Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 10. 2013
Josef Holek

Reportáž: Kdo tu nechce auta?

Smetanovo nábřeží bez aut.

Fotogalerie

10 fotografií

Obejde se pražské Smetanovo nábřeží bez dopravy? Vypravili jsme se tam a máme jasno: ani náhodou!

(více v čísle 41/13)

Pražský magistrát a aktivisté z iniciativy Auto*mat vymysleli projekt „Nábřeží žije!“, který si dal za cíl vyřešit dopravu na Smetanově nábřeží a v ulicích Malé Strany. Prostor na pravém břehu Vltavy se po několik sobot autům uzavřel, jindy přetížená tepna se proměnila v pěší bulvár. Leckomu se nápad líbil. Úsměv ale rozhodně nevykouzlil řidičům.

Dětské názory

Na „Smetaňák“ přijíždíme tramvají okolo poledne. Auto necháváme v garáži. Dokážeme si totiž domyslet, že v okolí nábřeží bude těsno.

Panuje slunné počasí. Od Národního divadla, kde uzavírka začíná, se vydáváme k Rudolfinu. Po pár metrech nás zarazí tabule, na níž se třepotají desítky barevných papírků. Slouží k vyjádření názorů – jak kladných pro uzavření, tak záporných. Fajn nápad. Jisté nadšení ale záhy opadne. Dost názorů totiž píšou děti. Usuzujeme tak z kostrbatého písma, které se dítka naučila na prvních stupních základek.

Na cedule psaly názory i děti.
Na cedule psaly názory i děti.
Autor: David Rajdl a MHM Prahy

V číslech

Podle odhadů zástupců Auto*matu po Smetanově nábřeží denně projede třiadvacet až pětadvacet tisíc aut. Po Malé Straně pak patnáct tisícovek.

Ošizená bezpečnost

Z procházkového tempa jsme vyrušení hystericky zvonící tramvají. V tu dobu nic nenormálního. Turisté jaksi zapomínají na fakt, že uzavírka neplatí pro hromadnou dopravu, a do kolejí skáčou hlava nehlava. Bezpečnost je vůbec nedomyšlená. Stánky stojí přes celou šíři chodníku a dav je nucen chodit po vozovce. Protože je korzujících hodně, rozlévá se masa i do kolejiště. Tramvajáci mají co dělat, aby před skotačícími lidmi zabrzdili. Na konci u Rudolfina se obracíme a špacírujeme k hloučku, nad kterým plápolá transparent. Když se prorveme do předních řad, zjišťujeme, že jde o nespokojené ze sdružení OSBID (Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu), kterak si u stánku Auto*matu s aktivisty horlivě vyměňují názory. „Přijďte do Hollaru na diskusi,“ láká František Čech z OSBID.

Nedemokratická diskuse

Teprve tady to skutečně stojí za to. Hned v úvodu si ale všímáme nedostatku. Ačkoliv se na webu magistrátu dočteme, že Praha chce vyvolat diskusi o dopravě v centru, na debatní kroužky to nevypadá. U stolů, jimž vévodí tabule a zástupci organizace Anthropictures (studio antropologického výzkumu), sedí desítky lidí z ulice a snaží se hovořit. Do hovoru jim ale skáčou výzkumníci v rolích moderátorů. Ti by měli celé setkání řídit a na tabule generované nápady zapisovat. Jenže ouha. Jakmile se přijde na negativum, moderátorovi se do zápisu moc nechce. Hořkou příchuť netransparentního postupu umocní, když na tabuli bez diskuse zapíše názor cyklisty, který uzavření kvituje…

Výzkumníci ze studia Anthropictures nejsou ze záporných názorů příliš nadšeni. Občas se zdá, že nápady na tabule zapisují až pod nátlakem.
Výzkumníci ze studia Anthropictures nejsou ze záporných názorů příliš nadšeni. Občas se zdá, že nápady na tabule zapisují až pod nátlakem.
Autor: David Rajdl a MHM Prahy

Cílem Auto*matu je vytvoření zóny, která by byla veřejným prostorem pro setkávání i kulturní akce a zároveň místem, jež dobře poslouží pěší, veřejné a cyklistické dopravě. „Zklidnění bude mít přínos v podobě zlepšení podmínek nejen pro zaměstnance, studenty a rezidenty, ale i pro více než dvě třetiny lidí pohybujících se denně po nábřeží,“ slibují aktivisté na webu.

Myšlenky na místě potvrzuje Vít Masare, člen výkonné rady Auto*matu. „Zkušenost z řady přerušení provozu prokázala, že vliv na dopravu nebude závažný. Vytvořili jsme studii, která popisuje současnou dopravní situaci a navrhuje řešení v podobě pěší zóny s režimem podobným náměstí Republiky,“ říká šestadvacetiletý Masare, student Univerzity Karlovy. „Současná situace na Smetanově nábřeží je také jednou z největších fyzických překážek rozvoje cyklistické dopravy,“ dodává.

