Svět motorů radí: Co se stane, když… | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

6. 9. 2013

Svět motorů radí: Co se stane, když…

Co se stane když...

… odpoví mi na otázku, co se stane, když? A bude to Svět motorů, který za otazníky dosadí odpovědi na vaše nejrůznější problémy z motoristického prostředí.

(více v čísle 35/13)

… pojedu na podhuštěném kole?

Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách je asi tou nejméně dodržovanou radou v celé oblasti motorismu. Přitom ne každý defekt má povahu okamžitého úniku – leckdy jde třeba jen o špatné přilnutí ráfku, a než si něčeho všimnete, můžete dlouho jezdit na podhuštěném kole.

Co všechno hrozí?

- Rychlé a nepravidelné opotřebení pneumatiky. Charakteristicky na krajích běhounu.

- Zahřívání pneumatiky při rychlé jízdě, riziko prasknutí a ztráty kontroly nad vozidlem.

- Při jízdě zatáčkou se pneumatika podhrnuje pod ráfek. Ten se pak může ve smyku zakousnout do nerovnosti na vozovce a auto se převrátí!

- Vyšší valivý odpor, a tím i vyšší spotřeba paliva.

Mor pro čtyřkolky!

Podhuštěná pneumatika může mít na auta s pohonem všech kol naprosto smrtelný vliv. Takové pneu je totiž lidově řečeno rozválené, auto jako by jelo s jedním menším kolem, které se pak točí rychleji. Nebezpečí číhá hlavně u mechanických čtyřkolek. Taková lamelová viskózní spojka se pak rozdílem v otáčkách přední a zadní nápravy zahřívá, svírá a přetahuje se s podhuštěným, rychleji se otáčejícím kolem. V extrému mohou parazitní momenty roztrhnout obal převodovky nebo ukroutit poloosu.

… odmítnu ukázat městskému policistovi doklady?

Strážníci obecních policí nemají vůči řidičům stejná práva jako strážci zákona v uniformě Policie ČR. Jenže na doklady právo mají. „Jakmile osoba podezřelá z přestupku odmítne městskému strážníkovi na jeho výzvu prokázat totožnost, strážník může tuto osobu předvést na Policii ČR k zjištění totožnosti,“ potvrdil nám Jan Čihák z Městské policie hl. m. Prahy. Pro pořádek ještě dodáváme, že se postup řídí paragrafem 13, odst. 1 zákona 553/1991 Sb., Zákona o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.

… chci šetřit motor tím, že jej před jízdou nechám na volnoběh zahřát?

U moderního auta se nestane vůbec nic. Respektive nic, čím byste motoru vysloveně prospěli. Jen budete zbytečně pálit benzin. „Se studeným motorem samozřejmě musíte jet na začátku opatrně. Snažit se jej ale před jízdou ohřát, je ve většině případů naprosto zbytečné,“ prohlašuje Michal Takáts z ČVUT. Jak to ale v životě bývá, ani zde nelze tvrzení zcela zevšeobecnit. Mohou totiž nastat situace, kdy se i jinak nesmyslná činnost v dobré obrátí. „Například tehdy, když je třeba bezprostředně za garáží extrémní stoupání, které po motoru vyžaduje výraznější výkon,“ doplňuje Takáts.

… nesouhlasím s udělenou pokutou?

Jedna ze základních pouček praví, že pokud nesouhlasíte na silnici s udělenou blokovou pokutou, rozhodně ji neplaťte. Pak už proti ní není odvolání. Respektive, existuje institut přezkumného řízení, ale v běžných případech se nepoužívá. A jak to dělá třeba obecní policie? „Strážník celé jednání zaeviduje a podstoupí ho místně příslušnému správnímu orgánu se všemi důkazy k dalšímu opatření,“ uvádí Jan Čihák z pražské městské policie. Případ potom putuje do správního řízení, kde už máte možnost bránit se obvyklou právní cestou, včetně předkládání svých důkazů.

 

… zaměním palivo?

Obecně platí překvapivá věc. Když natankujete plnou nádrž špatného paliva, může být škoda paradoxně menší, než když přidáním jen určitého množství do stávajícího obsahu nádrže uděláte třeba mix půl na půl. Řečeno hodně laicky totiž benzinové auto na čistou naftu nepojede – zhasne hned, jak dojde do motoru. Podobně v dieselu, který se na benzin nevznítí. Ovšem na zmíněnou směs se motor často snaží nějak fungovat, a pokud řidič varovné projevy ignoruje, mohou být škody na všem – od vstřikování až po katalyzátor.

