Reportáž: Tady pneumatikám topí | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Reportáž: Tady pneumatikám topí

Sklad

Fotogalerie

7 fotografií

Polovina října znamená pro prodejce pneumatik největší fofr. Zajeli jsme se podívat, jak to vypadá ve skladu, kde mají pro zákazníky připraveno 80 000 nových plášťů.

(více v čísle 42/13)

Jsou profese, kde se člověk natahá víc. U nás mu projde rukama jen deset tun za den, ale je to lepší než chodit do fitka. S těmito slovy se na nás směje Michal Šíma, vedoucí sekce pneumatik v centrálním skladu společnosti Auto Kelly.

Disky plechové i lité lze skladovat klasicky úsporně nastojato, na rozdíl od pneumatik jim žádné proleženiny nehrozí
Disky plechové i lité lze skladovat klasicky úsporně nastojato, na rozdíl od pneumatik jim žádné proleženiny nehrozí
Autor: David Rajdl

Jakmile mu dorazí kamion, musí z něj s dvěma kolegy vyskládat dva tisíce pneumatik. Jedna má běžně kolem deseti kilogramů. Ale třeba aktuálně největší rozměr ve skladu pro SUV 265/65 R17 má kilogramů dvacet. Veškerou manipulaci tak dělají z vysokozdvižných vozíků.

Kdo se bojí výšek, nebude mu tady nejlíp. Nikdy ale nepozná poetiku skladu plného jednoho druhu zboží. Pro návštěvníka má zvláštní kouzlo.

Nestihnou zestárnout

Obrovskou halu najdete ve Strančicích, u patnáctého kilometru dálnice D1 ve směru na Brno. Ve čtrnácti sekcích tady naleznete vše potřebné pro provoz a servisování automobilů, skútrů a dalších vozidel – celkem 120 000 položek. Mezi nimi právě zmíněné pneumatiky. Pokud si je objednáte v e-shopu Auto Kelly, vždycky putují právě odsud. Bez ohledu na to, že si je pak vyzvednete na jedné z šestašedesáti kamenných poboček po celé republice. Běžně je v sezoně zavážejí čtyřikrát denně. Pro oddělení pneumatik vrcholí právě teď celoroční špička. Před začátkem listopadu totiž pneuservisy odebírají ve velkém. „Gumy se u nás neohřejí déle než pár týdnů. Pneumatiky vyrobené na konci srpna do listopadu prodáme,“ odpovídá Michal Šíma na dotaz, jaké je maximální stáří skladovaného zboží.

Pokud si objednáte v e-shopu kompletní sadu kol, obují a vyváží ji právě ve skladu
Pokud si objednáte v e-shopu kompletní sadu kol, obují a vyváží ji právě ve skladu
Autor: David Rajdl

Jak známo, po čtyřech letech začíná pryž degradovat. Vadí to hlavně u zimních pláštů, které musejí být měkčí. Stářím tvrdnou a ztrácejí své schopnosti. Už při nákupu zboží proto objednávají jen tolik, co se stihne prodat. Případné minimální pozůstatky plášťů z loňské sezony ale neleží někde ladem v tmavém koutku. Vždy na začátku a konci sezony se mění místo skladování podle toho, co je zrovna potřeba. Pro trvanlivost pneumatik to minimálně znamená, že se otáčejí a nemůže tak dojít k jejich deformaci.

Pozor na oheň!

Pro skladování pneumatik platí pravidla. Pokud někde uvidíte pláště vyskládané jen tak přímo na slunci a dešti, otočte se na patě a běžte k jinému prodejci. Kromě suché a větrané místnosti je totiž potřeba mírná a stálá teplota. „Na stěnách jsou izolační desky, takže v létě je tady o pět stupňů chladněji než ve vedlejších sektorech,“ říká Michal Šíma a ukazuje na stropě topení, které zase temperuje sklad v zimě. Teplota prý nikdy neklesne pod sedm stupňů.

Se zbožím ve výškách se manipuluje zdvihací plošinou. Na ramenech má upravenou podlážku pro zvětšení plochy.
Se zbožím ve výškách se manipuluje zdvihací plošinou. Na ramenech má upravenou podlážku pro zvětšení plochy.
Autor: David Rajdl

Jednou z nejdůležitějších zásad je dostatečná vzdálenost od jakéhokoliv zdroje plamene, žáru či elektrických výbojů. Sklad tak musí být od zbytku oddělen nehořlavou stěnou. Hořící pneumatiky totiž prakticky nelze uhasit a hasiči je mnohdy nechávají dohořet. Kromě toho zde neuvidíte kovové ani dřevěné hroty, ozón z transformátorů či svářeček ani chemické látky a rozpouštědla. Tohle všechno gumovému zboží škodí.

Ušetří nejvíc místa a je k pneumatikám nejšetrnější. Stejným způsobem se vozí i v kamionu a skladuje přímo u výrobců v takzvaných klecích.
Ušetří nejvíc místa a je k pneumatikám nejšetrnější. Stejným způsobem se vozí i v kamionu a skladuje přímo u výrobců v takzvaných klecích.
Autor: David Rajdl

Nakonec pokládáme Michalu Šímovi poslední otázku, kterou v sobě držíme celou dobu: Je vůbec možné vyznat se ve skladu plném pneumatik? Ví, kde jsou jaké rozměry? „Je nereálné si to pamatovat,“ směje se a ukazuje štítek s čárovým kódem na regálu. Jakmile vyskočí na počítači objednávka, okamžitě s ní vyjede i lokace, kde je třeba gumy hledat. Propracovaný systém prý nemá chybu. Takže pokud něco zaměstnanci nemohou najít, je na vině pouze člověk.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851