Analýza: Malá auta už nás neberou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 1. 2014

Analýza: Malá auta už nás neberou

Malá auta už nás neberou.

Tuzemský řidič se mění. Doba, kdy se v Česku prodalo 50 000 fabií za rok, je defi nitivně pryč. Češi volí větší auta. A také se zbláznili do bílé barvy.

(více v čísle 3/14)

Český trh stojí na prahu sezony, která by mu měla vrátit zájem o nové vozy. Na dno si sáhl loni, kdy prožil nejhorší rok za poslední léta, jak rozebíráme v čerstvě zveřejněných statistikách registrací.

Půjdeme nahoru

„Letos ale trh poroste. Čekám, že o pět procent. Loňský rok by nemělo být nijak těžké překonat,“ předkládá vizi analytik Jiří Zouhar ze společnosti PricewaterhouseCoopers. „Lidem se vrací ochota zase utrácet za zboží dlouhodobé spotřeby, k nimž auta patří. Dokonce bych řekl, že klidně dají peníze právě za nový vůz, i když jinak z povahy šetří,“ vysvětluje.

„Ona teoreticky tato ochota mohla přijít už dřív. Jenže člověk má negativní věci víc v hlavě a dá na masáž zvenčí,“ přikyvuje Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. „Jakmile vypukla po skvělém roce 2008 recese a lidé ze všech stran slyšeli slovo šetřete, zůstalo jim v paměti dosud. Takže i když se Evropě už nějaký čas daří, Čechy to ještě nebere. Jako by si říkali, nás se lepšící se situace netýká,“ uvažuje Šípek.

Odborníci se i přes tyto zábrany shodují, že rok 2014 už bude patřit autům. Navíc ještě zvýrazní trendy přicházející v druhé dekádě nového století. Pojďme si je probrat.

Chci víc místa!

Když otočíte na další dvoustranu a nahlédnete do žebříčku nejžádanějších modelů, zjistíte, že jsou mezi nimi díky fabii a i20 jen dva zástupci malých aut – ještě nedávno nejrozšířenější třídy. Česko jde v tomto směru dokonce proti Evropě, kde v desítce najdeme fiestu, polo, clio, corsu či 208. Může za to rozhodně fakt, že se ceny vozů nižší střední třídy přiblížily na dostřel malým autům. A když se podíváte na tabulku, kde srovnáváme všechny automobily do 200 000 Kč, vidíte, že zatímco dřív jim jasně dominovaly minivozy, dnes jsou na špičce cenového žebříčku mnohem větší modely. „Tento trend bude pokračovat,“ myslí si tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Dáme jim, co chtějí!

Nebudeme si nic nalhávat – za tento trend může Škoda, která domácímu trhu vládne s obrovským náskokem.

Za tím, že dříve dominovala prodejům s desetitisícovými součty fabia, hledejme fakt, že moc jiných škodovek nebylo. Dnes už lídr trhu pokrývá celé spektrum od minivozů po vyšší střední třídu včetně kategorií SUV a MPV. A že půjde přáním lidí na ruku i dál, o tom svědčí náš exkluzivní materiál na stranách 12-13. Pustili jsme se v něm do vlastního pátrání a s pomocí důvěryhodných zdrojů zmapovali reálné plány a chystané novinky největší domácí automobilky pro nejbližší roky. Skýtají mnohá velká překvapení, nad nimiž zajásají právě milovníci SUV, zato zapláčou ti, co si oblíbili třeba roomster.

Bílá, barva naše

Do bílé se Češi poslední týdny doslova zbláznili. Pamatujete si ještě na nedávné pravdy, že bílé auto bylo v bazarech téměř neprodejné, neb tuto barvu řidiči neuznávali a oblékaly ji vlastně jen služebáky kvůli samolepkám?

Dodnes dominuje dodávkám řemeslníků, ale čím dál víc ji chtějí rodiny či mladí. Zastoupení bílého laku u osobních aut se blíží 30 %, na to nemá žádná jiná barva pádnou odpověď. A třeba dříve nejžádanější stříbrná metalíza je dneska s 6 % nezajímavým zbožím. „Za celý loňský rok dosáhl podíl bílé barvy sedmadvaceti procent, v některých měsících se s ní ale prodávalo každé třetí auto u nás,“ přibližuje Pavel Tunkl.

Podle analýzy výrobce barev pro vozy PPG Industries může za raketově stoupající oblibu bílé barvy elektronika od společnosti Apple, která bílou prezentuje jako symbol technologického náskoku. A lidé na to evidentně slyší: chtějí bílé nejen chytré telefony či notebooky, ale už i automobily.

Šikovní vyhrají

Na startu roku 2014 se hojně diskutuje, co udělá s trhem zvýšení cen aut související s oslabením koruny na zásah ČNB z listopadu. Většina značek totiž se zdražením počkala až na leden.

A co to udělá s chutí nakupovat? „Myslím, že tahle věc rozhodnutí lidí neovlivní,“ říká analytik Jiří Zouhar. „Přece jen jde o pár tisícovek, což u aut zase tolik neznamená. Ale Češi rozhodně budou ještě více zvažovat jednotlivé nabídky, takže záleží na šikovnosti importérů i dealerů, jak si pohrají se slevami,“ předpovídá Zouhar. „Ty rozhodně z Česka nezmizí. Naopak, automobilky budou na akční nabídky možná sázet ještě víc než dřív,“ uzavírá Pavel Tunkl.

Statistiky (registrace aut v Česku v roce 2013 a změny ceníků) najdete v tištěném vydání SM č. 3. Objednávat ho můžetete přímo z tohoto webu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851