Čím strany oslovují motoristy? Volte nás a zlevníme naftu!
Rychlejší opravy silnic, bezpečnější doprava. To jsou typické proklamace politických stran před volbami. Jenže se přidávají i další, nečekané. Kdo osloví motoristy nejvíc? Přinášíme i přehled slibů!
V České republice žije přes 6 500 000 držitelů řidičských průkazů. Ačkoliv všichni z nich nemusejí být voliči – protože sem patří i mladiství do 18 let, co mohou řídit pionýra, stopětadvacítku, traktor či auto do 45 km/h – většina z nich půjde 25. a 26. října k volbám do Poslanecké sněmovny.
O dvě stovky mandátů svede klání skoro šest tisíc uchazečů ze čtyřiadvaceti stran. Oslovili jsme svými dotazy deset stran, které lze brát podle předvolebních průzkumů vážně, a tři další, které jsou těsně pod pětiprocentní hranicí. Odpovědělo jich jen šest. Jako by na skutečné motoristy většina partají otevřeně kašlala.
Silnice nám chybí
Jestliže se v něčem většina stran shoduje, pak je to nutnost dostavby silniční a dálniční sítě v ČR. „Pro nás je prioritou dostavba komunikace R35 a dopravní napojení na jih Čech,“ hlásí ČSSD, kterou volební průzkumy považují za favorita.
Skoro všechny partaje výslovně zmiňují nutnost dobudování dálnice D1. Přidávají k tomu ale další priority. Třeba ODS chce zapracovat na obchvatech měst a obcí. Přičemž by se měli zapojit i soukromí investoři.
V programu má model PPP také TOP 09 a ANO Andreje Babiše. Druhý zmiňovaný navíc rovněž hovoří o nutnosti dobudování obchvatů aglomerací.
Odvést dopravu za města chce i KSČM. „Pomůže to řidičům i ekologii,“ říká Kateřina Konečná, stínová ministryně životního prostředí a kandidátka KSČM v Moravskoslezském kraji. Proti nejsou ani zelení. „Chceme urychleně odvést silnou průjezdnou dopravu z obytné zástavby,“ odpověděli nám na dotazy.
Volební program volebního bloku Hlavu vzhůru asi ocení řada motoristů – coby prioritu si totiž stanovili snížení cen pohonných hmot. A spotřební daň z nafty chce odstranit i Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury.
Body
Jestliže v oblasti dostavby silnic a dálnic se strany shodují, pak otázka změn bodového systému je totálně rozděluje.
Se stávající podobou je spokojeno KDU-ČSL (bodový systém byl zaveden za ministrování jejího zástupce). Žádnou změnu nechtějí ani Zemanovci.
Ovšem komunisté a sociální demokraté už se inovacím bodů nebrání, ačkoliv je prý nehodlají přímo iniciovat.
Ale třeba Svobodní jsou pro jeho okamžité zrušení. „Bodový systém je založen na principu dvojího trestu za tentýž čin a v praxi vytváří korupční prostřední,“ uvádí ve svém programu s tím, že se bodování řidičů podle nich neosvědčilo a je neefektivní. Naprosto konkrétní připomínky má také volební blok Hlavu vzhůru. „Navrhujeme zrušit bodový postih za neoznačení překážky způsobené řidičem a snížit ho na jeden bod za překročení rychlosti v obci do dvaceti kilometrů v hodině a mimo obec do třiceti,“ říká jejich kandidát Miroslav Zelený. Kromě toho navrhuje i zásadní proměnu odečítání bodů. „Místo kurzů požadujeme, aby se všechny body za přestupky hodnocené ztrátou čtyř a méně bodů odečetly vždy přesně po jednom roce,“ končí s tím, že se to nemá týkat závažných provinění hodnocených 5 až 7 body. To asi také většina motoristů uslyší ráda.
Viněty dělí názory
Sympatie řady řidičů si ale asi nezíská LEV 21, protože se netají svou skepsí k silniční dopravě. „Před silniční dopravou preferujeme ekologičtější dopravní obory, jako železniční a vodní,“ hlásí strana Jiřího Paroubka ve svém volebním programu. Požadují také zpoplatnění vjezdu do center obcí a ekologické plakety podobně jako v Německu.
