Úřední buzerace: První je na paškále
K čemu je inteligentní semafor, když nepoctivé stejně nezastaví? A proč není za jízdu na červenou nikdo potrestán?
Inteligentní semafor je vynikající u přechodů pro chodce. Svižné šoféry světelné značení přibrzdí nebo zastaví a pěší může pohodlně přejít. To tvrdí odborníci na bezpečnost silničního provozu a my s nimi souhlasíme. Jenže světla jsou nejčastěji montována i na vjezdu do obcí. A to jen proto, aby řidiče přibrzdila na padesátku, kterou jim tak jako tak ukládá zákon. „Nutí řidiče zpomalit, ale skutečně záleží na umístění,“ potvrzuje Václav Polách, koordinátor Besipu pro střední Čechy.
Hned dva
Jak celý systém funguje? To jsme se vypravili vyzkoušet do Horoměřic, jen pár kilometrů za Prahu. Na obecním katastru najdete hned dva exempláře – jeden při příjezdu od ruzyňského letiště, druhý na silnici od Kralup nad Vltavou.
Na semaforu je základní barvou červená. V okamžiku, kdy do obce přijíždí vozidlo nepovolenou rychlostí, svítit zůstane. Šofér je tedy donucen přibrzdit, anebo pokud se ručička jeho tachometru dostala hodně vysoko, zcela zastavit. „Semafor měří na vzdálenost osmdesáti metrů. Ale když pojedete natěsno nepřiměřenou rychlostí za někým a ten bude mít zelenou, červená tam neskočí,“ připouští horoměřický místostarosta Zdeněk Babka.
Podle něj však má tento děj opodstatnění. „Kdyby tam skočila červená hned, mohl by do vás někdo zezadu narazit. Je to technické zařízení a holt tak funguje. Jeden to odtrpí za všechny,“ sděluje. Přes to vlak zkrátka nejede.
Nelíbí se jim
Policie sice připouští, že zařízení je schváleno ministerstvem dopravy, a tedy není nebezpečné pro provoz, nicméně druhým dechem dodává, že tím trpí plynulost. „I řidiči přijíždějící dovolenou rychlostí podvědomě dále snižují rychlost, dokud nesvítí zelená,“ podotýká Jakub Vinčálek, mluvčí Policie Středočeského kraje. „Instalace dopravního zařízení se děje v rámci stanovení místní úpravy provozu, k čemuž se příslušné dopravní inspektoráty vyjadřují. To však není pro příslušný úřad obce s rozšířenou působností závazné,“ dodává. Znamená to, že policii se sice semafor líbit nemusí, ovšem obec nemusí brát na doporučení policejních odborníků zřetel. „Kromě toho semafor částečně odvádí řidičovu pozornost,“ upozorňuje Vinčálek.
Červená není problém
Nechceme dávat silničním pirátům návod, ale inteligentní samosprávy nám nahrávají na smeč. Když projedete na červenou, nic se nestane. Ano, zírají na vás kamery, ale nikdo je nevyhodnocuje. „Jsou tam kvůli nehodě. Záznam se ukládá na osm dní. Kdyby se něco stalo, jsme schopni si zjistit registrační značku. Ale jako policie nefungujeme. Nevytahujeme si prohřešky ani neposíláme dopisy o přestupcích,“ uzemní nás Zdeněk Babka. Pak ale semafor postrádá smysl, namítáme. „Jak to chcete udělat? Postavit tam policisty s kulovnicí? Dali jsme to tam, protože tam řidiči jezdili jako šílení. Když budou dojíždět slušně, nikoho to brzdit nebude,“ domnívá se horoměřický místostarosta. „Obce by měly nainstalovat kamery, které dokážou vozidlo vyfotit, a měly by hříšníky pokutovat. Na druhou stranu chápu, že takové zařízení něco stojí a samosprávám se do toho nechce,“ doplňuje Václav Polách. Sluší se říci, že zrovna v Horoměřicích semafor občas doplní policejní hlídka s radarem.
Dlouhá minuta
A ještě na jednu věc nás Zdeněk Babka upozorňuje. „Když se tvoří kolony, semafor spadne do červené, protože je to základní barva. Je tam asi minutová inkubační doba, než padne zelená, aniž by se kdokoliv hnul. Dokud není pohyb, zelená není. Jestliže se ale minutu nic neděje, zelenou to přece jen pustí,“ zmiňuje. Takže jakmile se vytvoří kolona od Ruzyně, semafor ji ještě prodlouží. Nemluvě o tom, že na křižovatce s ulicí Velvarskou je stopka, která umí ve špičce sama o sobě dost potrápit. Pozitivní vliv to ale má, byť jen minimální – šoféři odbočující ze Spojovací ulice získávají jedinečnou šanci se zařadit.
Další podrobnosti najdete v SM č. 47. Časopis můžete objednat přímo z těchto stránek.