Téma: Šikana občanů končí! Snad… | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Téma: Šikana občanů končí! Snad…

Konec soudů s ČKP

Zloba na Českou kancelář pojistitelů je z vašich zkušeností patrná čím dál víc. Poslední dobou prohrávali u soudu i lidé, kteří se jen nestihli včas bránit. Naštěstí je tomu konec! 

(více v čísle 18/14)

Ani po vyhraném sporu mě nepřešel vztek. Tak reaguje René Kupčík z podhůří Beskyd při vzpomínce na Českou kancelář pojistitelů alias ČKP. Na vlastní kůži zjistil, že se k soudu může dostat i člověk, který vozidlo řádně při prodeji přepsal.

Vše pro něj začalo, když mu koncem loňského roku přišla výzva k zaplacení poplatků za nepojištěné vozidlo. Ty posílá ČKP od ledna 2009 každému, kdo měl provozovat auto či motorku bez povinného ručení. Loni od ní dostalo dopis 329 000 adresátů. Z vybraných peněz pak hradí škody zaviněné neznámými či nepojištěnými vozidly.

Od poloviny roku 2010 až do konce roku 2013 podala ČKP bezmála sto tisíc žalob. Dosud je jich vyřešeno asi pětačtyřicet tisíc s úspěšností motorista versus ČKP 4:96. Aby bylo jasno, Svět motorů se nestaví za lidi jezdící bez povinného ručení. Ale tvrdě bojuje proti neoprávněnému vybírání peněz od motoristů, kteří nic neudělali! Od minulého týdne se však blýská na lepší časy.

Dohnal to až k soudu

Pan Kupčík měl za tři měsíce v letech 2010 a 2011 zaplatit České kanceláři pojistitelů sumu 4194 korun za karavan, který v nepojištěném období už dávno nevlastnil. A dokonce ani kupující, jemuž pan Kupčík přípojné vozidlo prodal.

Místo aby šla ČKP po skutečném majiteli, který vozík vlastní dodnes, obeslala až třetího v minulosti. A přestože měl René Kupčík snahu vše doložit, dostal se až k soudu. „Kvůli mé paličatosti,“ přiznává dnes. Naštvalo ho totiž, že má s prokazováním takové náklady a starosti, přestože stačilo, aby se ČKP řádně podívala do Centrálního registru vozidel. Volal do ČKP i vymáhací společnosti Transcom – tak ho dopálili, že si od té doby začal pořizovat nahrávky hovorů. Na úřad musel jít hned několikrát v době pracovního volna, protože registr zrovna kolaboval. Výpis za 50 Kč získal až napočtvrté. Šel proto do důsledků. Dokonce si psal i knihu jízd na své soukromé auto, aby náklady uplatnil u ČKP. Vše korunoval tím, že poslal zásilku s důkazy doporučeně. Jenže nebyla vyzvednuta v zákonné 30denní lhůtě.

Soud se konal v polovině února a rozumně rozhodl, že pan Kupčík vozidlo v nepojištěném období nevlastnil a nemá tedy povinnost se bránit. Nadto se coby žalovaný snažil aktivně situaci řešit.

Nakonec vše dobře dopadlo a René Kupčík získal i náhradu vynaložených nákladů ve výši 1113 korun. Ovšem celkovou investici na obhajobu vyčíslil téměř na sedm tisíc. Přesto měl velké štěstí. Praxe ukazuje, že podobné případy v minulosti nedopadaly podobně…

Konečně optimismus

Doslova revoluci znamená nález Ústavního soudu v Brně publikovaný minulou středu. Rozhodl totiž ve prospěch motoristy a naboural tak celou dosavadní praxi sporů s ČKP. Do budoucna konečně ujasnil, že zákonná 30denní lhůta na obhajobu není prekluzivní, tedy nezaniká nárok na obranu v případě jejího uplynutí. „Ze samotné skutečnosti, že je vozidlo vedeno v registru, je sice možno dovozovat, že je vozidlo provozováno, to nicméně pouze za situace, kdy nebude jeho vlastníkem dodatečně prokázán opak,“ komentovala další průlomovou pasáž Miroslava Sedláčková, tisková mluvčí Ústavního soudu. Podstatné je, že rozkolísaná rozhodnutí okresních soudů se konečně sjednotí.