V dlouhodobém horizontu chtějí dálniční viněty. Ve střednědobém horizontu by to uvítali i Zemanovci. Zcela proti nejsou ani zelení. A pokud se tím ušetří peníze, nebrání se KSČM.
Jenže pak jsou i strany, které viněty razantně odmítají. Třeba volební blok Hlavu vzhůru či KDU-ČSL. „Zavedení výkonového zpoplatnění formou elektronického mýta u osobních automobilů by výrazně negativně ovlivnilo celospolečenskou mobilitu a v důsledku by vedlo i ke snížení konkurenceschopnosti,“ říká Antonín Tesařík, předseda Komise pro dopravu KDU-ČSL. A třeba ČSSD nepovažuje debatu o vinětách za aktuální.
Témata se nemění
Malá tematická různorodost napříč politickým spektrem nás samotné překvapila. Sami jsme zvědavi, jak rychle se podaří dobudovat páteřní spojení v ČR a kolik přibude obchvatů tranzitních obcí. Celkově každopádně témat ubylo. Na rozdíl do voleb v roce 2010 už totiž není na pořadu šrotovné. Mýto nebo body jsou ale pro strany pořád silným tématem. Stejně jako spotřební daň na paliva. Nejsou to ale jen populistická hesla a po volbách skutek utek? Motoristé, máte to ve svých rukách!
Čím oslovují motoristy favorité voleb 2013?
KDU-ČSL
„Je zapotřebí vytvořit podmínky pro zkvalitnění práce dopravní policie. Ke zkvalitnění její práce také patří zabránění projevům hraničícím se zbytečnou šikanou řidičů, posílení výchovné a preventivní role dopravní policie.“
ODS
„V autobusové i železniční dopravě prosazujeme otevřený trh jako cestu k lepším službám pro cestující.“
KSČM
„Je potřeba zlepšit systém výběru mýta, se na jeho provoz nespotřebovávala tak výrazná částka jako dnes. Řešením může být zavedení satelitního systému, který umožní i lepší kontrolu pohybu kamionů při jejich snaze vyhnout se placení mýtného objížděním placených úseků.“
Volební blok Hlavu vzhůru
„Podporujeme snížení spotřební daně o 1,50 Kč na litru nafty 1,00 u benzinu. Dále preferujeme přímější financování a máme zájem prosadit přijetí nových pravidel pro autoškoly, které v současnosti vyučují dle 30 let staré metodiky.“
TOP 09
„Státní instituce, které v současnosti financují rozvoj dopravní infrastruktury, chceme transformovat do právních forem, ve kterých se budou angažovat soukromí investoři. Bez zapojení soukromých finančních zdrojů nejsme schopni dosáhnout úrovně moderní dopravní infrastruktury.“
ANO
"Vytvoříme z ministerstva dopravy suverénní a odborně zastoupený resort, vněmž bude rozhodující odbornost, nikoli stranická příslušnost. Zpracujeme jasnou, ucelenou celorepublikovou koncepci dopravy, která současnému resortu chybí.“
SPOZ
„Je nutné zdokonalit prevenci, která by napomohla snížit stále vysokou nehodovost. Ta nezahrnuje pouze osvětu, ale i úpravy dopravních tras či obnovu zastaralého vozového parku, který navíc zhoršuje životní prostředí, apod.“
Strana zelených
„Na silnicích chceme udržet na uzdě kamionovou dopravu a tím nechat dostatek prostoru zejména pro každodenní regionální dopravu občanů i zboží. Jako první nástroj sjednocení zákazu jízd kamionů s Rakouskem.“
Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury
„Budeme žádat snížení spotřební daně z nafty. Praxe ukazuje, že by to znamenalo minimálně stejný příjem pro státní rozpočet a zároveň by se tak zlevnila nafta pro občany, podnikatele i fi rmy.“
ČSSD
„Největší problém je, že se priority v ČR mění s každým ministrem dopravy. To znamená osmkrát za posledních šest let! Názor ČSSD se nemění.“