Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

8. 4. 2014
Josef Holek

Úřední buzerace: Cyklistická lobby

Karlínská třicítková zóna začíná na rohu ulic Pernerovy a Prvního pluku. Abyste přední přibrzdili, jsou na komunikaci zpomalovací terčíky.

Fotogalerie

4 fotografie

Hlavní město ví, jak naštvat desetitisíce řidičů. Chce nasekat více zón, kde by platila třicítka. Zástěrkou mají být cyklisté.

(více v čísle 14/14)

Po absurdní akci, kdy bylo o několika loňských sobotách pro dopravu zcela uzavřeno pražské Smetanovo nábřeží, přichází metropole s další ránou pro motoristy. Má v plánu rozšířit území, kde by platila zóna s třicetikilometrovou rychlostí. Třicítkou už se jezdí v několika ulicích v Karlíně, nově by se mohly přidat části Vinohrad, Břevnova nebo Zahradního Města. Úřady městských částí se zaštiťují klasickými a alibistickými argumenty – zvýšením bezpečnosti cyklistů a chodců, snížením emisí a vůbec celkovým zklidněním dopravy. Je otázkou, jak velkou roli zde hrají nevládní organizace v čele se zelenými aktivisty ze sdružení Auto*mat, které lobbují právě za maximální omezení automobilové dopravy…

Nicméně chodci jsou chráněni na široce dimenzovaných chodnících a cyklistů po metropoli ještě tolik nejezdí. A pokud budou řidiči kvůli třicítce mezi ulicemi střídavě zrychlovat a zpomalovat, emise tím naopak narostou. S takovými myšlenkami nejspíše nepracovala radnice Prahy 8. Před půldruhým rokem totiž třicítkové zóny zavedla například v ulicích Pernerově a Šaldově. „Rozhodli jsme se tak z důvodu zklidnění rezidenční zóny,“ vysvětluje Michal Švarc, zástupce starosty Prahy 8. Podobně uvažují také úředníci z Prahy 3. „Oficiálně radnice žádné plány nemá. Osobně však preferuji zavedení zón v rezidenčních lokalitách mimo průjezdné trasy městskou částí,“ přihazuje svůj názor Michal Rut z radnice třetí městské části. Má tím na mysli oblast ohraničenou ulicemi Vinohradskou, Jičínskou, Táboritskou, Ondříčkovou a Milešovskou.

Praha může podle nás na rozvoji cyklodopravy uvažovat až po výstavbě kapacitních komunikací pro auta
Praha může podle nás na rozvoji cyklodopravy uvažovat až po výstavbě kapacitních komunikací pro auta
Autor: Tomáš Cach

Mají to v Německu

Veškeré argumenty korunuje Tomáš Cach z Kanceláře veřejného prostoru při Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. „Zóny s třicetikilometrovou rychlostí tvoří například ve větších německých městech zhruba tři čtvrtiny komunikační sítě, tedy téměř všechny ulice mimo hlavní komunikace,“ prohlašuje. Ano, to je fakt. Jenže německé aglomerace mají kapacitní obchvaty, na okrajích dostatečně velká odstavná parkoviště a k nim navedenou hromadnou dopravu. Takové „vymoženosti“ ale Praha zatím nenabízí, nemá na to prostě peníze. O zónách kromě Prahy 3 uvažuje šestý obvod v oblasti Břevnova a desátý v okolí Zahradního Města.

Praha 3 uvažuje, že by třicítka platila například v ulicích Lucemburské a Milešovské. Zajímalo by nás, jak by se v Lucemburské minula dvě auta a v každém směru cyklista. A počítáme, že by zjednosměrnění přivodilo pořádné zmatky.
Praha 3 uvažuje, že by třicítka platila například v ulicích Lucemburské a Milešovské. Zajímalo by nás, jak by se v Lucemburské minula dvě auta a v každém směru cyklista. A počítáme, že by zjednosměrnění přivodilo pořádné zmatky.
Autor: Jiří Pekárek

Že to úředníci s protežováním absolutní cyklistické menšiny proti motoristické většině myslí vážně, dokázali tím, že metropole vstoupila do Asociace cykloměst. Aby magistrát na své závazky spojené se vstupem nezapomněl, na to dbá iniciativa Auto*mat. Ano, skupina mladíků, která stála za několikerým uzavřením Smetanova nábřeží a organizovala diskuse, při nichž byly názory motoristů akceptovány až po tvrdé slovní přestřelce mezi iniciativou a veřejností (více zde).

Hudečku, konej!

„Rozhodnutí vstoupit do asociace odpovídá potřebám Prahy. Nesmí ale zůstat jen v deklarativní rovině, kdy se nakonec pro rozvoj městské cyklistiky neudělá téměř nic,“ míní aktivista Auto*matu Vratislav Filler. „Rozpočet na bezmotorovou dopravu je dlouhodobě nedostatečný, realizace sítě cyklotras včetně dořešení konkrétních průjezdů v centru je stále v nedohlednu a město ani nestimuluje kampaně na podporu každodenní dojížďky do práce,“ spílá Filler primátorovi Tomáši Hudečkovi v otevřeném dopisu, který zveřejnil na webových stránkách Auto*matu.

Pražský primátor Tomáš Hudeček má cyklisty rád. Kdyby se raději zasloužil o vybudování vnitřního městského okruhu.
Pražský primátor Tomáš Hudeček má cyklisty rád. Kdyby se raději zasloužil o vybudování vnitřního městského okruhu.
Autor: Magistrát hl. města Prahy

Nohama na zem

Metropole by podle nás nejprve měla přemýšlet nad tím, kde sehnat peníze na dostavbu vnitřního městského okruhu (vnější má na krku Ředitelství silnic a dálnic), který by pomohl odvést tranzitní dopravu. Teprve pak by mohla začít uvažovat nad omezeními a rozvojem cyklodopravy. Do té doby bude cyklistická lobby jen plácáním a výbornou příležitostí iniciativy Auto*mat parazitovat na městském rozpočtu – v roce 2011 dostali aktivisté grant ve výši zhruba devadesáti tisíc korun.

V pražském Podolí je soužití cyklistů a motoristů příkladné, nikdo si nepřekáží. Bohužel je takových míst v hlavním městě jen pár.
V pražském Podolí je soužití cyklistů a motoristů příkladné, nikdo si nepřekáží. Bohužel je takových míst v hlavním městě jen pár.
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
14 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851