Podvody na STK: Šunky pod ochranou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 6. 2013

Podvody na STK: Šunky pod ochranou

Nalepená červená známka neprozradí, zda auto technickou skutečně prošlo

Všichni o vracích na silnicích víme. Jsou jich desetitisíce. Proč mohou přes svoji nebezpečnost stále jezdit?

(více v čísle 01/13)

O přesném počtu aut nezpůsobilých k provozu můžeme jen spekulovat. Žádná konkrétní čísla nejsou. Existují jen odhady. „Vraků je asi deset až patnáct procent z 1,5 milionu aut starších dvanácti let,“ řekl už před časem Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Sama policie odhalené vraky ani podvody spojené se stanicemi technických kontrol ve svých statistikách nevykazuje. „Zjistíme-li například při silniční kontrole, že vozidlo z technického hlediska nesplňuje podmínky provozu na pozemních komunikacích, nálepku z STK má krátce a nemohlo by tak projít povinnou kontrolou, hlásíme tento případ ministerstvu dopravy. To pak řeší věc po své linii,“ popisuje vrchní komisařka policejního prezidia Zuzana Součková.

Nástrojů na odhalení podvodných praktik není mnoho, zhusta jde spíše o náhodu. Občas se podaří narazit na organizátora podvodů s falešnými razítky STK pro legalizaci kradených aut nebo je chycen zloděj, který vykradl STK a odnesl i „červené“ nálepky, jež pak se ziskem prodal. Nebo se na úplatné techniky přijde v rámci větší policejní akce.

Kontroly činnosti STK samotným resortem dopravy příliš efektu také nepřinášejí. Za poslední roky jejich počet stoupá, ale na všechny se nedostane ani jednou za dva roky. A tresty? V několika případech byla odebrána licence a tím to končí.

Podvody na STK
Autor: Svět motorů

Lékem kamery a provokatér?

Kamerový systém, od něhož si ministerstvo dopravy slibuje zásadní změnu, zatím kýžený výsledek nepřinesl. Akce vyhlášená už před sedmi lety měla být spuštěna na podzim 2008 a kamery měly být na všech stanicích. Dodnes jsou jen zhruba na stovce provozoven. Důvod je prozaický. „Nejsou peníze. Pouze vybavení pracoviště u nás by v optimistické variantě stálo deset milionů,“ prozrazuje Martin Novák z ministerstva dopravy. „Samotnou stanici technické kontroly pak kamerový systém vyjde na částku mezi 70 000 a 150 000 Kč,“ odhaduje Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK.

Protože v drtivé většině případů úplatek nabízí ten, kdo chce dál jezdit, mohlo by uspět zavedení populistického institutu provokatéra. Samo ministerstvo dopravy je tajemné: „O případných provokatérech je z pochopitelných důvodů předčasné hovořit,“ říká jeho mluvčí Martin Novák.

Vyřeší to novela?

Zda nakonec vrakům vystaví stopku připravovaná novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která by měla řešit i obcházení STK, je nyní předčasné hovořit. Podle resortu dopravy budou kamery na pracovištích STK povinné, fyzickou přítomnost aut na technické tak bude moci ministerstvo přímo kontrolovat. Novela by měla také podle Profesní komory STK přenést odpovědnost z provozovatele stanice na jednotlivé techniky, kteří kontrolu dělají. Ještě ale musíme počkat, novela je stále v legislativním procesu a začne platit až půl roku po jejím zveřejnění ve Sbírce zákonů.

Rozhovor: Zazvoní jim už hrana?
Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK
Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK
Autor: Svět motorů

Na silnicích občas potkáváme vraky, které mají technickou kontrolu v pořádku. Změní se to vůbec někdy? Na to jsme se zeptali předsedy profesní komory STK Jiřího Rejmona.

Kde se bere trvalý zájem o obcházení technických kontrol?

Je to asi v lidské přirozenosti. Každý motorista u nás chce mít s povinnou technickou kontrolou co nejméně problémů. Řídí se heslem „Přijet–absolvovat–zaplatit– odjet“. A mít další dva roky pokoj. Ne vždy je ale auto v takovém stavu, aby technickou prošlo. Tak to zkouší. Občas přijedou skutečné vraky, technikovi nezbude než řidiče poslat pryč, aby závady odstranil a do měsíce se vrátil. Jenže takovému motoristovi bohužel nic nebrání, aby to zkusil jinde.

Kdo na podvody více tlačí?

Zákazník, který chce mít pokoj, nebo technik, co chce mít nějaké peníze bokem? Myslím si, že v 99,9 procenta je to majitel nebo provozovatel vozidla. Technici sice nemají nijak zvlášť vysoký plat, ale vědí, že kdyby je někdo chytil, přijdou o práci.

Co by se mělo stát, aby vraky a šunky už technickými kontrolami nemohly projít?

Připravuje se novela, která má přenést odpovědnost za kvalitu kontroly z provozovatele STK přímo na techniky. To je podle mě velmi silná páka, která bude nad nimi viset jak Damoklův meč. Podle našich informací by takový zaměstnanec nesměl vykonávat svoji profesi pět let. Navržená sankce má dvě roviny: okamžitou, protože takový technik přijde o obživu, a dále časovou, neboť už se do oboru nejspíše nevrátí.

Proč si to myslíte?

Ztratí kontakt s novinkami. Prostě mu budou chybět doškolovací kurzy o nových autech, které ke své práci nutně potřebuje. Také na sobě bude mít škraloup. Když se při ucházení o nové místo jeho potenciální zaměstnavatel dozví, že už byl kvůli podvodům nějaký čas mimo obor, nevezme jej.

Jako všemocný lék se dlouho zmiňuje kamerový dozor, který je však dnes jen na třetině stanic. Pomohla by povinná plošná instalace na všech stanicích?

Určitě ano. Stále se o tom mluví, ale je potřeba ještě hodně udělat. Třeba sjednotit technické podmínky, zajistit ukládání fotografií. Tady můžeme předkládat návrhy, ale konečné slovo má ministerstvo dopravy. Již více než pět let čekáme, že budeme moci tyto systémy používat.

Myslíte si, že by k odhalování nepoctivých techniků mohlo kromě zpřísnění pravidel a kamerového systému přispět i něco jiného, třeba provokatér?

To si neumím moc představit. Technici by se určitě báli, byli by ale také ještě více ve stresu, což přináší nevynucené chyby. Navíc kdo by kontroloval provokatéra?

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
01 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851