnul žádný z účastníků veteránské pietní jízdy. Muži zákona jednoduše zastavili kolonu a chtěli vidět doklady od historických vozidel. „Skuteční veteránisté bez platných značek a dokladů nevyjedou, je to pod jejich úroveň. Ale podvody tady jsou a jinak se nedají kontrolovat,“ vysvětluje sběratel amerických vozů, který se rozhodl o nich promluvit.

 

Jak vypadá testace?

1. Čas a místo Majitelé veteránů sdružení v klubech vědí, kdy a kde se mají dostavit k testaci. Obvykle to bývá místní stanice technické kontroly. Testace probíhají o víkendech na konci dubna či v průběhu května.

2. Podklady Sběratel předloží komisaři doklady od vozu, vyplněnou žádost a historii automobilu. Leckdy není snadné zjistit a doplnit míry, hmotnosti ani výkony motorů. Vozidlo musí také být řádně nafoceno.

3. Zkouška historické původnosti Klubová testace spočívá v posouzení veteránské původnosti. Zapovězeny jsou jakékoliv výraznější neoriginální úpravy: širší kola, blatníky, novější motory, sportovní výfuky, neautentické odstíny lakování a podobně. Připuštěna mohou být jen vozidla s čísly na rámu, motoru a vyčištěná.

4. Zkouška technického stavu Krajská testace zjišťuje, jestli je vůz schopen provozu na pozemních komunikacích. Komisaři zjišťují, jak vozidlo brzdí, svítí nebo zda není nosný rám prohnilý až naskrz. U novějších mnohdy vyžadují protokol o měření brzd, u starších je to zbytečné, protože se v době vzniku vozidla nezjišťovaly, není tudíž s čím účinek brzd porovnávat. Z auta či motorky by neměl vytékat olej.

O pět víc

 Loňský rok přinesl fanouškům starých aut a motorek dvě novinky. První bylo, že k uznání statutu historického vozidla už nestačí jeho stáří pětadvacet let jako dřív, ale třicet.

 Druhou zaznamenali majitelé vozů, které nejezdí s veteránskými čísly (bílé tabulky se zelenými písmeny a číslicemi), ale s běžnými s černými písmeny. Ani ti totiž nemusejí platit ekologický poplatek při přepisu. Za veterána totiž může být považováno také vozidlo, které figuruje v obvyklém registru motorových vozidel (psali jsme v čísle 08/12).

 Jenže ušetřených 10 000 Kč za ekopoplatek (na Euro 1 starý vůz nedosáhne) a levnější povinné ručení je lákadlem pro vykuky, kteří hledají možnosti, jak vydělat.

 Tady ale aspoň nejde o bezpečnost, protože vozy i tak musejí na pravidelnou STK a pak na pověřenou klubovou testovací komisi speciálně ustavenou pro odpuštění ekopoplatku (v kraji bývá jedna, stojí to 3000 Kč).

 

Hlásit se nevyplácí

 Mnohem závažnější pro silniční provoz jsou ale situace, kdy se podvodem dostane do provozu historické vozidlo se zelenými značkami. Takové totiž na běžnou technickou kontrolu nemusí, může se však jednat o nebezpečné hybridy. Gustav Toufar loni coby testační komisař upozornil revizní komisi na Jeep CJ se zelenými veteránskými čísly, který byl postaveno speciálně na driftování. „Jenže to auto se nedá udržet na silnici. Motor má takový výkon, že je vůz pořád ve smyku,“ varuje před nebezpečným podvodem, který může stát i život.

 Podvody se u nás tedy bezesporu dějí. „V minulosti jsme již zrušili několik klubových testačních komisí a některým pozastavili činnost,“ potvrdil nám před časem Jaroslav Čáp, člen revizní a kontrolní komise Federace klubů historických vozidel ČR.

 A jak se podvádí? „V minulosti to bylo například postaršování vozidel, aby splňovala kritéria pro historická, které stanoví mezinárodní předpis,“ potvrzuje Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK. „Nejčastější je to u amerických aut, která by jinak nedostala při dovozu ze zámoří povolení k provozu,“ ukazuje Gustav Toufar na slabinu zámořských výrobců, kteří změní na autě jednu lištu a vesele ho vyrábějí dalších několik let v prakticky nezměněné podobě. Upravit ho do podoby staršího exempláře proto není obtížné. „Měla by se na to zaměřovat policie při silniční kontrole, ale vůbec to nedělá. A podle mých zkušeností problematice ani nerozumí,“ končí rozčílený sběratel. Největším regulativem je beztak komunita veteránistů. Podvodníky mezi sebou odhalí. Snad do té doby nikoho nezabijí autem, které nemá na silnici co dělat.

 

 

 

Jiří Rejmon předseda profesní komory STK
Jiří Rejmon předseda profesní komory STK
Autor: Svět motorů

 

Tři otázky pro Jiřího Rejmona, předsedu profesní komory STK 

 

1/ Je podle vás v pořádku, že historická vozidla se zelenou registrační značkou jezdí jen na krajské testace, a nemusejí přitom na STK?

 

 To není přesné. Historická vozidla musí každoročně přijet na kontrolu do odborného autoservisu, kde se jim potvrzuje způsobilost k jízdě na veřejných komunikacích. Je to tedy obdoba STK. Některé klubové komise vyžadují u vozidel vyrobených od roku 1970 protokol od STK na účinnost brzd. Ty by sice bylo dobré na lince měřit u všech vozidel, ale zde je třeba vzít v úvahu, že historické předpisy účinnost brzd neřešily. Takže nebudeme umět některá vozidla vůbec vyhodnotit, protože není podle čeho. Ani připravovaná změny zákona s ničím takovým nepočítá. 

 

2/ Musejí historická vozidla při prodeji novému majiteli na evidenční kontrolu, nebo jejich původnost hodnotí jen atestační komisaři?

 

Pokud je vozidlo již evidováno jako historické, pak při jeho prodeji a následně nové registraci musí s ním vlastník projít celou proceduru. Tedy absolvovat klubovou testaci na historickou původnost, protokol o technické prohlídce od autoservisu a krajskou testovací komisí, která mu potvrdí žádost o testování.

 

 3/ Jsou v ČR provoz, registrace a schvalování historických vozidel dostatečně právně ošetřeny, nebo je prostor pro podvody?

 

Provoz, registrace i schvalování historických vozidel do provozu jsou nastaveny poměrně dobře. Vše dělají lidé, a ne všichni mají vysoký morální kredit. Je docela možné, že se někdo o nějaký podvod může pokusit. Je to stejné jako na linkách STK, vždy je podvod možný, ale všichni poctiví se tomu snaží zabránit. Prostor tedy je, ale je pod kritikou odborné veteránské společnosti při veteránských akcích. Tam je morální povinností ohlásit nějaké pochybnosti o testacích. A také na Policii ČR, která při eventuální silniční kontrole  má možnost ověřit všechna data přímo na silnici. Vlastník musí mimo jiné předložit průkaz historického vozidla, kde má potvrzenou technickou prohlídku.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851