Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 6. 2014

Auto vs. vlak: Je slabší. Bez diskuse

Rozjetá cisterna tlačí po nárazu vozidlo před sebou sedmnáct metrů. Stále hlubší brázda ukazuje délku brzdné dráhy. Auto se zastavuje s koly hluboko zaraženými v zemi.

Fotogalerie

6 fotografií

Riskování na železničních přejezdech mívá tragičtější následky než klasická dopravní nehoda. Potvrdili jsme si to na vlastní oči.

(více v čísle 23/14)

Na slepé koleji u havlíčkobrodského vlakového nádraží se schyluje k velké srážce. Lokomotiva, drážní cisterna, auta, dobrovolníci, hasiči, záchranáři, policie i pohřební vůz – kulisy nezbytné k tomu, abychom v reálu viděli střet auta s vlakem. Nepříjemný pocit v žaludku je silný i přesto, že se tentokrát bourá jen v malých rychlostech. „Simulujeme náraz jen při deseti až patnácti kilometrech za hodinu. Na regionálních tratích ale vlaky jezdí padesátkou až šedesátkou, v nově postavených železničních koridorech může jet vlak sto až sto čtyřicet, někde i sto šedesát,“ vysvětluje Libor Hájek z Českých drah, který dnešnímu testu velí. „V takových rychlostech už rozjetý vlak na pětníku nezastaví, brzdná dráha může být i přes kilometr dlouhá,“ potvrzuje Hájek. A jak takové auto asi dopadne, je nabíledni.

Hluboká orba

K bezmála pětasedmdesátitunové lokomotivě železničáři na přední nárazníky připojují cisternu. A se soupravou couvají. Na písknutí se rozjíždějí k odstrojenému bílému formanu. Na určené značce lokomotiva zastavuje, cisterna o hmotnosti 26 tun v rychlosti 11 km/h dále pokračuje k vozu. Přivíráme oči a bum! Cisterna tlačí před sebou auto dobrých sedmnáct metrů. Od zkroucených kol létají kameny a forman se zarývá do železničního svršku. Pohled a hlavně představa, že jsme uvnitř takového auta, není dvakrát příjemná. „A to jsme narazili jen v jedenácti kilometrech,“ říká železničář. Není nám z toho úplně dobře, ale to hlavní má teprve přijít. „Podíváme se, jak by srážka vlaku s autem vypadala s pasažéry,“ říká nám Milan Stejskal, koordinátor Besipu pro kraj Vysočina. U trati však leží v trávě jen dva panáci, a tak zůstáváme klidní.

S živou posádkou

Přes koleje teď stojí stará vykuchaná červená „pežotka“. Je tam proto, abychom viděli i postup záchranářů při simulované nehodě. Do vozu totiž vzápětí nasedají namaskovaní fi guranti. Jen co se jakžtakž usadí v autě, lokomotiva se rozjíždí a zastavuje jen pár centimetrů před nimi. Náraz si tedy jen představujeme.

„Strojvůdce nejdříve zavolá na tísňovou linku,“ vysvětluje první krok při nehodě Stejskal. Železničář na linku 112 nebo 150 udává místo střetu, počet lidí ve voze, zda komunikují. Během chvilky jsou na místě hasiči, začínají se dobývat do vraku, kde jsou stále fi guranti. Přijíždí druhá posádka hasičů, při skutečném zásahu by se první starali pouze o raněné, druzí jen o vozidlo. Hned nato jsou na místě simulovaného střetu i záchranáři, přebírají od hasičů osoby vyproštěné z auta - jednoho fi guranta vedou, druhého jim pak nesou hasiči do sanitky. Mezitím přijeli policisté, se strojvedoucím sepisují protokol. Následně i s jediným komunikujícím zraněným. Záchranka mizí a na její místo přijíždí pohřební mercedes! „Havrani“ umisťují oběti do připravených rakví, hasiči jim je pomáhají dopravit do vozu. Bouchne zadní víko a pohřební auto odjíždí. Mezi přihlížejícími školáky ze základek i středních škol, kde to během celé akce různě ševelilo, je najednou ticho! Ani my moc nemluvíme, poslední cesta je fakt působivá.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
23 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851