Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Téma: Hlavně takového nepotkat

Drogy za volantem

Pět ze sta řidičů přiznává užívání drog. Nejde sice o tak rozšířený fenomén jako v případě alkoholu, ale současné zkřížení drog s pitím představuje téměř jistě smrtelný koktejl.

(více v čísle 8/14)

Česká republika je podle Světové zdravotnické organizace na druhém místě ve spotřebě drog – hned po Spojených státech. V konopí jsme dokonce na první příčce, v požívání extáze druzí, v případě amfetaminu šestí. A podle agentury Bloomberg je dokonce naše země nejneřestnější ze sedmapadesáti hodnocených!

Není asi překvapením, že za to může i shovívavá tolerance ve společnosti k drogám – na marihuanu už lidé nehledí skrz prsty. Mezi příležitostné kuřáky patří i lidé, do nichž byste to na pohled neřekli. Žádný z nich nemá dojem, že by mohl mít potíže s příležitostným „hulením“. A za volant by potom nikdy neusedli.

Jenže droga se na rozdíl od alkoholu pozná v policejních testech ještě hodně dlouho po požití. Vždy se hovořilo o travním vystřízlivění zhruba za 12 hodin. Jenže jak zjistil náš novinářský kolega z Reflexu Jiří X. Doležal, u dlouhodobých kuřáků marihuany se ukládají aktivní látky v tucích, a tak vlastně nikdy pořádně nevystřízlivějí. J. X. D. to řešil tím, že se raději dobrovolně vzdal řízení (rozhovor ve Světě motorů 50/12).

Trávu tolerujeme

„Marihuana je sice společensky přijímanou drogou, ale ne za volantem,“ říká toxikolog Jaroslav Zikmund z pražské nemocnice Na Bulovce. U jednorázového vykouření cigarety marihuany hovoří až o deseti dnech, kdy lze silniční kontrolou prokázat. Aspoň pět dnů po víkendové „pařbě“ a vykouření „marijánky“ byste podle něj neměli řídit. A pozor si dejte i v případech, kdy třeba sedíte v restauraci vedle kuřáka marihuany. Na stěrech z kůže ji pak máte také. „Člověk k tomu někdy může přijít, ani neví jak,“ říká toxikolog. Současně ale dodává, že drogy za volantem je potřeba opravdu přísně postihovat.

Za pravdu mu dávají výzkumy. Specialisté z Kolumbijské univerzity (USA) došli k závěru, že marihuana zvyšuje riziko bouračky téměř dvojnásobně, narkotika trojnásobně a antidepresiva téměř pětinásobně. Řidič pod vlivem alkoholu a současně drog ovšem představuje více než třiadvacetkrát větší riziko vzniku fatální dopravní nehody.

Nelichotivým faktem pro Českou republiku je, že mezi roky 1993 až 2012 u nás došlo k 1443 střetům způsobeným řidiči pod vlivem léků a narkotik. Pro představu – v roce 2012 bylo zaviněno šoféry pod vlivem léků a narkotik téměř jedenáctkrát více nehod než v roce 1993. A za minulý rok stoupl jejich počet ještě o dalších patnáct!

Perník nebezpečím

Jenže mnohem větší problém než marihuana dnes představují silnější drogy – hlavně pervitin. „Řidiči pod vlivem více hazardují, riskují, přeceňují své schopnosti rychlou jízdou. V důsledku odeznívání návykové látky přichází podrážděnost a nervozita,“ uvádí Martina Školníková z kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. V tom je rozdíl proti marihuaně. „Ve srovnání s alkoholem je tráva mnohem bezpečnější,“ míní Jiří X. Doležal. Zatímco alkohol a pervitin vyvolávají ochotu riskovat, marihuana naopak uklidní a zpomalí.

Podle zákona o silničním provozu hrozí v případě malého zjištěného množství pokuta 2500 až 20 000 Kč, 7 bodů a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců. Jenže v případě stavu vylučujícího způsobilost už je sankce od 25 000 do 50 000 Kč a zákaz řízení až na dva roky. Rozlišit hranici musí soudní znalec, defi novaná promile jako na alkoholu zde neplatí. Ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi máme postihy ještě malé. Například v Itálii nebo Rakousku zaplatí zdrogovaný šofér přes 160 000 Kč!

I v Česku platí, že když je vliv látky obzvlášť vysoký (nad 10 ng/ml) nebo řidič způsobí nehodu, ublížení na zdraví či větší škodu na cizím majetku, pak už jde o trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky. Orientační limity, které pro posuzování závažnosti platí dnes, se mají upřesnit. „V nové prováděcí vyhlášce budou hladiny velice přísné,“ končí toxikolog Zikmund.

Testery a stěry

Česká policie pochopitelně o drogách za volantem ví a na řidiče se postupně vybavuje. „Přítomnost návykových látek v silničním provozu je skutečně nebezpečná,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Jenže testy jsou tak nákladné, že není možné používat je plošně na každého. Zatímco u dechové zkoušky na alkohol to stojí státní pokladnu maximálně pár korun na náustek, tady už hovoříme o stovkách. Testerů ze slin nebo stěrů z kůže je navíc málo. Policisté jsou proto vyškoleni, jak poznat už z chování řidiče, že drogu požil. Prozradí jej, jak mluví, jak se chová, zda nemá zúžené zorničky. Zkušenosti ukazují, že u poloviny vytipovaných se trefí. Bohužel v jejich sítech uvízne i pár motoristů, kterým se nakonec drogy nepotvrdí. Když se kácí les, létají třísky. Vysvětlujte to ale těm, kteří přijdou na čas o řidičák, přestože se jim krevní test nepotvrdí…

Rozhovor s mužem, který prý drogry neberem nekouří ani nepije, ale byl mu už dvakrát odebrán řidičský průkaz za pozitivní test na drogy a reportáž z policejní akce najdete v tištěném vydání SM, č. 8/2014.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
8 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851