Úřední buzerace: Strašně to tu řve! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 12. 2013
Josef Holek

Úřední buzerace: Strašně to tu řve!

Ilustrační foto

Fotogalerie

3 fotografie

Proč musíme snižovat rychlost jen proto, aby hluk poklesl o tři decibely? Aby bylo absurdní nařízení dokonáno, jsou úseky často pod dohledem radarů.

(více v čísle 50/13)

Zleva pole, zprava pole, nad hlavou přistávající Boeing 747 čínských aerolinií a řidiči ploužící se padesátkou, aby náhodou nedělali hluk. Musí se totiž řídit značkou „50, Omezení hluku“. Že je to šílené? Ještě přednedávnem šlo v pražské Lipské ulici o reálnou věc. Někoho naštěstí napadlo, že snížení rychlosti kvůli hluku u mezinárodního letiště je zbytečné. Zatímco v místě padesátka zůstala kvůli přechodu, nesmyslná dodatková tabulka je pryč. Ovšem kvůli hluku byla rychlost omezena i v ulici 5. května, kde byste ranvej hledali opravdu marně. Tady se ještě před třemi lety dalo frčet sedmdesátkou…

Kdysi se i tady muselo zpomalovat kvůli hluku. Pak někoho osvítilo a zjistil, že pár stovek odtud je jedno z největších středoevropských letišť, na kterém kupodivu přistávají a vzlétají letadla. Tabulka zmizela, padesátka nikoliv.
Kdysi se i tady muselo zpomalovat kvůli hluku. Pak někoho osvítilo a zjistil, že pár stovek odtud je jedno z největších středoevropských letišť, na kterém kupodivu přistávají a vzlétají letadla. Tabulka zmizela, padesátka nikoliv.
Autor: Archiv, Josef Holek, Jiří Pekárek, GoogleMaps

Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové má rychlostní omezení na spojnici centra s dálnicí D1 jediný důvod – vysoký hluk. „První tři měsíce po zavedení byla pod značkou i dodatková tabulka Omezení hluku. Pak jsme situaci vyhodnotili a tabulky odinstalovali,“ řekla. Padesátka však zůstala. Podle mluvčího čtvrtého pražského obvodu Jiřího Bigase došlo ke snížení o tři decibely. Lékařka a vedoucí odboru obecné a komunální hygieny Pražské hygienické stanice Vladimíra Zárubová navíc dodává, že ztišení o tři decibely je znatelnou změnou akustické situace. V těchto tvrzeních si přirozeně libují i zdejší obyvatelé, kteří se sdružili do skupiny s názvem Občané postižení Severojižní magistrálou.

Měříme

Své měření před rokem uskutečnila i Technická správa komunikací. Přišla se zajímavým tvrzením. Z něj vyplynulo, že snížení rychlosti na pražské magistrále nemá na hluk v okolí prakticky žádný vliv! Skok z padesátky na sedmdesátku by podle TSK hladinu zvedl o necelý decibel. Kromě TSK o tom informoval i místopředseda výboru pro dopravu městského zastupitelstva Josef Nosek.

Ulice 5. května, kde platí padesátka.
Ulice 5. května, kde platí padesátka.
Autor: Archiv, Josef Holek, Jiří Pekárek, GoogleMaps

Mimochodem měřič TSK při padesátce zaznamenal hodnotu 66,5 decibelu, což zhruba odpovídá hluku zapnutého vysavače. Při sedmdesátce se vyšplhal na 67,1 dB. To znamená, že změna byla naprosto zanedbatelná, byť spát se zapnutým luxem za hlavou by se nám také nelíbilo. Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví říká, že v době od šesté hodiny ranní do dvaadvacáté hodiny večerní je v místnosti povolených maximálně 40 decibelů (šepot). Když je objekt v blízkosti hlavní silnice, může být limit posunut o plus pět dB. V noci by ale hodnota neměla být vyšší než 35 decibelů.

Proč nejsou stěny?