„Většina soudních řízení, jež byla zahájena v posledních měsících, již nebyla prokazováním, zda bylo, či nebylo vozidlo provozováno, ale zda tato skutečnost byla, či nebyla dostatečně prokázána ve třicetidenní lhůtě,“ upozorňuje na neblahý trend z poslední doby Jiří Ptáček z iniciativy Stop ČKP. Tento konzultační portál za poslední rok vyřídil kolem dvou tisíc případů a potvrzuje velmi strohou komunikaci ze strany České kanceláře pojistitelů. V některých případech se proto dokonce sám obracel na soud a ČKP žaloval.

Když jsme psali před rokem v čísle 15 o zkušenostech s ČKP, dalo se prý ještě 99,9 % neoprávněně obeslaných případů vyřešit odkazem na fakt, že motorista zkrátka vozidlo v nepojištěném období nevlastnil, popřípadě stálo nepojízdné na neveřejné komunikaci. „Jenže od té doby se náš typický klient změnil. S prosbou o pomoc se teď na nás čím dál častěji obraceli lidé pečliví a vzdělaní, kteří si svá práva hlídají. Kroutili hlavou, jak se vůbec může něco takového v právním státě dít,“ říká Jiří Ptáček. Vzpomíná, že v předchozích letech šlo často víc o motoristy, kteří nejsou v zakládání dokumentů tak pečliví, nebo dokonce výzvu od ČKP zahodili.

Starej se sám!

Dosavadní praxe se dala opravdu směle přirovnat k vyděračským metodám. I když jste nic neudělali, mohli jste být potrestáni. Stačilo, abyste se nestihli včas a v dostatečné míře obhájit. Vypovídá o tom příběh doktora M. Z. v samostatném článku vlevo nahoře. Doplatil na to, že třicetidenní dokazovací povinnost má podle zákona č. 168/1999 Sb. O pojištění odpovědnosti z provozu vozidla motorista. Že to nese na vlastní náklady, nikoho nezajímá. ČKP se ohrazuje, že aspoň platí poštovné zpět. Jenže pouze blázen by posílal tak důležitou korespondenci jinak než doporučeně, a tak si stejně připlatí.

Své zažívají u okének dopravních úřadů, na něž se v posledních letech obrací větší počet osob s potřebou výpisu z registru, že dané vozidlo nevlastnily. „Jde o desítky lidí týdně,“ potvrzuje Petra Hrubá z pražského magistrátu. Každý z nich musí za vydání informací k jednomu vozidlu zaplatit padesátikorunu. A pak vyrazit k okénku ještě jednou. Magistrát totiž vydává tento doklad do týdne.

Změna jen kosmetická

Je bohužel pravda, že řada motoristů si za problémy může sama. Třeba jen tím, že nenahlásí přidělení registrační značky po dovozu vozidla z ciziny a pojištění na číslo VIN. Nebo neohlásí pojišťovně změnu vlastníka. Mimochodem nutnost dokládat prodej kopií technického průkazu nenajdete v zákoně, ale pojišťovny ji mají ve smluvních podmínkách.

Jednou z častých chyb je situace, kdy prodávající předá vozidlo s doklady kupci, ale už si nepohlídá, jestli ho na sebe v registru přepsal. Řešení má přinést novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která by měla začít platit od roku 2015 v souvislosti se změnou zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (jenže ta se minulý týden odsunula z ledna na září). Nově bude platit pravidlo jedna žádost – jeden úřad – jeden úkon. Tedy bude stačit, aby návrh na přepis vozidla podal jen jeden člověk a klidně v jiném kraji. Je přitom jedno, zda prodávající či kupující. Úřady si předají informace o přepisu vozidla mezi sebou. Zabrání to polopřevodům a pozdějším dohadům, kdo vlastně byl skutečným vlastníkem vozidla.

Mezi další chyby patří neodhlášení auta po totální nehodě či jízda bez pojištění, aniž by o tom majitel věděl. Typicky po skončení leasingu, kdy společně se splátkami skončí i stávající pojištění a zákazník by měl uzavřít nové.

V případě pojišťování na internetu zase platí rada, že by si měl zákazník posléze ověřit platnost na pobočce, zda je aktivní. Pozor třeba při uzavírání v autobazarech, kde může prostředník udělat chybu.

