Úřední buzerace: Actibump - víc škody než užitku
Úřad plzeňského centrálního obvodu chce instalovat retardér Actibump. Naráží ale na nevoli řidičů i některých odborníků. A rychlíky stejně nezastaví.
(více v čísle 45/13)Představte si následující situaci. Jedete v obci nepoctivých pětapadesát, a najednou ucítíte ránu od podvozku. Začnete brzdit a možná pořádně zmatkovat. Co se stalo? Změřil vás radar a před autem se do silnice sklopila kovová plocha aktivního zpomalovacího prahu Actibump. Když projedete slušně, nic se nestane a zařízení ani nezaznamenáte. Má to však podstatný háček – actibump není schválen ministerstvem dopravy. Přesto chce třetí plzeňský obvod zabudovat dva kousky před přechod na křižovatce ulic Mánesovy a Zikmunda Wintera a na řidičích si tak celý systém natvrdo otestovat.
Vadí jim zpomalovače
Švédský výrobce i český distributor svorně tvrdí, že actibump je naprosto bezpečný. Může být. Jenže v tuzemsku se ještě neobjevil, nemá atestaci. Odborníci tvrdí, že sprintery nezastaví a neznalým cyklistům či motorkářům hrozí pád. Negativa korunují příslušníci záchranného systému, kterým se nelíbí zpomalovače už jenom z principu.
Místní zastupitelstvo v čele se starostou Jiřím Strobachem zatím rozhodlo o zařazení systému do plánu investic, instalace zatím ještě nebyla definitivně schválena. „Na přechodu se pohybují děti cestou do školy a školky, je to tedy rizikové místo,“ argumentuje starosta. Samotné učitelky nám potvrdily, že někteří šoféři místem projíždějí velice rychle. Nemáme důvod jim nevěřit. Ale Actibump - víc škody než užitku systém překvapivě nejvíce vytrestá ty, kteří rychlost překračují jen o pár kilometrů v hodině. Těm, co daným místem proletí stovkou, kolo nestihne vůbec do vzniklé prohlubně spadnout. Zkrátka auto úsekem prosviští, ale rozhodně nezabrzdí.
U Seveřanů funguje
Starosta Strobach ale přichází s dalším argumentem: „Deset těchto zařízení je instalováno v Dánsku, dalších patnáct ve Švédsku. Za dva roky zkušebního provozu jsou zatím velice pozitivní ohlasy.“ Osobní zkušenost však nemá a připouští, že někteří zastupitelé byli proti. Zejména kvůli finanční náročnosti. „Obvod nyní připravuje žádost o získání dotace. Pokud by peníze na instalaci nedostal, pravděpodobně by se projekt zatím odložil. Dva prahy by vyšly na necelé dva miliony korun,“ konstatuje první muž radnice.
Ministerstvo dopravy schvaluje dopravní zařízení, které má ze své podstaty charakter stavebního výrobku. Mezi takové produkty je možné zařadit například krátké příčné prahy. „Systém Actibump nebyl prozatím schválen. Jde o zcela nové zařízení, kde bude třeba posoudit jeho vlastnosti a především vliv na bezpečnost silničního provozu,“ podotýká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. „Z našeho pohledu se může jednat o nebezpečnou situaci, protože vjezd vozidla do takového zařízení dokáže způsobit nejen poškození vozidla, ale i dopravní nehodu,“ vysvětluje.
Vidí spíše negativa
To si myslí i Václav Ircing, koordinátor Besipu pro Plzeňský kraj, a přidává další argument. „V nebezpečí jsou i motorkáři. Při nedodržení rychlosti a propadu prahu by se přejetí takové překážky stalo velmi nebezpečnou záležitostí,“ potvrzuje. Švédská firma Edeva coby výrobce však oponuje, že okolo actibumpu je dostatek prostoru pro objetí. Patrné je to i z videa, které společnost zveřejňuje na webových stránkách. I na to ale má Ircing odpověď: „Když někdo místo nezná, bude to pro něj nepříjemné a rychlé překvapení. Navíc prudce zabrzdí, může přeletět přes řídítka a těžce se zranit.“
Nedostane nic
Pokud tedy vlastník komunikace nainstaluje actibump, musí se připravit na to, že pojišťovna mu z pojištění odpovědnosti nedá ani haléř. A ještě riskuje opletačky s policií. „Vjetí vozidla do otevřeného otvoru je možno považovat za náraz a vzniklou škodu za likvidní z havarijního pojištění. K tomu je ale potřeba zavolat policii,“ radí Václav Bálek z Allianzu. Účast policie je nutná kvůli likvidaci v případě, že vznikne škoda a jde o podezření z přestupku či trestného činu ze strany majitele zařízení. „Vzhledem k tomu, že výrobek není uveden v prováděcí vyhlášce o provozu na pozemních komunikacích, nelze jeho užívání na pozemních komunikacích ani schválit. Výrobce, respektive distributor, musí tedy nejprve požádat ministerstvo dopravy o schválení jeho použití na komunikacích,“ cituje zákon mluvčí policejního prezidia Jozef Bocan. Jeho kolegové z Plzně se navíc nechali slyšet, že by jeho stavbu nepovolili. Podle nich je nebezpečný. Tečka.
Distributor se brání
Firma Actibump však s negativy nesouhlasí a tvrdí, že nabízené zařízení je naprosto bezpečné a odzkoušené. „Řidiči se budou moci přesvědčit, že všechny obavy o bezpečnost jsou liché,“ mírní vášně Daniel Čada, zástupce Actibumpu. „Práh brzy přispěje k záchraně lidských životů a snížení nehodovosti,“ domnívá se. Také tvrdí, že neví o případu, při kterém by byl retardér viníkem nehody.
Další podrobnosti najdete v SM/45. Výtisk je možné objednat na této stránce.