 

A) Nafta v benzinovém autě: Stačí propláchnout! Natankovat naftu do benzinového auta by se vám nemělo podařit. Všechna modernější benzinová auta totiž mají palivové hrdlo přesně tak úzké, aby jím prolezla jen menší benzinová pistole.

Pokud natankujete hodně nafty do prázdné nádrže, přestane auto jet. V servisu pak stačí palivo vysát, propláchnout i vedení (mnohá nová auta mají vyloženě program na výměnu paliv spouštěný diagnostikou z řídicí jednotky) a je slušná šance, že auto bude jezdit jako před záměnou. Nafta totiž dobře maže a není agresivní, takže benzinové vstřikovače nepoškodí. A motor obvykle přestane běžet dřív, než by úsady ze špatného spalování zablokovaly pístní kroužky nebo poškodily katalyzátor.

Zakarbonování motoru naopak může přijít, pokud ten delší dobu spaluje benzin s příměsí nafty. Kvůli zablokovaným pístním kroužkům totiž musíte rozebrat prakticky celý agregát. A když k práci přičteme ještě nutný materiál (těsnění, včetně toho pod hlavou, šrouby a podobně), může účet ze servisu snadno přešplhat 15 000 Kč. Dalších pětadvacet tisíc přidejte, pokud to odnese i katalyzátor.

B) Benzin v naftovém autě: Pozor, hoří!

U starých vozidel hrozil při kontaminaci nafty benzinem požár. Příčina byla prostá. Palivo obvykle někudy unikalo, ale nafta má příliš vysoký bod vzplanutí na to, aby chytla třeba od rozpáleného výfukového potrubí. To dokázala až tehdy, když se do ní přidal benzin. Proto je také bod vzplanutí historicky velmi sledovanou kvalitativní veličinou. U normálních silničních aut byly léta palivová vedení a vstřikovací systémy naprosto těsné, takže od tohoto problému byl pokoj. Nyní se nám však požáry při mylném natankování opět vrací. Mohou za ně filtry pevných částic. Benzin má sice nižší teplotu vzplanutí, ale vyšší vznícení. Pokud motor běží na směs benzinu a nafty, odcházejí do výfuku benzinové páry. Dřív normálně odešly, ba i svým zápachem mohly upozornit na záměnu paliv. Dnes však po cestě narazí na oxidační katalyzátor, kde vzplanou. A hned za ním je filtr pevných částic. Pokud máte zrovna „štěstí“ a sazí je zde zachycených hodně, vyvoláte vlastně regeneraci. Ale nekontrolovatelnou. Žár může roztavit těleso filtru, výfukové potrubí za ním. Nebo dokonce sáláním tak velkého tepla vzplane něco kolem. Proto dnes nemůžeme schválit ani rady starých praktiků, jak že se vypořádat s menším množstvím benzinu v nádrži vznětového vozu.

Majitelé starších dieselů si troufli třeba pomýlených deset litrů benzinu vyřešit dotankováním do plné naftou a přidáním aditiva s mazivostní složkou. U vozů s filtrem pevných částic však nic takového doporučit nemůžeme. I kdyby bylo v sedmdesátilitrové nádrži nafty třeba jen pět litrů benzinu, musíte tento mix paliv nechat v servisu odsát.

… neplatím povinné ručení, ale auto mám odstavené mimo pozemní komunikaci?

Pokud třeba z důvodu déletrvající opravy vozidla nehodláte platit povinné ručení, je třeba jej odstavit mimo veřejně přístupnou komunikaci a zároveň dočasně vyřadit z registru vozidel. Jsou s tím sice spojeny další výdaje na úřadě, nutnost odevzdávat značku a při vyzvednutí doložit STK. Jenže pokud neuložíte značky do depozita, velmi pravděpodobně vám přijde výzva k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP za nepojištěné vozidlo. „Pak budete muset příspěvek zaplatit, nebo prokázat, že vozidlo v daném období skutečně nebylo provozováno a bylo umístěné mimo veřejnou pozemní komunikaci,“ radí ředitel kanceláře Jakub Hradec. My k tomu dodáváme, že se v řadě případů podaří doložit, že vozidlo skutečně nejezdilo, a tedy nemělo smysl za něj pojištění platit, ale je to dlouhá cesta dohadování s ČKP. Ne každý na to má nervy, běžně se to řeší až u soudu. Kancelář totiž argumentuje tím, že i v takovém případě porušujete zákon. Pokud totiž SPZ do depozitu neuložíte, dopouštíte se přestupku, za který vám správní orgán (obecní úřad obce s rozšířenou působností) může uložit pokutu od 2500 do 20 000 Kč.

