Pojišťovny stále amortizují: Proč zaplatí jen druhovýrobu?
Pokud byste sami nabourané auto nikdy neopravovali neoriginálními součástkami, v případě nezaviněné nehody to asi budete muset skousnout. Originální díly jsou podle pojišťoven drahé.
(více v čísle 26/14)Pokud máte vůz starší pěti šesti let, připravte se po nezaviněné bouračce na komplikace s pojišťovnou.
Přestože už dávno Ústavní soud prohlásil, že se starší auto opravou novými díly nezhodnotí a takzvaná amortizace ze strany pojišťoven je nesprávná, dělají ji dál. Dokonce i po prvním lednu letošního roku, kdy začal platit nový Občanský zákoník. Ten totiž vychází z jiných principů než předtím.
Za vše může zákoník
Novela zákoníku totálně převrátila zavedené způsoby, které v České republice (předtím Československu) platily už od roku 1964. Na motoristy to má větší vliv, než by se zdálo. Jedním z nejznámějších je podstatný nárůst plnění v případě škod na zdraví či dokonce životě (psali jsme v 46/13). Skončily tak obligátní paušály a ke každému případu se přistupuje jednotlivě – za ztracenou ruku dostane víc profesionální houslista živící rodinu než bezdětný IT specialista. Místo praxe „umlčet“ poškozeného penězi z pojistky se teď pojišťovny snaží opravit nabourané auto do původního stavu. Pro běžného občana to znamená, že pokud teď bude vyjednávat s pojišťovnou o náhradě škody (jenže se nově označuje jako „újma na jmění“), nahradí ve slovníku pojmy „cenová korekce“ a „amortizace“ novým souslovím „účelně vynaloženo k obnovení funkce vozidla“.
V reálu to bohužel také znamená, že když auto bylo předtím ojeté, spraví ho díly z jiného ojetého, ač se vám to nemusí líbit. Nové díly případně zaplatí jen v případě, že pocházejí z aftermarketu, protože jsou levnější. Jestliže chcete originální, budete si muset připlatit ze svého, pokud prokazatelně nedoložíte, že jste nedávno originální díl měnili – tedy přichází ke slovu zase cenová korekce nákladů alias známá amortizace. Jen se teď jmenuje jinak.
Co bylo účelné?
Nový občanský zákoník platí zatím jen půl roku. Ale novinka zakládá na soudní spory kvůli formulaci, podle níž musí pojišťovna nahradit „účelně vynaložené náklady“. Jenže kdo posoudí, co bylo účelné? Problematické je tak už samotné určení výše škody. Pro motoristy to znamená, že se i po lednu 2014 musí připravit na boj o to, co jim po právu patří. Přestože mělo slovo amortizace zmizet ze slovníku, de facto se nic nemění...