Téma: Nebuďte za pecí | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Téma: Nebuďte za pecí

Cvičte, abyste nevypadli z formy.

Motorky nemusí přes zimu zahálet a jezdci mají jedinečnou příležitost pracovat sami na sobě. Levně, efektivně, doma.

(více v čísle 2/14)

Většina motorkářů uloží svůj stroj k zimnímu spánku a nečinně čeká na jaro. Svaly chřadnou, návyky se ztrácejí. Přitom zimní pauza je ideálním obdobím pro trénink. Motivací pro tento článek byla návštěva Motoacademy v Bělé pod Bezdězem, kam prodejce KTM Racetool pozval offroadisty bez rozdílu loga na nádrži. Všichni čekali celodenní jezdění, místo toho je trenér Jiří Heiník polovinu času „mučil“ jednoduchými a efektivními cviky. „Motorkáři by chtěli skákat jako Podmol, přitom neudrží rovnováhu ani na jedné noze, natož na kole,“ začíná osvětu zkušený trenér.

Samozřejmě ne každý má ambice stát se mistrem světa, ale Jiří Heiník má jasno v tom, kdy a proč na sobě makat. „Pokud je mým cílem jezdění rovně po dálnici, můžu přestat číst. Když si chci ale motorku opravdu užívat a plně využívat její potenciál, je dobré se zamyslet. Buď se můžu vracet domů servaný jak pes, v křeči a zpocený strachem z toho, jak mi někde podklouzlo kolo, nebo nadšený a plný zážitků z náročných výjezdů a sjezdů, driftů či škrtání stupaček o asfalt v případě silničářů. V tomhle případě už se nemůžu na motorce jen vozit, ale musím ji ovládat,“ popisuje rozdíl trenér. „Nejdřív ale musím perfektně ovládat jednodušší kolo a k tomu zase musím umět ovládat své vlastní tělo. Tohle nejde přeskočit, byť si to většina motorkářů neuvědomuje,“ dostává se Jiří Heiník k podstatě toho, proč si každý večer udělá čas na pár užitečných cviků.

„Nevěřte lákavým reklamám na rychloškoly. Za jeden den vás nikdo nenaučí jezdit rychle po okruhu ani motokrosové trati. Může vám ale ukázat cestu. Ta je dlouhá, ne zrovna zábavná, ale jediná možná. Výsledek stojí za to, posunete své limity a motorku si začnete daleko víc užívat,“ slibuje trenér.

Tak jak na to?

„V každém případě travte na motorce a kole co nejvíc času. Do nějakých minus pěti stupňů to jde v pohodě i přes zimu. Není třeba vymýšlet nic složitého, stačí pravidelné intenzivní kratší tréninky. Najděte si nějaký plácek, třeba parkoviště. Na zem dejte prkno, pár cihel a zkoušejte stání na místě, poskakování, slalom a další manévry v nízkých rychlostech. To pak doplňte domácím tréninkem. Můžete se u toho s partnerkou dívat na seriály, za což navíc získáte plusové body,“ odkrývá druhou stránku věci Heiník.

K osobní přípravě potřebujete různé míče, balanční podložky a další věcičky. Kdo to bere vážně, utratí za ně třeba 10 000 Kč. Že je to dost? Pořád míň, než stojí značkový laděný výfuk, za nějž lidé s oblibou utrácejí a který je zdaleka nezrychlí tolik jako tyto jednoduché pomůcky. Ne nadarmo s nimi cvičili a cvičí všichni špičkoví silničáři, motokrosaři, enduráci i trialisté, se stejnými hračkami tráví čas třeba i rallyeový jezdec a driftařský guru Ken Block.

„V případě, že to rozpočet dovolí, je ideální pořízení staršího stroje na tréninky – krosky nebo trialové motorky, s níž budete mlátit o zem. Je to třeba 30 000-40 000 korun, ale pořád méně, než kolik dáte za nové plasty na svém obřím enduru, až s ním upadnete,“ kalkuluje trenér. Navíc tréninkový stroj zase jednou prodáte.

Jak cvičit pohyblivost, obratnost, koordinaci pohybu a rovnováhu, se dočtete v SM č. 2. Číslo můžete objednávat přímo na těchto stranách.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851