Jak se rovnají kola: Z kola je osmička
Jak opravit zkřivený disk? Možné to je. Bez příslušných znalostí a servisního vybavení to ale nejspíš nezvládnete.
(více v čísle 20/14)Dost často jsou slyšet stížnosti typu, že slitinové disky jsou dnes měkčí než před lety a že už tedy tolik nevydrží. A nemusí jít jen o čínské výrobky. Na disku je vždy uvedena slitina, z níž je vyroben: nejčastěji hliníku, křemíku a hořčíku.
Všechna kola prodávaná na našem trhu musí být homologována. Jejich vlastnosti ale dnes sledují celou řadu parametrů. Třeba při přesazeném čelním nárazu je postupující deformací přídě často kolo doslova zatlačeno do podběhu vozidla. Spíše než aby jej prorazilo a proniklo tak k nohám řidiče, se má deformovat a tím pomoci zmařit část energie nárazu.
Opravovat lze cokoliv, otázkou je, s jakým výsledkem. „Je to vhodné pouze pro barevně lakované disky. U leštěných bývá problém zachovat nebo spíše obnovit původní lesk,“ dozvídáme se od odborně vyškoleného mechanika Vlastimila Knihy ze společnosti Auto Jarov, který je naším průvodcem. Ukázaný způsob se používá pouze na vnitřní patky disků, což je u některých značek jediná schválená oprava. Naopak vnější patka je mnohem tvrdší a opravovat by se dle pokynů výrobce disku vůbec neměla. Za rovnání disku si na Jarově účtují 1000 až 1500 korun podle poškození. A jak dlouho se rovná? Vše závisí na tom, jak moc je prohnutý, ale řádově hodiny,“ informuje Kniha.
Celý postup najdete v tištěném vydání SM, 20/2014.