Úřední buzerace: Chci peníze, moc peněz | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 2. 2014
Josef Holek

Úřední buzerace: Chci peníze, moc peněz

Na Pragu V3S, kterou čtenář nechal před koncem osmdesátých let sešrotovat, zákon nahlíží jako na vozidlo třínápravové. Protože se vejde do hmotnostní kategorie od 6 do 8,5 tuny, ročně za ni poplatník hradí šest tisíc korun.

Proč musejí motoristé doplácet silniční daň za automobily s hmotností nad 3,5 tuny, když je používají výhradně k soukromým účelům?

(více v čísle 7/14)

Zákon o silniční dani jasně říká, že daň platí všichni, kteří vlastní vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a jsou určená pouze k přepravě nákladů a ta, která jsou v Čechách registrovaná a provozovaná. Jistě, na tom není nic zlého. Jenže ještě před pěti lety platilo, že „silničku“ musí hradit i lidé, kteří si vozidlo této hmotnostní kategorie pořídili, ale nikdy jej nepoužívali k výdělku, stálo u domu a občas posloužilo k přepravě písku nebo hnoje do záhonků. A ačkoliv od roku 2009 majitelé takových vozů platit daň nemusejí, respektive smějí uplatnit stoprocentní slevu, mohou jim fi nanční úřady daň doměřit zpětně od doby, kdy byl vůz zapsán do registru vozidel, až do roku 2009. To nám potvrdil Michal Žurovec z tiskového oddělení ministerstva financí.

Do období před rokem 2009 spadl i jeden z našich severočeských čtenářů, jenž si přál zůstat v anonymitě. „V polovině osmdesátých let jsem od statků za pár korun koupil stařičkou Pragu V3S, kterou jsem ještě před revolucí dal do šrotu,“ začíná vyprávět svůj příběh. V náklaďáku tehdy zanechal veškerou dokumentaci a považoval sešrotování za definitivní konec. „Chyba ale byla, že jsem pragu neodhlásil z registru,“ říká s pokorou. V roce 2010, tedy po více než dvaceti letech od faktické likvidace, se o slovo přihlásil berňák a chtěl daň doplatit. „Zkrátka úředník usedl za počítač a projel evidenci vozidel. Když zjistil, že některé automobily nad 3,5 tuny nemají zaplaceno, začal doměřovat. A samozřejmě přihodil veškeré možné penalizace,“ konstatuje. Doplatek silniční daně za Pragu V3S, která už dávno skončila v huti, se vyšplhal na více než sto tisíc korun. Nešťastník musel zaplatit… A o patáliích při odhlašování z registru hovořit ani nechce: „Už si raději nevzpomínám na to, co říkali, když jsem chtěl odhlásit auto, ke kterému nemám papíry.“

Kromě buzerace hovoříme také o jisté nespravedlnosti. „V případě běžného motoristy, který ve zdaňovacích obdobích 2009 až 2014 nepoužíval nákladní vozidlo k podnikání nebo v přímé souvislosti s podnikáním nebo k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou anebo byly předmětem daně z příjmů, anebo jej neprovozoval pro cizí potřeby, platí snížená sazba daně u vozidel s největší povolenou hmotností nad tři a půl tuny a méně než dvanáct tun o sto procent,“ zmiňuje Michal Žurovec zákon a na nespravedlnost vlastně ukazuje. Proč lidé, kteří si náklaďák pořídili k soukromým účelům po roce 2009, mají stoprocentní slevu, ale ti, kteří si vůz zakoupili před tímto datem, musejí doplácet i za desítky let dozadu?

Ačkoliv jde z našeho pohledu o jasnou buzeraci řidičů a znevýhodnění jisté části motoristické veřejnosti, ministerstvo o úpravě nepřemýšlí. „Změnu zákona o silniční dani v současné době nepřipravujeme,“ uvedl Žurovec. Proč také, berňáky v těchto případech na dani motoristy nespravedlivě oškubávají o desítky, možná stovky milionů korun… Abyste se vyhnuli tučné sankci, nezapomeňte svůj náklaďák odhlásit z registru vozidel anebo dodržte veškeré podmínky pro uznání stoprocentní slevy na dani.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
7 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851