Komu to prospívá?

Proti dosavadním praktikám ČKP a vymáhací agentury Transcom se pochopitelně zvedla vlna nevole. Voláte a píšete své zkušenosti. Mnozí se už podepsali pod petici proti ČKP. Při plavání ve vodách kolem ČKP jsme několikrát slyšeli podezření, že se jedná spíš o organizovaný zločin pro vymáhací společnost a právní kancelář.

Jde každopádně o velký byznys. Za loňský rok bylo obesláno 329 000 výzev k úhradě, z nichž přistálo do kasy České kanceláře pojistitelů šest set milionů korun na příspěvek od nepojištěných motoristů.

Garanční fond – ČKP coby orgán pojišťoven – vybíral kromě hraničního pojištění i příspěvky od svých členů kvůli úhradě škod nepojištěných či způsobených zahraničními vozidly. Loni se jich událo 3015 a 5171. Jenže za rok 2013 získal od motoristů bez uzavřeného povinného ručení tolik peněz, že mohl upustit i pro letošní rok 2014 od příspěvků od svých členů, tedy všech pojišťoven, co v ČR nabízejí povinné ručení. Vždyť za rok 2012 činila hrubá vymožená částka přes miliardu korun! „Jenže celková suma aktiv garančního fondu stále nepostačuje k vyrovnání celé hodnoty 4,8 mld. Kč závazků vůči poškozeným, takže za 1,3 mld. Kč závazků i nadále ručí pojišťovny, tedy členové ČKP,“ říká Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů a dodává, že tedy 1,3 mld. Kč v garančním fondu chybí. Jenže proč na to mají doplácet motoristé, kteří nic neudělali? 

Kdo pomůže?

Metody se nelíbí ani Ministerstvu dopravy, na které padá hněv kvůli nepřesným údajům z centrálního registru vozidel. Ale případná změna není v jeho věcné příslušnosti MD. A tak aspoň od letošního podzimu připravilo změnu - zatímco doteď si MDČR a ČKP vyměňovaly údaje o vlastnících vozidel v pozdě aktualizovaných dávkách, nyní to bude denně.

Už v minulosti se našla snaha něco s tím udělat „svrchu“. Skupina poslanců Kateřiny Konečné, Karla Šidla a Václava Snopka v polovině února předložila sněmovně změnu zákona o pojištění odpovědnosti. Chtěli, aby dokazovací povinnost byla nově na straně ČKP. Ze strany obeslaného motoristy mělo stačit třeba jen čestné prohlášení. Jenže na schůzi 12. března poslanecká sněmovna jejich návrh smetla ze stolu. „Vláda si je vědoma problematických aspektů úpravy pojištění odpovědnosti /.../, nicméně navrhovaná změna je nesystémová, vnitřně rozporná,“ stojí ve stanovisku (na www.psp.cz jako sněmovní tisk 118/1, návrh pak 118/0).

Návrh nebyl kvalitně připraven s ohledem na současnou praxi od soudů. Kromě toho ani zpracování neodpov í d a l o ustáleným legislativně- technickým zvyklostem, například pokud jde o členění návrhu. A své si přisadila i ČKP, v tomto případě ovšem oprávněně. „Návrh nabízí zcela nesystémová řešení vedoucí k nabourání celého systému povinného ručení v ČR,“ říká mluvčí Povr a poukazuje na pasáž, která by motoristům přisoudila fi nanční náhradu za svou obhajobu. „Dokážete si představit, že denně přeposíláme desítky desetikorunových účtů od motoristů za poštovné, fotokopie či výpisy z registru vozidel na ministerstvo dopravy za chybně vydaná data z CRV a to je proplácí? Z čeho jiného než ze státního rozpočtu by ministerstvo tyto náklady platilo?“ končí zástupce ČKP.

Vše se změní!

Optimismus se teď vlil do tváří všech zainteresovaných lidí. Jiří Ptáček ze Stop ČKP nezastírá svou ohromnou radost a chystá se na protiútok. „Konečně někdo potvrdil, že vlastnictví auta se nezakládá na povinnosti platit pojištění. Teprve provoz automobilu na pozemních komunikacích je spojen s touto povinností,“ říká Ptáček s tím, že z jeho pohledu se teď jednoznačně otevírá prostor k znovuotevření případů, kdy motoristé zaplatili na základě výhrůžek ČKP či jí najatých soukromých inkasních agentur požadované sankce. „Došlo tak k neoprávněnému obohacení kanceláře pojistitelů na úkor českých motoristů,“ říká.

