Test chladicích kapalin G12: Musí víc než nemrznout
Naši předci museli v zimě po jízdě vypustit vodu z vozu, aby jim v mraze neroztrhla motor. Dnes máme v autě spolehlivé nemrznoucí kapaliny obvykle po celý rok. Znamená to, že se nemusíme o nic starat?
(více v čísle 47/13)Nebudeme se dnes bavit o odolnosti proti mrazu, která je dána poměrem vody vůči etylenglykolu a v průběhu času se nemění. Dokud nemáte chladicí systém netěsný a nedoléváte vodu, můžete se na původní hodnotu spolehnout.
Z čeho se skládá
Koncentrát chladicí kapaliny je tvořen obvykle 92 procenty monoetylenglykolu, který brání zamrzání, posouvá výš bod varu a maže vodní pumpu. Dvě procenta bývají vody a zbylých šest obvykle tvoří aditiva. Mají následující složky:
Inhibitory koroze: Chrání části přicházející do styku s chladicí kapalinou (u některých konstrukcí i celé vložky válců) před korozí.
Stabilizátory: Zabraňují srážení minerálních inhibitorů. Udržují je rozpuštěné v chladicí kapalině.
Disperzanty: Zabraňují tvorbě vodního kamene.
Zvyšovače pH: Zabraňují okyselování chladicí kapaliny. S klesajícím pH (rostoucí kyselostí) se zvyšují sklony ke korozi, ale též dochází k elektrochemickým reakcím mezi jednotlivými kovy. Typicky mezi ocelovým těsněním a hliníkovou hlavou válců. Rezerva alkalinity (jak se vlastnosti dosažené zvyšovači pH a inhibitory řídká) tak především chrání před poškozením těsnění a dosedací plochy hlavy válců. Výrazně kyselá kapalina přímo leptá hliník, lidově řečeno „vyžere motor zevnitř“.
Protipěnivostní přísady: Zabraňují pěnění, které by mohlo přispět k zavzdušňování chladicího a topného systému.
Barvivo: Automechanici obvykle identifikují kapaliny podle barvy. Starší typy s minerální aditivací (G11) bývaly modrozelené, novější (G12) s organickými aditivy jsou červené, ještě novější (G12+, G12++ a G13) fialové. Jak odhalil náš test, velmi častým trikem šejdířů je nabarvit cokoliv načerveno, neboť právě tak automechanici poznávají kapalinu vhodnou pro moderní auta.
Neprodleně vyměnit
Všechny tyto složky se časem spotřebovávají a jejich účinnost se vytrácí. U staršího typu G11 proto výrobci stanovovali životnost tři roky, u novějšího pět let. Skutečně nenajdete výrobce chladicí kapaliny, který by tvrdil, že je celoživotní (jak říká Volkswagen) či na deset let (což zas prohlašuje Ford). Proto bez ohledu na předpisy automobilek kapalinu nejpozději v těchto intervalech vyměňte, jinak hrozí poškození motoru. Jak navíc ukázal náš test, na trhu jsou i kapaliny, které motor přestávají chránit již klidně po pár měsících. Pokud máte své auto rádi, věnujte následujícímu materiálu i samotné výměně chladiva náležitou pozornost.
Plní požadavky normy?
Výsledky testu najdete v SM č. 48. Objednávat ho můžete přímo na této stránce.