Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

5. 7. 2014

Tunel Blanka před otevřením: Hotovo? Jak pro koho

Tunel Blanka

Fotogalerie

11 fotografií

Nejdelší tunelový komplex u nás je stavebně připraven natolik, že by jej motoristé mohli používat už koncem prázdnin. Pražská Blanka v tu dobu ale otevřena nebude.

(více v čísle 26/14)

Po úmorném dopoledním vedru na Letné je v chladných prostorách tunelu Blanka příjemně. Stačilo projet vstupním tunelem z pláně, ovšem přes vrata a závoru. Jsme stále jen na návštěvě.

Tunel Blanka na mapě
Tunel Blanka na mapě
Autor: Tunelblanka.cz

Vážně hotovo

Rozhlížíme se okolo a pátráme po stavebnících, nikde je ale nevidíme. V tunelu svítí světla, je položený finální koberec, nechybí vodorovné dopravní značení. Jen značky a cedule ještě zakrývá igelit. Hotovo? „Stavebně je tunel dokončený, probíhají zkoušky funkčnosti systémů. Zrovna dneska se zkouší ventilace,“ vysvětluje František Polák z Metrostavu zvýšenou hlučnost. A také nezvykle lesklé obklady na stěnách. „Sráží se tu vlhkost, takový pohled už Blanka při běžném provozu nenabídne,“ dodává náš průvodce. Rychle projíždíme tunelem směrem k Malovance, kde se bude Blanka napojovat na Strahovský tunel. U vjezdu je jako všude nezbytná budka dispečera, který zapisuje všechna vjíždějící a vyjíždějící auta. Zdá se nám, že během jednoho dne by tu šlo odstranit z vozovky různé zábrany či překážky a Blanka by mohla sloužit. Ostatně stejný pocit máme také na Prašném mostě, kde by opravdu jen stačilo odvézt bránu a už by mohla auta mířit do tunelu. Tak jednoduše a rychle to však nejde. „Musí ještě proběhnout celá řada zkoušek,“ vysvětluje Polák. Několikrát se vyzkouší funkčnost všech systémů, tedy i řízení tunelu, světla nebo již zmíněná ventilace. A to už není záležitost stavbařů, ale techniků, kteří se ve skupinách pohybují tunelem. Ostatně několikrát jsme se s nimi při jízdě minuli.

Míříme ještě na ústí tunelu v Troji. Zatímco vjezdy na Letné, Malovance i Prašném mostě jsou tak nějak v očekávatelné velikosti, tady je vjezd impozantní. Včetně výjezdu na Trojský most nebo pokračování směrem na Prosek. Zatímco povrchy a značení v tunelu jsou už hotové, venkovní plochy finální koberec teprve čeká, stejně jako osazení kanálových vpustí. Že by kvůli nenechavcům?

Napojení v Troji na stejnojmenný technicky unikátní most chybí už jen fi nální asfaltový povrch.
Napojení v Troji na stejnojmenný technicky unikátní most chybí už jen fi nální asfaltový povrch.
Autor: Jiří Káš

Tunelový nepřítel

Projíždíme podzemím zpět na Letnou. Všechno se zdá být krásné, ale musíme se zeptat, jak by se Blanka chovala v případě havárie. „Největší nebezpečí v tunelu představuje panika, tma a nefunkční ventilace, to je známá věc,“ vysvětluje Polák. „Proto jsou všechny systémy třikrát koncentrovanější než na běžné silnici. Hustší značení, mnohem více světla, kompletní mobilní pokrytí všech tří operátorů, dlaždice na stěnách, aby se lidé nebáli a nepanikařili,“ popisuje. A jak by vypadalo řešení krizové situace? „Na vjezdech by svítila červená, na výjezdech zelená, aby se tunel co nejdříve vyprázdnil,“ vysvětluje Polák. „Zároveň by se spouštěla ventilace ve stropě. Velkými trojúhelníkovými otvory, které budou za provozu skryty za žaluziemi, by se nasávaly zplodiny jako do komína. Při plné funkčnosti by dokázaly zajistit dýchatelný vzduch dva metry nad zemí po dobu dvaceti minut,“ popisuje náš průvodce. A to už by na místě byli jistě záchranáři.

Sjezd do Blanky z Prašného mostu je velmi přirozený.
Sjezd do Blanky z Prašného mostu je velmi přirozený.
Autor: Jiří Káš

Tak kdy tedy?

Zbývá odpověď na poslední otázku – kdy se tedy do tunelu dostanou běžní motoristé? Podle Poláka běží práce takovým tempem, že zprovoznění Blanky na přelomu srpna a září vidí reálně. Magistrát však ohledně termínu tak přesný není. „Blanku otevřeme v průběhu podzimu,“ odmítá být konkrétnější pražský radní pro dopravu Jiří Nouza. „Finální harmonogram bychom měli dokončit v řádu dnů až týdnů, pak vše oznámíme,“ upřesňuje. Podle našich informací měl tunel údajně sloužit od začátku října, ještě před komunálními volbami, ale i tenhle termín je na vážkách. Prý kvůli politickým tlakům na magistrátu.

V roce 2007 první kopnutí, hotovo mělo být v roce 2011. V roce 2012 exprimátor Svoboda vyhlásil, že rychlé tempo splácení Praha neutáhne a bude platit pomaleji. Termín otevření byl tak posunut na duben 2014, loni v prosinci se zastavily práce a rozhodoval soud. Ještě nedávno magistrát mluvil o přelomu srpna a září letošního roku, nyní je termínem podzim, tedy období mezi 23. zářím a 21. prosincem! Zlé jazyky tvrdí, že Blanka se pro normální provoz otevře až před koncem roku.
V roce 2007 první kopnutí, hotovo mělo být v roce 2011. V roce 2012 exprimátor Svoboda vyhlásil, že rychlé tempo splácení Praha neutáhne a bude platit pomaleji. Termín otevření byl tak posunut na duben 2014, loni v prosinci se zastavily práce a rozhodoval soud. Ještě nedávno magistrát mluvil o přelomu srpna a září letošního roku, nyní je termínem podzim, tedy období mezi 23. zářím a 21. prosincem! Zlé jazyky tvrdí, že Blanka se pro normální provoz otevře až před koncem roku.
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
26 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851