Nejlepší je samozřejmě vůbec k soudu nemuset. Vždyť pro běžného občana je každá taková zkušenost velmi traumatizující. Kromě pár notorických stěžovatelů neznáme moc lidí, kteří by se radovali z návštěvy soudní budovy. Jenže když už se tak stane, konečně má motorista šanci uspět proti kolosu. „Člověk skoro až pochyboval nad vymahatelností práva v naší zemi,“ dodává Ptáček s tím, že okresní soudy nebyly jednotné v tom, jak v podobných případech postupovat. Zoufale zde chyběl výrok instituce vyšší instance, podle níž by se mohly řídit. To je od minulé středy historií. Každopádně budeme situaci dál bedlivě sledovat.

CO DĚLAT?

Včas a dostatečně musíte dokázat, že příspěvek platit nemusíte. Tak apeluje Jiří Ptáček ze Stop ČKP. Současně ale upozorňuje na úskalí defi nice toho, co znamená „dostatečně“. Nejčastější chyby dělají podle něho motoristé ve spoléhání na presumpci neviny a hlavně formálních chybách v obhajobě. Pro naše čtenáře připravil pár rad, jak se vyhnout soudu.

RYCHLE JEDNAT!

Výzvy nevyhazujte do koše a nespoléhejte na presumpci neviny. Reagujte do 30 dnů.

NEPODCEŇOVAT KOMUNIKACI!

Reagujte vždy písemně a doporučeně.

NEVZDÁVAT SE!

Nevzdávejte se ani v případě, že je se k vašemu stanovisku staví ČKP zamítavě, a klidně se braňte soudní cestou. Pokud si nejste jisti, svěřte svůj případ právní kanceláři nebo iniciativě Stop ČKP.

Co říká ČKP…

…na to, že motoristy štve nedostatečná omluva u neoprávněných výzev?

Výzva musí dle zákona obsahovat přesně daný rozsah informací. Adresát je na možnost chyby ve výzvě upozorněn, předem se za možnou chybu omlouváme a žádáme motoristu o sdělení správných informací. Omluvu obsahuje i písemné oznámení o ukončení případu, které obdrží každý, jehož případ byl ukončen.

… na nedávné návrhy změn legislativy, kde by ČKP muselo předkládat důkazy?

ČKP ale přece již nyní v každé výzvě uvádí údaje a informace, od koho je získala, z nichž plyne, proč výzvu dotyčnému zaslala. Je zde obsažena tabulka s informacemi o porovnání dat z CRV a od pojišťoven, ze kterých je patrné nepojištěné období. Tyto údaje si ČKP nevymýšlí, ale získává od pojišťoven a CRV, což může ve všech příkladech doložit. Jde o naprosto transparentní postup právě proto, abychom adresátovi výzvy od samého počátku dali šanci snadno identifi kovat nesprávný údaj a jeho nesprávnost doložit.

… faktu, že je téměř čtvrtina všech obeslaných výzev neoprávněná? Jaký je trend v okolních zemích?

Na kolik se to sníží po spuštění nové výměny dat s CRV na podzim? Každá země v Evropě uplatňuje proti neplatičům povinného ručení jiný postup, proto to nelze úplně srovnávat. Samotné porovnávání dat a generování výzev je zcela automatizovaný IT proces, který ze své podstaty nemůže selektivně či náhodně generovat chyby. Nicméně všechny systémy pracují s obrovským objemem dat, který do něho vkládají lidé. To s sebou nese přirozenou chybovost v řádech jednotek procent, kterou nikdy nepůjde zcela vyloučit.

… na dotaz, jakým způsobem byla vybrána k vymáhání pohledávek právě společnost Transcom?

Společnost Transcom byla vybrána ve vícekolovém a náročném výběrovém řízení. ČKP dbá na to, aby spolupracovala s renomovanými, mezinárodně uznávanými společnostmi s dlouholetou zkušeností.

DALŠÍ PODROBNOSTI NAJDETE V TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ SM, č. 18/2014

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851