… mě nabourá cizinec nebo někdo bez povinného ručení?

Platí, že při nehodě není rozhodující, zda vozidlo řídí cizinec, či občan ČR. „Pokud vás tedy nabourá cizozemské vozidlo, pak postupujete stejně jako při jiné dopravní nehodě. Vyplňte evropský záznam dopravní nehody a nezapomeňte do něj správně vepsat číslo zelené karty protistrany, zdokumentujte nehodu, získejte informace o řidiči, provozovateli a pojištění vozidla,“ říká Jakub Hradec, ředitel České kanceláře pojistitelů. Váš další postup totiž povede právě tam – ČKP zajistí likvidaci škody. Stejně tak v případě, že vás nabourá nepojištěné vozidlo, obraťte se na Českou kancelář pojistitelů, jako poškozený máte totiž nárok na náhradu škody z garančního fondu ČKP. „Po výplatě plnění z garančního fondu poškozenému pak přímo požadujeme vyplacenou částku po nepojištěném škůdci,“ dodává Hradec.

… způsobíte nehodu na ojetých pláštích?

Obecně záleží na tom, zda ojeté pneumatiky stály za vznikem nehody, nebo ne. Nejen policie, ale i pojišťovny to rozlišují.

„Pokud se prokáže, že ojeté pneumatiky měly vliv na vznik nehody, pojišťovna vyplatí poškozenému skutečnou škodu a její část vymáhá po viníkovi nehody,“ říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Zároveň dodává, že u havarijního pojištění je situace ještě odlišná - pokud dojde k nehodě v důsledku ojetých pneumatik a tato skutečnost se prokáže, může pojišťovna pojistné plnění krátit. Obvykle požaduje například dvojnásobnou spoluúčast, protože viník porušil zákon o silničním provozu.

… použiji jiný než doporučený motorový olej?

Nadnárodně platných specifikací (SAE 5W-30, API SJ/CF, ACEA A3/B4) nebo těch interních předepisovaných výrobcem (např. VW 502.00) je celá řada. Nejlepší samozřejmě je, když si daný typ oleje pro váš vůz najdete v návodu k obsluze a pak vyberete z regálu ten, který má na obalu stejný údaj (na značce přitom tolik nezáleží). Jenže co když si ten svůj olej nepamatuji, návod k obsluze nemám a obsluha u čerpací stanice poradí maximálně tak s vařením kávy? U většiny moderních aut neuděláte chybu s olejem SAE 5W-30, na jehož obalu najdete i písmenka ACEA C3 a VW 507.00. Takový olej je primárně vhodný pro diesely s filtry pevných částic, ale poslouží i jinde.

Pokud jste opravdu pod stresem a se řvoucími dětmi a hudrující manželkou za zády nechcete dlouho číst etikety olejů, vyberte libovolný motorový olej. Tedy samozřejmě olej pro čtyřtaktní motory, ne ten dvoutaktní, co se lije do benzinu. Odborníci teď možná nadskakují, ale po chvíli vzteklého prskání sami uznají, že motorové oleje jsou vzájemně mísitelné a že dolít nesprávný je obvykle lepší, než nedolít nic a zadřít motor nasucho. Opravdu si však pohlídejte, abyste nepoužili olej převodový nebo hydraulický. Mohl by totiž pěnit a způsobit zavzdušnění mazací soustavy a motor byste zadřeli úplně stejně.

A ještě jednou velké pozor! Radu „jakýkoliv, hlavně ať je motorový“ vztahujte jen na ten litr pro dolití! Pokud se chystáte olej měnit, tak si samozřejmě udělejte čas a vyberte přesně ten správný.

… vyjíždím z obytné zóny a vyžaduji přednost zprava?

Spácháte dopravní přestupek. Jestliže vyjíždíte z obytné, případně pěší zóny, musíte dát přednost všem autům jedoucím po komunikaci, na kterou se chystáte zařadit. Lhostejno, zda zleva, nebo zprava.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851