Mytí aut nasucho: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu... | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Mytí aut nasucho: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu...

A je hotovo! Vyčistit exteriér vozu zabere 20-25 minut.

Fotogalerie

16 fotografií

... až někdo vymyslí mytí auta nasucho. Nechali jsme si vycídit špinavý vůz bez
použití kapky vody!

S čištěním aut bez vody jsme se setkali poprvé loni, kdy jsme cestovali vyprahlým Ománem. V poušti, kde má litr vody větší cenu než litr ropy, to dávalo smysl.

Jenže jde takto umýt i auto od běžné české špíny? Není nic snazšího než to vyzkoušet.

Petr Šméral, který službu už rok provozuje také v ČR, nás do telefonu ujišťuje, že to jeho společnost iDry bez potíží zvládne.

Hadřík a tekutina

Princip je přitom jednoduchý. Místo aby auto projelo myčkou, kde se znehodnotí desítky litrů vody, které se následně musí čistit, vůz se nejprve postříká a následně otře navlhčeným hadříkem. Spotřeba vody? Maximálně dva litry. Že se musí nutně odřít lak? „Nikoliv, používáme přírodně odbouratelný přípravek s karnubským a montanským voskem, enzymy, mýdlem, saponátem a utěrky z mikrovláken, které pravidelně pereme,“ vysvětluje zakladatel. A právě v nich mají zůstat veškeré nečistoty, které tak lak neodřou.

Disky se myjí jiným přípravkem. Princip ale zůstává stejný.
Disky se myjí jiným přípravkem. Princip ale zůstává stejný.
Autor: Svět motorů

Podle Šmérala se jeho chlapci, kteří běžně čistí vozy věhlasných značek, jen tak něčeho nezaleknou. A že lak nezničí, dokazuje klientelou: „Běžně leštíme auta za miliony, rolls-royce, lamborghini, bentley nebo maybachy,“ vypočítává.

Raději opatrně

Jenže jak říká otřepané přísloví, důvěřuj, ale prověřuj. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet metodu čistění nasucho raději na něčem levnějším – přece si nenecháme odřít redakční „leštěnky“.

Mytí aut nasucho
Mytí aut nasucho
Autor: Svět motorů

Ze zapadlého kouta garáže jsme vytáhli starý zaprášený a zablácený Fiat Seicento. Ještě dva týdny před plánovaných mytím jsme jej postavili pod strom, kterému kvůli pouštění listí a mízy v ulici nikdo neřekne jinak než Slinták. Nutno říct, že když jsme výsledek našeho snažení zaparkovali na dvoře u redakce, vypadal tak příšerně, až se mu vyhýbali i holešovičtí bezdomovci.

Kromě bláta vše

„To je ono?“ pousměje se Šméral, když na místo dorazí. „Jak dlouho jste to nemyli?“ ptá se. Doprovází ho i tým umývačů. Ti jsou obyčejně tři až čtyři. Za sebou táhnou velikou krabici s nádobíčkem. „Takovéto týmy máme jen v Praze tři,“ popisuje. Za běžný den zvládnou 20-25 aut. „Hlavními klienty jsou větší korporace, kde myjeme více vozů a čistíme je včetně vnitřků,“ objasňuje. „Ostatně tak jsem službu i vymyslel. Byl jsem líný jezdit do myčky a říkal si, proč by mi někdo nemohl umýt auto, když sedím v kanceláři,“ vysvětluje, zatímco si čtveřice v tričkách připravuje hadříky. „Pokud myjeme jen zevnějšek, ani nepotřebujeme klíčky,“ říká.

Mytí aut nasucho
Mytí aut nasucho
Autor: Svět motorů

Metodou lze mýt normálně špinavé vozy. „Pokud je ale zašpinění větší, třeba od bláta, vodu používáme. Tam by poškrábání hrozilo,“ vysvětluje Šméral. Myči s sebou proto vozí také parní čistič, kterým myjí třeba kola.

Lesk jako od Horsta

Připadáme si jako diváci teleshoppingu: z našeho postrachu ulice se pod rukama myčů postupně stává docela pěkná ojetina, která hází prasátka na celý dvůr. A hlavně, kluci myjí i oblasti, kam se běžná myčka nemá šanci dostat – třeba záhyby nárazníku. Čistí i místa okolo dveří a prahů. Za to už bychom si však museli připlatit.

Auto už se celé blýská a nám nezbývá než zhodnotit výsledek – lak rozhodně nevypadá poškrábaný víc než předtím. Naopak objektivně pěkně prokoukl a díky vosku by měl být i lépe ochráněný. Kdybychom nějaký škrábanec přece jen našli? „Samozřejmě jsme pojištění. Za rok, co službu nabízíme, jsme však měli jen dvě reklamace, kde si klienti stěžovali na odření. Nakonec se stejně ukázalo, že tam škrábanec byl už před čištěním,“ tvrdí Šméral.

Pokud bychom pokračovali v duchu televizních show legendárního Horsta Fuchse, zbývalo by doplnit jen známé: „A to se vyplatí!“ Tak jednoduché to ale v tomto případě není: za kvalitní myčku bychom dali nějakých sto padesát korun, ale tady jsou potřeba tři stovky, a ještě zaplatíme dopravu. V porovnání s jinou nabídkou ručního mytí však služba vychází zhruba nastejno. Navíc se nemusíte o nic starat a v parném létě zůstanete v klidu kanceláře, zatímco někde v podzemí se vaše ostuda promění v leštěnku.

 

Mytí aut nasucho
Mytí aut nasucho
Autor: Svět motorů

Kolik to stojí?

Na kolik přijde nechat si umýt auto nasucho? Základní sazba za mytí exteriéru i interiéru činí shodných 299 Kč. Kdo si zaplatí obě služby naráz, získá zdarma dopravu po Praze. Neplatí se za ni také v případě mytí tří a více aut. Jinak stojí 60 korun. Stejná částka se připlácí za mytí větších nebo extrémně zašpiněných vozů, hloubkové čištění kol i prahů. Prostřednictvím partnerů nabízí společnost své služby i na většině území ČR.

 Nasucho v Ománu

Poprvé jsme se s čištěním automobilů nasucho setkali loni na Blízkém východě, přesněji v ománském hlavním městě Muscat (reportáž v SM 42/2012). Zdejší klima je extrémně suché a prakticky jediným zdrojem znečištění aut je všudypřítomný jemný písek a prach. Řidiči se proti němu brání igelitovými potahy sedadel a zakrýváním částí palubní desky, zvenčí ale máte auto zadělané po pár kilometrech. To se však nelíbí ománskému sultánu Kábúsovi, vrchnímu zákonodárci. A tak najdete mezi dopravními přestupky kuriózně i jízdu špinavým vozidlem, za kterou hrozí pokuta stejně jako třeba za kvílející pneumatiky. Mezi běžné služby proto v Muscatu patří suché čištění vozidel, uskutečňované především ve stínu krytých parkovišť obchodních center. Sotva jsme zastavili, byli u nás dva hoši ve firemních overalech s vozíkem, jaký známe od českých uklízeček. Na rozdíl od nich v něm nemají ani kapku vody, ale speciální hadry, pomocí kterých auta během nakupování posádky vypulírují. Pevně daná taxa 70 Kč za kompaktní sedan není vysoká, v souladu s místní tradicí jsme se přesto pokoušeli smlouvat. Neslevili ani haléř, velká firma ve městě zkrátka není to co venkovský trhovec.

Jiří Baborský 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851