Úřední buzerace: Strašně to tu řve!
Proč musíme snižovat rychlost jen proto, aby hluk poklesl o tři decibely? Aby bylo absurdní nařízení dokonáno, jsou úseky často pod dohledem radarů.
(více v čísle 50/13)Zleva pole, zprava pole, nad hlavou přistávající Boeing 747 čínských aerolinií a řidiči ploužící se padesátkou, aby náhodou nedělali hluk. Musí se totiž řídit značkou „50, Omezení hluku“. Že je to šílené? Ještě přednedávnem šlo v pražské Lipské ulici o reálnou věc. Někoho naštěstí napadlo, že snížení rychlosti kvůli hluku u mezinárodního letiště je zbytečné. Zatímco v místě padesátka zůstala kvůli přechodu, nesmyslná dodatková tabulka je pryč. Ovšem kvůli hluku byla rychlost omezena i v ulici 5. května, kde byste ranvej hledali opravdu marně. Tady se ještě před třemi lety dalo frčet sedmdesátkou…
Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové má rychlostní omezení na spojnici centra s dálnicí D1 jediný důvod – vysoký hluk. „První tři měsíce po zavedení byla pod značkou i dodatková tabulka Omezení hluku. Pak jsme situaci vyhodnotili a tabulky odinstalovali,“ řekla. Padesátka však zůstala. Podle mluvčího čtvrtého pražského obvodu Jiřího Bigase došlo ke snížení o tři decibely. Lékařka a vedoucí odboru obecné a komunální hygieny Pražské hygienické stanice Vladimíra Zárubová navíc dodává, že ztišení o tři decibely je znatelnou změnou akustické situace. V těchto tvrzeních si přirozeně libují i zdejší obyvatelé, kteří se sdružili do skupiny s názvem Občané postižení Severojižní magistrálou.
Měříme
Své měření před rokem uskutečnila i Technická správa komunikací. Přišla se zajímavým tvrzením. Z něj vyplynulo, že snížení rychlosti na pražské magistrále nemá na hluk v okolí prakticky žádný vliv! Skok z padesátky na sedmdesátku by podle TSK hladinu zvedl o necelý decibel. Kromě TSK o tom informoval i místopředseda výboru pro dopravu městského zastupitelstva Josef Nosek.
Mimochodem měřič TSK při padesátce zaznamenal hodnotu 66,5 decibelu, což zhruba odpovídá hluku zapnutého vysavače. Při sedmdesátce se vyšplhal na 67,1 dB. To znamená, že změna byla naprosto zanedbatelná, byť spát se zapnutým luxem za hlavou by se nám také nelíbilo. Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví říká, že v době od šesté hodiny ranní do dvaadvacáté hodiny večerní je v místnosti povolených maximálně 40 decibelů (šepot). Když je objekt v blízkosti hlavní silnice, může být limit posunut o plus pět dB. V noci by ale hodnota neměla být vyšší než 35 decibelů.
Proč nejsou stěny?
Tak a co teď? Správa komunikací a minimálně jeden člen zastupitelstva tvrdí, že padesátka je zbytečná. Občané nadávají na hluk, motoristé loví bobříky pomalosti, hygiena zastává sterilní postoj a striktně se drží zákona o ochraně veřejného zdraví. „Hygienická stanice bude vždy požadovat splnění hlukových limitů daných zákonem a nařízením vlády,“ je nekompromisní Vladimíra Zárubová.
Uvědomujeme si, že člověku, který v blízkosti magistrály nebydlí, se o věci mluví snadno. Proč se ale musí šoféři plazit padesátkou, která problematiku beztak neovlivní? Řešení z našeho pohledu tak nevychází z buzerace nevinných šoférů, ale z magistrátu. „O změně dopravního režimu lze uvažovat až po vyřešení hlukové zátěže z dopravy,“ zmiňuje Tereza Králová z pražského magistrátu. S tím souhlasíme. Ale jak bude magistrát postupovat? Místo aby jednou provždy vybudoval protihlukové stěny, raději prostor osadí omezujícími značkami i radary úsekového měření a bezostyšně kasíruje. A to se někdejší vedení pyšnilo bojem proti padesátce… (více v samostatném článku).
Peníze nejsou
Jedno bezvýznamné plus ale město přece jen má. V místě nechalo položit takzvaný tichý asfalt. Další plusy by si mohlo nahrabat dokončením vnějšího okruhu. To ale nemůžeme v nejbližších letech očekávat. Pražský magistrát se totiž vždy vymluví na nedostatek fi nancí. Do karet mu hraje i zákon. Kdyby sedmdesátku povolil, byť se o kvalitě provedení měření hluku stále vedou vášnivé debaty, mohl by dostat poměrně tučnou pokutu za překračování akustických limitů. Nicméně jak je zřejmé z výše popsaného, toto magistrát neomlouvá.
Hádají se, řidiči trpí