Úřední buzerace: Vzorový Kocourkov | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

31. 3. 2014
Josef Holek

Úřední buzerace: Vzorový Kocourkov

Nesmyslný zákaz odbočení u Opatovic nad Labem

Fotogalerie

3 fotografie

Proč si musí řidiči mířící z Vysoké nad Labem do Opatovic udělat zajížďku přes Hradec Králové? Jeden ze starostů za problémy vidí exministra dopravy Víta Bártu.

Cestou po jediné spojnici Vysoké nad Labem a Opatovic jste na křižovatce u nájezdu na silnici R37 značkou nemilosrdně odkázáni nikoliv doleva do Opatovic, ale nepochopitelně doprava, směr Hradec Králové.

Že je to šílené a jde o bezmála devítikilometrovou zajížďku? Ano, a ke všemu se vrátíte na tu samou křižovatku, ze které jste byli před chvílí vysláni na nechtěnou návštěvu krajské metropole! Značku už někdo ukradl, přesto zůstal sloupek a cedule se zákazem odbočení vlevo bude nejspíše znovu osazena. Pak se ke křižovatce jistě postaví ještě hlídka obecní nebo státní policie. A běda tomu, kdo odbočí doleva.

Šoféři si s odbočením hlavu nelámou. Proč také, značka zrovna nainstalována není. A že je tam sloupek? No a co.
Šoféři si s odbočením hlavu nelámou. Proč také, značka zrovna nainstalována není. A že je tam sloupek? No a co.
Autor: Jiří Pekárek

Když jsme se začali o celý případ zajímat, netušili jsme, kolik emocí rozjitříme. Pravá groteska začala, když oslovení úředníci začali házet vinu jeden na druhého. „Magistrát musel zákazovou značku osadit na základě územního řízení, které vycházelo z projektu na výstavbu nové spojnice Hradce Králové a Pardubic,“ vysvětluje Vladimír Bakajsa z pardubického magistrátu. Hovoří o přeložce silnice I/37, zdejšími nazývané hradubická. „Z projektu kromě jiného vyplynulo, jaké bude značení na přilehlých silnicích nižších tříd,“ dodává.

Podle našich dále zjištěných informací ale bylo cílem značení rozředění dopravy v centru Opatovic. „Zákaz nebyl nainstalován ani proto, že by se v místě stávaly dopravní nehody,“ říká Eva Maturová, mluvčí pardubické policie.

Zákaz prý chtěl starosta

Dotčená města a obce se mohly v rámci územního řízení k věci vyjádřit. „Zákaz chtěl starosta Opatovic,“ konstatuje Bakajsa. Jeho slova vesměs potvrzuje Jiří Horák, starosta Vysoké. „Projektanti navrhovali dvě řešení. První neprošlo kvůli určitým zákonným normám. Druhé, které počítalo se zachováním původní trasy silnice a jejím napojením u prodejny sanitární techniky na novou křižovatku, neprošlo kvůli nesouhlasu Opatovic,“ přihazuje svůj názor starosta Vysoké. „Zúčastnil jsem se zasedání opatovického zastupitelstva, které jsem se snažil přesvědčit, že jejich řešení je špatné. Marně. Silnice byla otevřena s navrženým značením,“ prohlašuje starosta Horák. Prý argumentoval tím, že se zhorší dopravní situace v obci.

Do kolotoče dohadů o odpovědnosti vstupuje i Bohumil Vebr, šéf pardubické správy ŘSD. Potvrzuje, že zákazová značka byla skutečně osazena na základě požadavku Opatovických.

Ten, kdo se postaral o zmizení značky, se dopustil krádeže. Po jeho loupežné výpravě na zemi zůstaly jen svorky. Podle místních je zákaz kořistěn pravidelně…
Ten, kdo se postaral o zmizení značky, se dopustil krádeže. Po jeho loupežné výpravě na zemi zůstaly jen svorky. Podle místních je zákaz kořistěn pravidelně…
Autor: Jiří Pekárek

Bárta? Vinen!

Pavel Kohout, první muž opatovické radnice, se ale všem tvrzením brání. „O žádnou značku jsme nežádali. Naopak jsme se proti územnímu rozhodnutí odvolali, což neudělal nikdo další. Problém zůstává i přes to, že řízení bylo později přezkoumáno. Vždyť nám se kvůli tomu v obci zvýšila doprava,“ odpaluje názory ostatních starosta.

Kromě toho je přesvědčen, že jedním z hlavních viníků je exministr dopravy Vít Bárta. Proč? „Aby ušetřil sto milionů korun, vyškrtl z mimoúrovňové křižovatky na R35 plánované napojení do Opatovic,“ domnívá se. „Teď budeme muset hledat řešení, které možná nebude levnější,“ myslí si Kohout.

ŘSD však ústy Bohumila Vebra antibártovskou myšlenku vyvrací. „Napojení staré hradubické na mimoúrovňovou křižovatku na R35 nebylo v žádné projektové dokumentaci. Zrušila se křižovatka Bukovina na připravovaném úseku R35 Opatovice – Časy,“ argumentuje Vebr. Důvodem bylo nejen šetření, ale zejména skutečnost, že vzdálenost křižovatek u Bukoviny a Opatovic by byla v rozporu se státní normou.

Dali to k soudu

Zatím patovou situaci nevyřeší naštvaní zlodějíčci značek, ale soud. Zastupitelstvo Vysoké v čele s Jiřím Horákem totiž v polovině minulého týdne rozhodlo o podání žaloby na diskriminující značení. „Brutálně odřízlo propojení dvou sousedních obcí,“ nechal se slyšet starosta. Žalobcem je on sám, obec jako územně samosprávný celek jím být nemůže.

„Místo prosazování místních zájmů jednotlivých obcí je nezbytné zajistit návrh dopravního řešení území se zohledně ním všech vztahů a úpravami nejen silnic I. třídy, ale i nižších tříd,“ míní Bohumil Vebr z ŘSD.

Souhlasíme. My bychom se navíc přikláněli k legálnímu odstranění zákazu odbočení a napojení staré hradubické na uzel mezi Čeperkou a Opatovicemi u prodejny sanitární techniky. Ano, řešení je poměrně nákladné, nicméně jižní část obce by si od dopravy oddechla, stará komunikace totiž vede mimo zástavbu. Změnami by musela projít i křižovatka u zdejší čerpací stanice. Nyní je sice odbočení do centra obce možné, ale jen krkolomně skrz benzinku.

Zde najedete na přeložku spojnice Hradce Králové a Pardubic. Na toto místo se i vrátíte, abyste mohli pokračovat do Opatovic.
Zde najedete na přeložku spojnice Hradce Králové a Pardubic. Na toto místo se i vrátíte, abyste mohli pokračovat do Opatovic.
Autor: Jiří Pekárek

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851