Škodou 105 L k moři: Cesta plná nostalgie
Nekonečné stovky kilometrů s mapou v ruce a řevem motoru za zády, bez hudby, navigace i klimatizace – tak se jezdilo do Jugoslávie za socialismu. V létě 2014 to testujeme na vlastní kůži!
(více v čísle 27/14)No jo, to se vám to k moři každoročně cestuje. S novým, rychlým autem jste tam po dálnici hned. Ale každý na něj nemá. Schválně, vyrazili byste tam ještě dnes stařičkou škodovkou…?
Této čtenářské výzvě nešlo odolat. Samotné nás zajímalo, zda ještě v současných podmínkách můžeme někomu podobnou výpravu doporučit. Přece jen jsme zvyklí na jinou techniku, za samozřejmosti bereme klimatizaci, nízkou vnitřní hlučnost, bezolovnatý benzin… Navíc v moderních autech nevozíme náhradní díly a neřešíme složitou proceduru s vyřizováním absurdních dokladů jako povolení vojenské správy nebo zaměstnavatele.
Složité papírování naštěstí nasimulovat nejde, ale abychom naši cestu stařičkou škodovkou neměli až tak jednoduchou, snažíme se myslet na moderní dálnice jen jako na pomoc v nouzi.
Jako cíl vybíráme ostrov Krk – proti Istrii vypadá „jugoslávštěji“, přitom není daleko. Tamní kempy Svět motorů doporučoval už v roce 1966. Cestou se úmyslně vyhneme Rakousku, protože kapitalistické státy byly za socialismu většině lidí zapovězeny. Dává dnes ještě někdo tábořištím přednost před apartmány? A dojede téměř třicetileté auto bez problémů do cíle a zpět?
Opravdová krasavice
Na venkově staré škodovky řady 105/120 stále potkáte, v polovině června jsme jich však v českých bazarech objevili jen pět! Tyto vozy se nevyplatí prodávat, často doslouží v rodině. Výjimkou je kupé Garde/Rapid, extrémně zachovalé exempláře dosahují stotisícové hranice. Nejhezčí škodovku jsme objevili v AAA Auto: model 105 L, rok výroby 1988, až na pár pupenů koroze zachovalá karoserie, interiér jak z muzea, na tachometru 37 685 km, dodnes jediná majitelka (ročník 1932).
„Tak to je pecka. To jsem na to zvědavá…,“ pronesla při prohlížení fotografi í škodovky kolegyně Dita. Tím se automaticky stala členkou posádky, protože bude mít jistě na auto jiné názory než fanda historické techniky Lukáš. Navíc jsou oba cestovatelsky založeni a mají dobrodružnou povahu – ideální dvojka na dlouhou cestu.
Po sehnání retro výbavy a důkladné servisní kontrole tedy vyrážíme za sluníčkem směr „Jugoslávie“!
Další podrobnosti najdete v tištěném vydání SM, č. 27/2014.