Reportáž: Kdo tu nechce auta?
Obejde se pražské Smetanovo nábřeží bez dopravy? Vypravili jsme se tam a máme jasno: ani náhodou!
(více v čísle 41/13)Pražský magistrát a aktivisté z iniciativy Auto*mat vymysleli projekt „Nábřeží žije!“, který si dal za cíl vyřešit dopravu na Smetanově nábřeží a v ulicích Malé Strany. Prostor na pravém břehu Vltavy se po několik sobot autům uzavřel, jindy přetížená tepna se proměnila v pěší bulvár. Leckomu se nápad líbil. Úsměv ale rozhodně nevykouzlil řidičům.
Dětské názory
Na „Smetaňák“ přijíždíme tramvají okolo poledne. Auto necháváme v garáži. Dokážeme si totiž domyslet, že v okolí nábřeží bude těsno.
Panuje slunné počasí. Od Národního divadla, kde uzavírka začíná, se vydáváme k Rudolfinu. Po pár metrech nás zarazí tabule, na níž se třepotají desítky barevných papírků. Slouží k vyjádření názorů – jak kladných pro uzavření, tak záporných. Fajn nápad. Jisté nadšení ale záhy opadne. Dost názorů totiž píšou děti. Usuzujeme tak z kostrbatého písma, které se dítka naučila na prvních stupních základek.
V číslech
Podle odhadů zástupců Auto*matu po Smetanově nábřeží denně projede třiadvacet až pětadvacet tisíc aut. Po Malé Straně pak patnáct tisícovek.Ošizená bezpečnost
Z procházkového tempa jsme vyrušení hystericky zvonící tramvají. V tu dobu nic nenormálního. Turisté jaksi zapomínají na fakt, že uzavírka neplatí pro hromadnou dopravu, a do kolejí skáčou hlava nehlava. Bezpečnost je vůbec nedomyšlená. Stánky stojí přes celou šíři chodníku a dav je nucen chodit po vozovce. Protože je korzujících hodně, rozlévá se masa i do kolejiště. Tramvajáci mají co dělat, aby před skotačícími lidmi zabrzdili. Na konci u Rudolfina se obracíme a špacírujeme k hloučku, nad kterým plápolá transparent. Když se prorveme do předních řad, zjišťujeme, že jde o nespokojené ze sdružení OSBID (Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu), kterak si u stánku Auto*matu s aktivisty horlivě vyměňují názory. „Přijďte do Hollaru na diskusi,“ láká František Čech z OSBID.
Nedemokratická diskuse
Teprve tady to skutečně stojí za to. Hned v úvodu si ale všímáme nedostatku. Ačkoliv se na webu magistrátu dočteme, že Praha chce vyvolat diskusi o dopravě v centru, na debatní kroužky to nevypadá. U stolů, jimž vévodí tabule a zástupci organizace Anthropictures (studio antropologického výzkumu), sedí desítky lidí z ulice a snaží se hovořit. Do hovoru jim ale skáčou výzkumníci v rolích moderátorů. Ti by měli celé setkání řídit a na tabule generované nápady zapisovat. Jenže ouha. Jakmile se přijde na negativum, moderátorovi se do zápisu moc nechce. Hořkou příchuť netransparentního postupu umocní, když na tabuli bez diskuse zapíše názor cyklisty, který uzavření kvituje…
Cílem Auto*matu je vytvoření zóny, která by byla veřejným prostorem pro setkávání i kulturní akce a zároveň místem, jež dobře poslouží pěší, veřejné a cyklistické dopravě. „Zklidnění bude mít přínos v podobě zlepšení podmínek nejen pro zaměstnance, studenty a rezidenty, ale i pro více než dvě třetiny lidí pohybujících se denně po nábřeží,“ slibují aktivisté na webu.
Myšlenky na místě potvrzuje Vít Masare, člen výkonné rady Auto*matu. „Zkušenost z řady přerušení provozu prokázala, že vliv na dopravu nebude závažný. Vytvořili jsme studii, která popisuje současnou dopravní situaci a navrhuje řešení v podobě pěší zóny s režimem podobným náměstí Republiky,“ říká šestadvacetiletý Masare, student Univerzity Karlovy. „Současná situace na Smetanově nábřeží je také jednou z největších fyzických překážek rozvoje cyklistické dopravy,“ dodává.
Masareho později doplňuje mluvčí magistrátu Tereza Králová: „Městu nejde o prvoplánové vykázání aut. Nejsme nepřítelem automobilů, ale chceme najít co možná nejefektivnější model dopravního systému v centru města.“
Nespokojení kontrují
Diskusi roztíná několik nespokojených se silnějšími hlasivkami a srozumitelnými názory hájícími zájmy řidičů, nikoliv aktivistů, kteří by dopravu z centra nejraději vypudili. „Dokud nebude mít Praha dokončený vnější a vnitřní okruh, je nesmyslné pořádat ad hoc akce, které k ničemu nevedou,“ rozohňuje se David Damaška. „Nejprve musíme dát alternativu, jak se bude situace řešit. Nyní je doprava odkloněna na Malou Stranu, což je pro zdejší občany extrémní zátěž,“ pokračuje Damaška ve filipice. Fakt, že byla v sobotu na Malé Straně doprava neúnosná, můžeme potvrdit. „Na nábřeží je jediný bytový dům, který zároveň zasahuje do ulice Karolíny Světlé a má jen dva byty. Mnoho lidí tedy netrpí,“ podotýká. „O co tedy komu jde?“
Navrch přihodí poznatek. „Tady si děti hrají na chodníku na špinavých kobercích. Jestliže chtějí relaxaci, proč nejdou na Střelecký ostrov? Tam město za desítky milionů korun vybudovalo klidovou zónu,“ pálí další argument. „Testovat si v sobotu, co uzávěra udělá, je absolutně neadekvátní. Zkuste to povolit třeba v pondělí.“
Blanka neuleví
Podle aktivistů i magistrátu by měl být spásou tunel Blanka. Ten však věc neřeší. Komplex totiž začíná u hotelu Pyramida na Břevnově a má tři další výjezdy. Prakticky ale neexistuje adekvátní vjezd do Prahy 1. Blanka je tranzitní a páteřní komunikací, která vede od Zbraslavi například do Troji, tedy směrem na Drážďany. Jediným řešením je výstavba vnitřního a vnějšího okruhu. Podobný model funguje například ve Vídni. Tam však nejprve postavili pomocné komunikace a teprve potom uzavřeli nábřeží. Češi jdou ale na věc tradičně jinak.