Reportáž ze Sachsenringu: Na ženské kurzy muži nesmí! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Reportáž ze Sachsenringu: Na ženské kurzy muži nesmí!

Sachsenring

Bezpečná jízda se na německém okruhu Sachsenring vyučuje už 19 let. Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli, v čem se liší od výuky v Česku. Třeba speciálními kurzy pořádanými jen pro ženy.

(více v čísle 6/14)

Správná poloha za volantem je základem. Pokud budete za jízdy skoro ležet, při nouzovém brzdění se sklouznete až na opěradlo. Na základní poučku nás upozorňuje Uwe Wächtler, hlavní trenér centra bezpečné jízdy v Sachsenringu.

V Čechách najdete podobné kurzy na více místech. Nejznámější jsou na Polygonu v Mostě, v Sosnové u České Lípy, Vysokém Mýtě nebo třeba Dlouhé Lhotě u Příbrami. Jenže každý si to dělá po svém. Právě pro metodickou nejednotnost v České republice jsme se rozhodli okusit, jak učí bezpečnou jízdu za hranicemi. Vždyť kdo jiný než právě Němci se svou precizností by ji měl vyučovat. Nad programem dohlíží Německá bezpečnostní rada DVR a profesní sdružení. Mimochodem akcionáři školy smyku na Sachsenringu jsou také německý autoklub a saská samospráva.

Slavná tradice

Výuka zvládnutí smyku probíhá přímo na okruhu. Jindy tady jezdí auta a motorky skoro dvoustovkou, teď se na dlouhé rovince z kopce točíme dokolečka v obstarožní audině. Zpoza volantu se škodolibě zubí mladý instruktor. Sympatický chlapík nám právě ukazuje, jak se chová auto bez ABS při prudkém brzdění, jestliže jede půlkou po ujezděném ledu a druhou po mokrém asfaltu. Máme za sebou asi čtvrtou piruetu a jako důkaz, že bychom se měli místo oběda spíš postit, to bohatě stačí. „Baví mě, jak nepřipravení návštěvníci výskají, když se auto roztočí,“ odpovídá instruktor se smíchem na otázku, jestli si jízdu také tak užívá.

„Všechna auta na silnicích ještě pořád nemají asistenční systémy, proto je potřeba naučit se zvládnout chování vozu bez nich,“ vysvětluje později šéftrenér Uwe Wächtler, proč jsme museli absolvovat potupný žaludeční mixér, přestože jsou všechna osobní auta už pár let vybavena ABS. Škoda že nás nenechali samotné řídit. Nejméně deset let staré šestiválcové Audi A6 najelo po okruhu jen pár tisíc kilometrů a většinu času čeká pod sněhem jako věrný sluha na svůj čas. To by stálo za důkladné osahání…

Spojka je základem

„Kola a oči řidiče musejí vždy směřovat do míst, kam chcete jet – i bez ohledu na momentální polohu auta,“ vysvětluje Uwe zvládnutí další disciplíny. Usedáme do zánovního passatu a míříme na kluznou plochu – jakmile najedeme v rychlosti kolem čtyřiceti kilometrů v hodině na začátek, číhá na nás smyková deska. Trhne sebou rychle do strany a vůz rozhodí. Na šoférovi pak je zvládnutí smyku – tedy vyšlápnout spojku, volantem srovnat směr jízdy a až poté brzdit. Kdo hned v zárodku šlápne zbrkle na brzdu, může už jen odevzdaně sledovat, jak se svět kolem něj točí. V reálu se auto sune ze silnice do protisměru či příkopu.

Tady máme možnost porovnání s Polygonem v severočeském Mostě. Čtenářům Světa motorů je znám, protože se na něm každoročně koná fi nále soutěže Nejlepší český řidič. Na Sachsenringu nám přišel smyk lépe zvládnutelný, než jak jsme na něj zvyklí z české varianty. Napoprvé ho v Mostě snad nikdo nezvládne, zatímco v Německu jsme neměli větší problém ani při rychlosti blížící se 50 km. Možná za to ale jen mohlo citlivé nastavení pro další nováčky kurzu bezpečné jízdy. Mimochodem při rychlostech nad 60 km/h se deska z bezpečnostních důvodů vypne. Zvládnout smyk by pak zabralo víc místa.

S prostorem jinak nemají na Sachsenringu potíže. Napočítali jsme celkem dvacítku tréninkových ploch. Největší kluzná je určená kamionům s návěsem. Mají tady dokonce speciálně upravenou cisternu s podpůrnými kolečky, která se ani ve smyku nepřevrátí. Občas s ní prý jezdí i do Brna pořádat kurzy pro velké české přepravce.

Proč do Německa?

Pokud budete chtít vyzkoušet kurz sportovní jízdy, dokonce vám tady půjčí rychlé auto. Ale není to zadarmo. Ceny základních kurzů bezpečné jízdy na Sachsenringu jsou podobné, nebo dokonce o něco příznivější než v Česku. V týdnu stojí v přepočtu necelé čtyři tisíce a o víkendu pět. Severočeská cestovní agentura Allround Service International Consulting už chystá organizované zájezdy pro skupiny.

Fotografie z naší jízdy najdete v tištěném vydání Světa motorů,číslo 6/2014.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851