Technická kontrola na silnici: Policie na lovu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

12. 6. 2013

Technická kontrola na silnici: Policie na lovu

Technická kontrola na silnici

Fotogalerie

9 fotografií

Jak probíhá policejní kontrola technického stavu auta přímo na silnici? Může hlídka zakázat i další jízdu?

(více v čísle 17/13)

Počasí láká k opalování, ale policejní kontrola na stanovišti u Cholupického tunelu na vnějším pražském městském okruhu je v plném proudu. Dvoučlenná hlídka zaměřená tentokrát na užitkové a nákladní automobily právě odstavuje další vůz.

Jak probíhá kontrola

 Po zastavení a odstavení vozidla na bezpečném místě, které nebrání ostatním autům v jízdě, je prvním krokem kontrola dokladů řidiče a vozidla. Následuje dechová zkouška na přítomnost alkoholu a omamných látek. Pak už přichází na řadu kontrola technického stavu auta. Začíná pneumatikami – měří se hloubka dezénu, celkový stav obutí, zda nemá defekty či praskliny Policie na lovu Na silnici jezdí premianti i průměrní. Žádného propadlíka policejní kontrola neodhalila. a podobně. Zároveň se prohlédnou brzdové kotouče, jestli nemají praskliny. Následuje prověrka řízení, policisté sledují reakci kol na otáčení volantu, posuzují, zda nemá řízení nepovolenou vůli. Při kontrole osvětlení vozu auto postupně rozsvěcí světla a hlídka ověřuje jejich funkčnost. Dalším krokem je kontrola, zda řidiči nic nebrání ve výhledu na vozovku. Při obchůzce auta policie také zkoumá defekty a míru prorezavění karoserie, protože kdyby byly korozí zasaženy nosné části, muselo by být auto odstaveno z provozu. Hlídka nahlíží také pod vůz, zda nedochází k odkapávání provozních náplní nebo pohonných hmot. Sleduje také funkčnost brzdové soustavy. Například zjevné poškození brzdových hadiček vystavuje autu stopku. Zatímco policisté podle zjištěných závad rozhodují, jestli vozidlo může pokračovat v jízdě, my technický stav známkujeme jako ve škole.

Auta pod lupou

Iveco EuroCargo se skříňovou nástavbou – nahlédnutím do prostoru pod nástavbou jsou zjištěny nedotažené a chybějící šrouby na její přichycení k nosné konstrukci vozidla. To je závažná chyba, za kterou řidič dostává pokutu 500 Kč. Dalším problémem je neschválené osvětlení vozidla. Čelní část je přesvětlena bílými LED diodami –standardní a přídavné dodatečné svícení je spojeno jedním vypínačem, přídavné navíc nejde separátně vypnout. „Hrozí nebezpečí oslnění protijedoucích řidičů zejména v nočních hodinách,“ vysvětluje člen hlídky nadstrážmistr Tomáš Prajsler. Před další jízdou je řidič vyzván k odstranění této závady, jež může být jako středně závažná vyřešena až po dojetí vozidla do cíle cesty.

Kdo kontroluje

Dvou- až tříčlenné hlídky v ranní, odpolední a noční směně. Na silnici tak slouží 16-24 hodin denně. Jsou jednak pravidelné, k nim se přiřazují akce s konkrétním zaměřením (autobusy, přeprava zboží ADR - nebezpečné látky a podobně). „Průměrná doba kontroly vozidla je čtyřicet minut,“ uvádí Petr Štěpánek, vrchní inspektor služby dopravní policie hlavního města Prahy. Za osmihodinovou směnu hlídka prověří osm až deset aut, záleží na závažnosti zjištěných závad. „Je to individuální. Už jsme řešili vozidlo i tři hodiny,“ podotýká vrchní inspektor služby dopravní policie hlavního města Prahy nadstrážmistr Tomáš Prajsler.

Co se sleduje u osobních aut

◗ Platnost nálepek STK a emisí.
◗ Identifi kační znaky vozidla
(VIN, výrobní štítky).
◗ Povinná výbava vozidla.
◗ Kola a pneumatiky.
◗ Případný únik pohonných a provozních hmot.
◗ Osvětlení vozidla.

 

ZNÁMKA 3

 

MAN TGS se skládacím jeřábem za kabinou – nové auto v dobrém stavu nemá žádný technický problém. Potíže neukázala ani kontrola upevnění nástavby na rámu, kol a brzdových kotoučů či osvětlení. Šofér brzy vyjíždí dál.

 ZNÁMKA 1

 Renault Master – bílá dodávka se stává dalším premiantem kontrolního dne. Závady nevykazuje ani kontrola upevnění nákladu – vše v pořádku. Řidič za dvacet pět minut pokračuje v cestě.

 ZNÁMKA 1

 Fiat Ducato Combinato – červená dodávka ještě se žlutými tabulkami si vytahuje „Černého Petra“. Obhlídka vozidla ukazuje od koroze prožrané díry na zadních dveřích a podbězích. „Tohle ještě nejsou závady typu C, bezprostředně ohrožující provoz. To by muselo být na nosných částech,“ říká druhý člen hlídky Petr Štěpánek. Zjištěn je také rozbitý kryt brzdového světla a rozlomená obruba registrační tabulky. Další chybou je nestandardní uchycení zásuvky závěsného zařízení – řidič argumentuje tím, že se stejně nepoužívá. „V tom případě si jej nechte odstranit,“ nabízí řešení Tomáš Prajsler. „Odmontování doporučuji rozhodně u specializované firmy, nikoli flexou,“ dodává. Problém představuje také upevnění nákladu – přestože jsou díly na paletě evidentně těžké, chybí jakékoli upoutání popruhem přes oka. Výsledek kontroly tak znamená správní řízení pro majitele vozidla, tedy firmu, které auto patří. Přesto odstaveno není a může pokračovat po vlastní ose. „Abychom autu zakázali další jízdu a majitel by si musel vozidlo nechat odtáhnout, musely by z něj třeba zjevně vytékat provozní kapaliny,“ upřesňuje detaily případného postihu Petr Štěpánek.

 ZNÁMKA 4

Tři otázky pro…

… pplk. Vladimíra Šulce, metodika kamionové dopravy na policejním prezidiu Jaký je obecně stav vozidel na silnicích? Většina vozidel je v pořádku, ale vyskytnou se i auta, jejichž technický stav je skutečně žalostný. Podle čeho rozlišujete, kdo může a kdo nemůže pokračovat v cestě? Jsou tři skupiny závad. Lehké, tedy ty, které provoz neohrožují, třeba nesprávně nastavený ostřikovač čelního skla neboutržená či prasklá clona proti oslnění. Pouštíme je s upozorněním. Stejné je to u středně závažných závad, například nesprávného provedení nárazníků nebo upevnění zrcátek neodpovídající technickým podmínkám. Naopak stopku vystavíme kvůli závadám, které bezprostředně ohrožují provoz. Jde například o prasklé brzdové hadice, hrubé závady na řízení, zjevné deformace nebo nadměrné opotřebení. Jaký je poměr mezi auty, která dál pouštíte, a těmi, jimž zakážete další jízdu? Těch, kterým znemožníme pokračovat v jízdě, není mnoho. Například mezi 32 619 loni kontrolovanými nákladními a užitkovými auty to bylo 506 vozidel. To je zhruba 1,6 procenta.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851