Úřední buzerace: Těžkým vahám uzavřeno
Místo aby nechali mosty opravit, raději úředníci sníží jejich hmotnostní limity. Je v tom nedostatek peněz, nebo jen vypočítavost státu a krajů?
(více v čísle 10/14)Už řadu let se musí šoféři na silnici mezi středočeskými Říčany a Mukařovem ploužit šedesátkou. Důvodem není jen vysoká nehodovost, ale i most přes říčku Rokytku. Ačkoliv je stavba na komunikaci první třídy a dennodenně po ní projedou tisíce osobních i nákladních vozidel, vykazuje dezolátní stav. Stát se k opravě dosud neměl, raději postupně snižoval hmotnostní limit mostu. „Poslední snížení na dvanáct tun bylo uskutečněno před dvěma lety na základě mimořádné prohlídky,“ zmiňuje Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Most se prý začne opravovat až letos. „Projekční příprava byla zpomalena zásahem Národního památkového ústavu. Ten totiž most navrhl na nemovitou kulturní památku. Původní návrh rekonstrukce bylo tedy nutné zcela přepracovat,“ vysvětluje Ledvinová s tím, že práce budou dokončeny příští rok. Jako řidičům osobních automobilů nám snižování limitů nevadí do chvíle, než se před námi začne točit kamion a ucpe celou silnici.
Prý tlačí
Snižování hmotnostních limitů mostů kvůli nevyhovujícímu stavebnímu stavu tedy není problém jen komunikací druhých a třetích tříd, které spravují kraje, ale i těch prvních, kde údržbu organizuje státní ŘSD. „Jednotlivé případy se postupně řeší. Vždy je vyvíjen tlak, aby došlo k brzké opravě a zbytečně se neomezovala tonáž,“ konstatuje Martin Novák z ministerstva dopravy. S tím ale nesouhlasí mluvčí sdružení přepravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj se situace spíše zhoršuje, než zlepšuje. „Nejenže jsou mnohdy místo oprav umisťovány zákazové značky nutící kamiony k dlouhým zajížďkám, ale mnohde vůbec žádné objízdné trasy vytyčeny nejsou,“ připomíná s tím, že kamiony nemají šanci se obrátit a úseku vyhnout. To je případ i zmiňovaného přejezdu Rokytky u Mukařova. Přes Tehov a Světice, respektive Pacov a Strašín, neprojedou kvůli dalším omezením.
Žádají koncepci
Podle dopravců je příčinou neutěšeného stavu mostů nicotné fi nancování údržby silniční sítě a nekoncepční přístup. „Správci komunikací řeší situaci různými omezeními pro vjezd dopravy bez toho, aby se zasadili o vybudování obchvatů měst. Problémem samozřejmě zůstává také absence kvalitní dálniční sítě s napojením na všechny okolní státy,“ domnívá se Felix. Vyvrací tak možnost, že stát raději omezuje hmotnostními limity, než aby mosty opravil. To potvrzuje rovněž mluvčí policejního prezidia Vlasta Suchánková. „Omezení doprovází velké množství dopravních značek a s tím i vysoké náklady na jejich pořízení, instalaci, následnou pravidelnou údržbu a obměnu,“ říká. Zároveň doplňuje, že nekoncepčnost opatření působí i na chování motoristů, neboť jim nejsou vyznačovány objízdné trasy a při jejich hledání zmatkují. „Vznikají dopravní nehody, případně se řidiči dostávají do míst, z nichž pak nemohou bez cizí pomoci vyjet. Mnohdy nám pak na dlouhé hodiny zablokují silnici,“ připomíná.
Je však nutné férově dodat, že ke všeobecné zkáze leckdy přispívají i samotní dopravci. Své šoféry totiž nutí objíždět dálnice, kde se platí drahé mýtné. „V západních Čechách naložím klády a vezu je ke zpracování do Jihlavy, po dálnici mohu jet jen do Plzně. Pak musím zamířit na okresky. Tu samou trasu musím zvolit i pro cestu zpět. Když to tak neudělám, seškrtají mi výplatu,“ potvrzuje kamionář ze Stříbra na Tachovsku. Jeho zaměstnavatel tak na každé soupravě ušetří několik tisíc korun.
Více peněz, více oprav
Východiskem ze situace by tak mohlo být zvýšení odvodu spotřební daně do Státního fondu dopravní infrastruktury, což by mohlo alespoň částečně pomoci s fi nancováním oprav. Tomuto řešení jsou nakloněni rovněž přepravci v čele s Česmadem. „Podporujeme zvýšení podílu z vybrané spotřební daně minimálně na dvacet procent,“ prohlašuje Martin Felix. „Podle nás je ještě nezbytné, aby byl znovu aktivován státní program na obnovu mostů,“ dodává. Nám nezbývá než souhlasit.