Úřední buzerace: Urážlivec
Ostrůvek je tak šikmý, až si o něj auta urážejí kola. Úřady kontrují, že za to může vysoká rychlost. Kde je pravda?
(více v čísle 8/14)František Lasovský z Čestlic u Prahy opravuje auta už desítky let. Za ty roky mu ale pod rukama neprošlo tolik proražených pneumatik a poškozených ráfků jako za poslední půlrok. Jen pár stovek metrů od jeho domu, u kruhové křižovatky ulic Obchodní a Lipové v Čestlicích, totiž vyrostl betonový ostrůvek s přechodem, o který si šoféři často poškozují automobily. „Opravy mi přinášejí zisk, ale sám jsem motorista. Proto jsem začal proti tomu nebezpečnému nesmyslu bojovat,“ vysvětluje s tím, že problémy mají šoféři, kteří na kruhový objezd najíždějí z Obchodní ulice.
Je šikmo? Není
V čem je problém? Stavba není souběžná s osou komunikace a pravý horní roh je vystrčen do silnice. Přemysl Douša z Odboru správních agend a dopravy městského úřadu v Říčanech (který je čestlickému správně nadřazen) říká, že nájezd do okružní křižovatky je uskutečněn kolmo. „Proto se zdá přechod šikmý,“ vysvětluje. Nemá pravdu. Nájezd ke kruhovému objezdu má tvar levotočivé zatáčky. Už to samo vylučuje kolmost, neboť ostrůvek je postaven rovně, ne do levého oblouku.
Že je stavba orientovaná spíše našikmo než po středové ose Obchodní ulice, dokazuje i naše měření. Šířka mezi spodním okrajem a krajnicí činí 389 centimetrů, na vrchním okraji už zhruba o sedm centimetrů méně. Kdybychom křídou prostor obkreslili, vznikl by nám jakýsi nepravidelný čtyřúhelník. „Stavba prošla řádným stavebním řízením,“ konstatuje Douša. Věříme. Jenže sami jsme viděli, jak si musely kamiony hodně najíždět. A stejně kola návěsu obrubník minula zhruba o pět centimetrů. „Holt to postavili tak, jak jim to zrovna vyšlo,“ kroutí hlavou automechanik.
Pan Lasovský se sešel i se starostou Čestlic Petrem Šachlem. „Řekl jsem mu, že jde z mého pohledu o nebezpečné místo. On tvrdil, že je ostrůvek vystavěn podle všech norem. Asi týden po mé urgenci dělníci alespoň obrousili ostré rohy obrubníků. Tím to skončilo,“ zmiňuje.
Vinni jsou řidiči
Dejme tomu, že je dílo vystaveno podle předpisů. Proč je ale ostrůvek, který byl zkolaudován 31. července minulého roku, už tolik omlácený? Proč jsou obruby porůznu dolepovány betonem, hrany načerněné od pneumatik a všude se povalují plastové střepy uražených poklic a hoblinky z hliníkových kol? Nemluvě o betonové záslepce místa, kde byla před časem upevněna značka určující směr jízdy. „Okružní křižovatka se nachází v obci. To znamená, že je zde povolena nejvyšší rychlost padesát kilometrů v hodině. Okružní křižovatka je konstruována na ni. Ví se, že mnoho řidičů v Obchodní ulici stanovené tempo překračuje. Pokud jej budou dodržovat, nemohou mít problémy,“ shodují se úředník Douša se starostou Šachlem. Jenže když jedou dvě auta za sebou a blíží se k objezdu, druhý v pořadí si nemusí trčícího rohu vůbec všimnout. Nebezpečná situace nastává i při východu slunce nebo v husté mlze. V ten okamžik se totiž ostrůvek stává neviditelným.
Oficiálně bez karambolů
Policie v místě neeviduje žádnou bouračku. „Je jen otázkou času, kdy se tady stane vážná nehoda, kdy někdo najede na ostrůvek tak rychle, že auto obrátí,“ říká pan Lasovský skepticky. „Auta mají místem projíždět padesátkou, ale existují i sanitky, policisté a hasiči. A další nebezpečná situace může vyvstat v okamžiku, kdy se šofér rohu lekne a strhne řízení doprava. Nejenže může na chodníku srazit chodce, ale klidně sejme lampu veřejného osvětlení,“ mudruje pan Lasovský.
Změna nebude
Ani tyto argumenty s úřednictvem nehnuly. „Rozhodně stavbu nehodláme odstraňovat kvůli několika neukázněným řidičům, kteří zde nedodržují rychlost. Je zde k ochraně chodců,“ nešetří čestlický starosta Šachl razancí. Přitom by stačilo ostrůvek jen stavebně upravit tak, aby byl s osou komunikace. Anebo obruby snížit. „Nad změnou neuvažujeme,“ uzavírá Přemysl Douša.
Až si poničíte i svého plechového miláčka, stěžujte si například u místních zastupitelů a celou nehodu zdokumentujte. Když to bude nutné, nebojte se soudní pře. V případě, že bude ostrůvek poškozen, volejte policii. Šoféři jsou totiž povinni poškození komunikace nahlásit.