Údržba zahradní techniky: Nejdůležitější je čerstvý benzin!
Zahradní technika je pro motorové nadšence vděčným objektem svépomocného zkoumání. Podívejte se, jak co funguje, ale opravy raději svěřte odborníkům.
(více v čísle 25/14)Do větší svépomocné údržby zahradní techniky by se kutilové vůbec neměli pouštět. S těmito slovy nás vítá v servisu technický odborník společnosti Mountfi eld Alexandr Šmejkal. Coby motoristické nadšence nás to nepotěší, ale po zhlédnutí složitosti moderní zahradní techniky to chápeme. Přesto jsou úkony, do kterých se může pustit i laik. Víceméně ovšem souvisejí s běžným používáním stroje. Nejhorší prý je, když se zákazníci pustí do rozborky, aniž by věci rozuměli, a pak donesou celý stroj v pytli. Neodborné svépomocné opravy jsou podle technika bohužel českou specialitou a zahradní technika potřebuje stejně jako auta odpovídající péči.
Pro sekačku, pilu nebo křovinořez je po každé práci důležitá důkladná očista. U sekačky se zaměřte především na odstranění zbytků vlhké trávy v prostoru nože a kontrolu větracích otvorů chlazení motoru. A u zahradních traktorů je vhodné kontrolovat a případně čistit od suché trávy i prostor výfuku. To samé může platit i pro běžnou rotační sekačku, a to z důvodu bezpečnosti. Ale pozor, častou chybou je její nesprávné naklápění do strany při snaze o vyčištění prostoru nože. Pamatujte, že zpravidla zapalovací svíčka musí být při manipulaci nahoře. Pozor však dejte na únik paliva z nádrže. „Při jiném náklonu motoru může odvětráním klikové hřídele vytéci řídký olej,“ důrazně varuje Šmejkal. Projevem toho je hustý šedý kouř po startu. To nejdůležitější ale začíná ještě před nastartováním motoru. Každý agregát totiž potřebuje čerstvý benzin. Jinak se mu nechce třeba po dlouhé zimní odstávce naskočit. Koupit lze stabilizátory paliva, které pomohou. Ale do vysokooktanových benzinů nemá smysl investovat. „Motory zahradní techniky běží i na nejlevnější benzin, pokud je čerstvý,“ říká Alexandr Smejkal. Zároveň upozorňuje na další chybu uživatelů dvoutaktních motorů ve starších strojích. „Olej s benzinem se vždy musí míchat zvlášť v kanystru a pořádně protřepat, nikdy ne v nádržce stroje!“ končí odborník.
Konkrétní tipy najdete v tištěném vydání SM, č. 25/2014.