Test zimních aditiv: Hledá se zbraň proti mrazu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 12. 2013

Test zimních aditiv: Hledá se zbraň proti mrazu

Test zimních aditiv.

Problematika studeného startu je u moder ních dieselů s přímým vstřikováním a výkonným žhavením zvládnuta bezvadně. Pokud však nafta přestane téct, ani moderní technika nepomůže.

(více v čísle 49/13)

Objeli jsme prodejny autodílů, čerpací stanice i supermarkety a sháněli přípravky, jejichž přidáním do nafty lze vylepšit filtrovatelnost nafty. Sehnali jsme osm produktů v ceně od 98 do 287 Kč, což je však matoucí údaj. Některými totiž ošetříte jen jednu nádrž, kdežto jiné mohou vystačit až na 500 l.

Nadávkováním do směsi přechodové a zimní nafty z rafinerie Litvínov (viz tabulka na straně 8) vzniklo devět vzorků. Devátým byla čistá nafta. Přesně tak je možné nejlépe změřit, jak přídavek aditiv vlastnosti základní nafty ovlivnil. Po uzávěrce jsme zjistili, že na trhu je ještě výrobek fi rmy Velvana, o jehož existenci jsme dosud neměli tušení. Tak známou značku nesmíme vynechat, a tak dodatečně vznikl desátý vzorek, opět nadávkováním dle pokynu výrobce do té samé nafty.

Měříme zimní vlastnosti

Ač pět z devíti testovaných výrobků slibovalo více prospěšných účinků, zaměřili jsme se jen na aktuálně nejdůležitější.

TVP (Teplota vylučování parafínů)

Teplota, při níž se v naftě začínají tvořit krystalky parafínů. Nafta ztrácí „jiskru“, tedy přestává být průhledná a mléčně se zakaluje. Krystalky parafínů jsou zpočátku malé. Na povrchu filtru se zachytí, ale ucpávají jej jen pomalu. A je tak značná šance, že se stihne zahřát (elektricky či návratem teplého paliva do nádrže) dřív, než se parafínů nahromadí tolik, že by již nemohlo protékat dostatečné množství nafty. S klesající teplotou však krystaly parafínů rostou a filtr ucpávají stále rychleji.

CFPP (Cold filter plug point)

Teplota ucpání studeného palivového filtru je laboratorně stanovovanou hodnotou. V našem případě poprvé vyšly velmi šokující hodnoty. Pracovníci SGS, s nimiž jsme test dělali, se tak rozhodli pro další sadu zkoušek na několika strojích. Za odlišnými výsledky z druhé sady stojí pravděpodobně difuze aditiv v naftě, když po nadávkování a promísení ještě delší čas stojí v teple laboratoře.

2-EHN (2-etylhexylnitrát)

 Látka používaná ke zvýšení cetanového čísla. Cetanové číslo odpovídá schopnosti nafty vznítit se kompresním teplem motoru. Všechna multifunkční aditiva se snaží tuto hodnotu zvýšit. U starších dieselů či strojů v horším technickém stavu dokáže zvýšené cetanové číslo umožnit start i v mrazech, kdy už by jinak možný nebyl. U moderních automobilů, startujících bez problémů, prospívá též – snižuje hlučnost, emise a spotřebu paliva, zvyšuje výkon.

Výsledky přinášíme v tištěném vydání SM, č. 49. Výtisk si můžete objednat přímo z těchto stránek.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
49 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851