Tak a co teď? Správa komunikací a minimálně jeden člen zastupitelstva tvrdí, že padesátka je zbytečná. Občané nadávají na hluk, motoristé loví bobříky pomalosti, hygiena zastává sterilní postoj a striktně se drží zákona o ochraně veřejného zdraví. „Hygienická stanice bude vždy požadovat splnění hlukových limitů daných zákonem a nařízením vlády,“ je nekompromisní Vladimíra Zárubová.

Uvědomujeme si, že člověku, který v blízkosti magistrály nebydlí, se o věci mluví snadno. Proč se ale musí šoféři plazit padesátkou, která problematiku beztak neovlivní? Řešení z našeho pohledu tak nevychází z buzerace nevinných šoférů, ale z magistrátu. „O změně dopravního režimu lze uvažovat až po vyřešení hlukové zátěže z dopravy,“ zmiňuje Tereza Králová z pražského magistrátu. S tím souhlasíme. Ale jak bude magistrát postupovat? Místo aby jednou provždy vybudoval protihlukové stěny, raději prostor osadí omezujícími značkami i radary úsekového měření a bezostyšně kasíruje. A to se někdejší vedení pyšnilo bojem proti padesátce… (více v samostatném článku).

Obyvatelé Spořilova by si měli oddychnout. Přes Jižní spojku totiž vede staronový most, jež už snese těžší náklaďáky, jež donedávna jezdily po Spořilovské ulici. Podle odhadů by měl most stáhnout až polovinu kamionové dopravy. To znamená, že od Štěrbohol platí zákaz ve směru k D1. Na mostě a celé Jižní spojce platí osmdesátikilometrová rychlost.
Obyvatelé Spořilova by si měli oddychnout. Přes Jižní spojku totiž vede staronový most, jež už snese těžší náklaďáky, jež donedávna jezdily po Spořilovské ulici. Podle odhadů by měl most stáhnout až polovinu kamionové dopravy. To znamená, že od Štěrbohol platí zákaz ve směru k D1. Na mostě a celé Jižní spojce platí osmdesátikilometrová rychlost.
Autor: Archiv, Josef Holek, Jiří Pekárek, GoogleMaps

Peníze nejsou

Jedno bezvýznamné plus ale město přece jen má. V místě nechalo položit takzvaný tichý asfalt. Další plusy by si mohlo nahrabat dokončením vnějšího okruhu. To ale nemůžeme v nejbližších letech očekávat. Pražský magistrát se totiž vždy vymluví na nedostatek fi nancí. Do karet mu hraje i zákon. Kdyby sedmdesátku povolil, byť se o kvalitě provedení měření hluku stále vedou vášnivé debaty, mohl by dostat poměrně tučnou pokutu za překračování akustických limitů. Nicméně jak je zřejmé z výše popsaného, toto magistrát neomlouvá.

Hádají se, řidiči trpí

Bývalí pražští primátoři Pavel Bém a Bohuslav Svoboda vyjádřili plazícím se šoférům solidaritu. Svoboda po nástupu tvrdil, že se zasadí o znovuzavedení sedmdesátikilometrové rychlosti na magistrále. Dne 24. září minulého roku se dokonce sedmdesátka na dvě hodiny znovu testovala a Technická správa komunikací nechala změřit hluk. Posléze konstatovala, že se hluková zátěž na novém, tišším povrchu zvýšila pouze o decibel. Obyvatelé domů se proti tomuto vzbouřili a začali rozhlašovat, že specializovaná firma pracující pro TSK neměřila tak, jak to ukládají závazné předpisy. Tvrdí to i sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou v čele se zastupitelkou Prahy 4 Alžbětou Rajchertovou. Té se nelíbilo, že měření probíhalo jen dvě hodiny. Říká, že ještě v roce 2002 tato společnost měřila pro občanské sdružení. V roce 2010 už pro TSK a hluk na magistrále podle ní za tu dobu klesl o šest decibelů v noci a 10 decibelů ve dne, přestože provoz narostl asi o patnáct tisíc aut.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851