Masareho později doplňuje mluvčí magistrátu Tereza Králová: „Městu nejde o prvoplánové vykázání aut. Nejsme nepřítelem automobilů, ale chceme najít co možná nejefektivnější model dopravního systému v centru města.“

Nespokojení kontrují

Diskusi roztíná několik nespokojených se silnějšími hlasivkami a srozumitelnými názory hájícími zájmy řidičů, nikoliv aktivistů, kteří by dopravu z centra nejraději vypudili. „Dokud nebude mít Praha dokončený vnější a vnitřní okruh, je nesmyslné pořádat ad hoc akce, které k ničemu nevedou,“ rozohňuje se David Damaška. „Nejprve musíme dát alternativu, jak se bude situace řešit. Nyní je doprava odkloněna na Malou Stranu, což je pro zdejší občany extrémní zátěž,“ pokračuje Damaška ve filipice. Fakt, že byla v sobotu na Malé Straně doprava neúnosná, můžeme potvrdit. „Na nábřeží je jediný bytový dům, který zároveň zasahuje do ulice Karolíny Světlé a má jen dva byty. Mnoho lidí tedy netrpí,“ podotýká. „O co tedy komu jde?“

Pouliční diskuse. Vratislav Filler (vlevo) z Auto*matu nespokojeným lidem tvrdí, že si tramvaje s chodci rozumějí docela dobře. Tramvajáci ale jsou spíše opačného názoru.
Pouliční diskuse. Vratislav Filler (vlevo) z Auto*matu nespokojeným lidem tvrdí, že si tramvaje s chodci rozumějí docela dobře. Tramvajáci ale jsou spíše opačného názoru.
Autor: David Rajdl a MHM Prahy

Navrch přihodí poznatek. „Tady si děti hrají na chodníku na špinavých kobercích. Jestliže chtějí relaxaci, proč nejdou na Střelecký ostrov? Tam město za desítky milionů korun vybudovalo klidovou zónu,“ pálí další argument. „Testovat si v sobotu, co uzávěra udělá, je absolutně neadekvátní. Zkuste to povolit třeba v pondělí.“

Blanka neuleví

Podle aktivistů i magistrátu by měl být spásou tunel Blanka. Ten však věc neřeší. Komplex totiž začíná u hotelu Pyramida na Břevnově a má tři další výjezdy. Prakticky ale neexistuje adekvátní vjezd do Prahy 1. Blanka je tranzitní a páteřní komunikací, která vede od Zbraslavi například do Troji, tedy směrem na Drážďany. Jediným řešením je výstavba vnitřního a vnějšího okruhu. Podobný model funguje například ve Vídni. Tam však nejprve postavili pomocné komunikace a teprve potom uzavřeli nábřeží. Češi jdou ale na věc tradičně jinak.

Pohled autora

Projekt „Nábřeží žije!“ je zbytečností. Šoféři se stávají rukojmími aktivistické skupiny zelených studentů, kteří jsou placeni z našich daní. Nápad uzavřít ulici je populisticky prvoplánový. Pořadatelé na chodník nastěhují starý nábytek, stánky a stolečky. Panuje babí léto, lidé se volně procházejí a nábřeží skutečně budí dojem naplněného bulváru. Komunikace je ale pro motoristy nenahraditelná. V sobotu se ucpala ulice Karmelitská na Malé Straně a doprava se přesunula do Strahovského tunelu a na magistrálu. Ta je běžně ucpaná i bez aut z nábřeží.Co ale nebylo řečeno? Auto*mat by rád zrušil i těžce vytíženou magistrálu! Čili chce uzavřít nábřeží a přesunout provoz na hlavní tah. Druhým dechem dodává, že chce uzavřít i ten. Lidé nenajíždějí do kolon jen proto, aby si je vystáli. Mají zde nějaké vyřizování, musí úsekem projet. A takových je přes dvacet tisíc denně. Partička studentů nám chce ale zavést fantasmagorické a utopistické změny. Aby byla nesmyslnost korunována, řekl Světu motorů člen výkonné rady Auto*matu Vít Masare větu, ze které padne člověk na znak: „Na nábřeží zůstanou tramvaje, taxislužba, rezidenti, IZS...“ Tak má vypadat nábřeží bez dopravy?

Čtyři otázky pro… 

… Terezu Královou, mluvčí pražského magistrátu
Proč povolujete akci, při které jsou omezeny tisíce šoférů?
Lidé si mohou jít odpočinout do zrekonstruovaného areálu Střeleckého ostrova. Srovnávat uzavření Smetanova nábřeží a Střelecký ostrov je nemožné – park či hřiště pro děti není to samé co bulvár. Nábřeží je bytostnou součástí historického centra Prahy a jako takové by mělo být nějakým způsobem integrováno do dopravního systému centra. A jednoznačně nejpoužívanějším dopravním prostředkem je chůze. I pro řidiče jde o komplikovanou komunikaci, a pokud dostane v budoucnosti Praha lepší dopravní trasy, určitě je rádi přijmou.
Dejme tomu, že doprava na nábřeží nebude. Proč tam ale budou jezdit tramvaje, které jsou pro pěší nebezpečné?
Nedomníváme se, že by tramvaje byly – samozřejmě při respektování pravidel silničního provozu – pro pěší nebezpečné. Při akci k žádné nehodě nedošlo, lidé naopak uvítali, že mohli dorazit i ze vzdálenějších částí Prahy pomocí MHD. Například v Brně to funguje bez problémů.
Má magistrát v plánu budovat vnější a vnitřní okruh?
Vnější okruh je záležitostí státu a jeho postojů. Vnitřní okruh financuje město – příští rok by měl být otevřen tunelový komplex Blanka, který v mnohém pomůže. Město chce i nadále postupovat koncepčně a strategicky.
Jak magistrát na celou kauzu nahlíží?
Nejde o žádnou kauzu. Smetanovo nábřeží je motoristickou komunikací desítky let a stejnou dobu se ví, že pro tuto funkci není ideální. A mnoho roků už se diskutuje o tom, jak problém vyřešit, a vynořují se stále nové varianty. Uzavírkami jsme téma pouze znovu otevřeli. Je v pořádku, že ho využívají všechny názorové proudy, ale pokud to začnete nazývat kauzou, odbočili jste z cesty pozitivního hledání řešení k nesmyslné skandalizaci a bulvárnímu vidění světa. Všichni žijeme v Praze a chceme, aby fungovala. Diskutujme o tom, jak to nejlépe udělat.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
41 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851