Úřední buzerace: Urážlivec | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 2. 2014
Josef Holek

Úřední buzerace: Urážlivec

U ostrůvku se běžně povalují kusy poklic, střepy z rozštípaných nárazníků i hoblinky z hliníkových kol

Fotogalerie

7 fotografií

Ostrůvek je tak šikmý, až si o něj auta urážejí kola. Úřady kontrují, že za to může vysoká rychlost. Kde je pravda?

(více v čísle 8/14)

František Lasovský z Čestlic u Prahy opravuje auta už desítky let. Za ty roky mu ale pod rukama neprošlo tolik proražených pneumatik a poškozených ráfků jako za poslední půlrok. Jen pár stovek metrů od jeho domu, u kruhové křižovatky ulic Obchodní a Lipové v Čestlicích, totiž vyrostl betonový ostrůvek s přechodem, o který si šoféři často poškozují automobily. „Opravy mi přinášejí zisk, ale sám jsem motorista. Proto jsem začal proti tomu nebezpečnému nesmyslu bojovat,“ vysvětluje s tím, že problémy mají šoféři, kteří na kruhový objezd najíždějí z Obchodní ulice.

Automobily musí u přechodu udělat „myšku“. Když dostanou smyk, mohou skončit ve sloupu veřejného osvětlení.
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Je šikmo? Není

V čem je problém? Stavba není souběžná s osou komunikace a pravý horní roh je vystrčen do silnice. Přemysl Douša z Odboru správních agend a dopravy městského úřadu v Říčanech (který je čestlickému správně nadřazen) říká, že nájezd do okružní křižovatky je uskutečněn kolmo. „Proto se zdá přechod šikmý,“ vysvětluje. Nemá pravdu. Nájezd ke kruhovému objezdu má tvar levotočivé zatáčky. Už to samo vylučuje kolmost, neboť ostrůvek je postaven rovně, ne do levého oblouku.

Ostrůvek s přechodem v Čestlicích
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Že je stavba orientovaná spíše našikmo než po středové ose Obchodní ulice, dokazuje i naše měření. Šířka mezi spodním okrajem a krajnicí činí 389 centimetrů, na vrchním okraji už zhruba o sedm centimetrů méně. Kdybychom křídou prostor obkreslili, vznikl by nám jakýsi nepravidelný čtyřúhelník. „Stavba prošla řádným stavebním řízením,“ konstatuje Douša. Věříme. Jenže sami jsme viděli, jak si musely kamiony hodně najíždět. A stejně kola návěsu obrubník minula zhruba o pět centimetrů. „Holt to postavili tak, jak jim to zrovna vyšlo,“ kroutí hlavou automechanik.

Popadli jsme metr a přesvědčili se, že ostrůvek skutečně vyčnívá
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Pan Lasovský se sešel i se starostou Čestlic Petrem Šachlem. „Řekl jsem mu, že jde z mého pohledu o nebezpečné místo. On tvrdil, že je ostrůvek vystavěn podle všech norem. Asi týden po mé urgenci dělníci alespoň obrousili ostré rohy obrubníků. Tím to skončilo,“ zmiňuje.

Vinni jsou řidiči

Dejme tomu, že je dílo vystaveno podle předpisů. Proč je ale ostrůvek, který byl zkolaudován 31. července minulého roku, už tolik omlácený? Proč jsou obruby porůznu dolepovány betonem, hrany načerněné od pneumatik a všude se povalují plastové střepy uražených poklic a hoblinky z hliníkových kol? Nemluvě o betonové záslepce místa, kde byla před časem upevněna značka určující směr jízdy. „Okružní křižovatka se nachází v obci. To znamená, že je zde povolena nejvyšší rychlost padesát kilometrů v hodině. Okružní křižovatka je konstruována na ni. Ví se, že mnoho řidičů v Obchodní ulici stanovené tempo překračuje. Pokud jej budou dodržovat, nemohou mít problémy,“ shodují se úředník Douša se starostou Šachlem. Jenže když jedou dvě auta za sebou a blíží se k objezdu, druhý v pořadí si nemusí trčícího rohu vůbec všimnout. Nebezpečná situace nastává i při východu slunce nebo v husté mlze. V ten okamžik se totiž ostrůvek stává neviditelným.

Při východu slunce je řidič oslněn tak kvalitně, že se „vytrčený“ ostrůvek stává neviditelným
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Oficiálně bez karambolů

Policie v místě neeviduje žádnou bouračku. „Je jen otázkou času, kdy se tady stane vážná nehoda, kdy někdo najede na ostrůvek tak rychle, že auto obrátí,“ říká pan Lasovský skepticky. „Auta mají místem projíždět padesátkou, ale existují i sanitky, policisté a hasiči. A další nebezpečná situace může vyvstat v okamžiku, kdy se šofér rohu lekne a strhne řízení doprava. Nejenže může na chodníku srazit chodce, ale klidně sejme lampu veřejného osvětlení,“ mudruje pan Lasovský.

Jeden z prvních poškozených vozů. Superb přes obrubník přejel předním i zadním kolem. Zatímco vzadu to odnesla jen pneumatika, vpředu byl poškozen i ráfek
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Změna nebude

Ani tyto argumenty s úřednictvem nehnuly. „Rozhodně stavbu nehodláme odstraňovat kvůli několika neukázněným řidičům, kteří zde nedodržují rychlost. Je zde k ochraně chodců,“ nešetří čestlický starosta Šachl razancí. Přitom by stačilo ostrůvek jen stavebně upravit tak, aby byl s osou komunikace. Anebo obruby snížit. „Nad změnou neuvažujeme,“ uzavírá Přemysl Douša.

Hrany obrubníků už jsou alespoň obroušeny. Stalo se tak zhruba týden po návštěvě Františka Lasovského u čestlického starosty
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Až si poničíte i svého plechového miláčka, stěžujte si například u místních zastupitelů a celou nehodu zdokumentujte. Když to bude nutné, nebojte se soudní pře. V případě, že bude ostrůvek poškozen, volejte policii. Šoféři jsou totiž povinni poškození komunikace nahlásit.

Šrámy utrpěl i samotný ostrůvek. Někdo už vyvrátil i značku. Nyní je místo nově vybetonované.
Autor: Jiří Pekárek a František Lasovský

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
8 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851