Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

1. 12. 2014

Proč jsou u nás zbytečné uzavírky: Pořád stejná písnička

Značení ofi ciální objížďky nepřehlédnete. Je všude.

Fotogalerie

5 fotografií

Každého motoristu štvou zbytečné uzavírky komunikací. Čím méně významná silnice, tím více je všem kromě místních obyvatel a zdržovaných řidičů lhostejná.

(více v čísle 48/14)

Místní jsou skeptičtí. „Už to vidím, dopadne to jako posledně, když se tady opravoval jiný most snad o kilometr blíže ke vsi,“ uzemňuje nás hned na začátku reportáže o uzavírce silnice II/118 mezi Trhovými Dušníky a Hluboší poblíž Příbrami náš čtenář Bohumil Plecitý z Bratkovic. „Začali koncem září a mělo být hotovo v březnu dalšího roku. Jenže jsme tudy mohli jet až v květnu 2013 – tedy devět měsíců poté, co stavebníci poprvé hrábli do hlíny!“ vysvětluje naštvaně. Po letmé návštěvě staveniště přemostění přítoku Litavky, kde se u silnice vrší z obou stran stovky tun kamení a hlíny a v místě prací je pořádná díra, musíme s rozhořčeným mužem souhlasit. „Práce jsou ve stejné fázi jako předloni,“ analyzuje stav rekonstrukce někdejší starosta Bratkovic a nynější zastupitel obce Zdeněk Vrbka. Krajští úředníci ovšem mají jasno, podle nich není žádný důvod k obavám. „Nemáme z kraje žádné signály, že by se mělo cokoli zdržet. Termín otevření na konci roku tak pořád platí,“ říká nám ještě v době reportáže Zuzana Štěrbová z odboru silničního hospodářství a investic Městského úřadu Příbram. Ani sám kraj ústy mluvčí Nicol Mertinové o dodržení termínu otevření 3600 metrů dlouhého úseku nepochyboval.

Proč jsou u nás zbytečné uzavírky?
Proč jsou u nás zbytečné uzavírky?
Autor: Svět motorů

Tak je to všude

Že vám to něco připomíná, podobný příběh z vašeho okolí byste také mohli vyprávět? Není divu, uzavírek komunikací jsou u nás každý den desítky. Stačí se jen podívat do Centra dopravních informací na internetových stránkách policie. Jistě, zejména silnice nižších tříd jsou mnohde zničené a jejich stav volá po opravě už řadu let. „Dluh v silniční infrastruktuře z minulosti je obrovský, jen ve Středočeském kraji dosahuje desítek miliard korun,“ bilancuje mluvčí Mertinová. To ovšem stačí jen jako argument pro potřebu opravovat, ne jako vysvětlení, proč se dějí opravy pomalu. Scénář je pořád stejný, ať se jedná o dálnici D1, kde se namísto jednoho roku rekonstruují její úseky dálnic klidně dvě léta, nebo místní komunikace. I tam se napřed oznámí rekonstrukce a s ní spojená uzavírka na kratší dobu. Opravy začínají i nelogicky na podzim, argumentem je třeba pozdní přísun peněz nebo odvolání se neúspěšných uchazečů o zakázku. Aby se totiž stavba získala, fi rmy nabízejí kratší termíny a nižší cenu za zhotovení. Pak ovšem přijdou takové evergreeny jako vícepráce, příchod zimy nebo technické či technologické problémy na staveništi, například s nestabilním podložím. Třeba kvůli tomu se významně zpozdila rekonstrukce D1 u Velké Bíteše. Důsledkem jsou potom tahanice mezi státem nebo kraji na jedné a zhotoviteli na druhé straně, potažmo prodlužování uzavírek, kde se mnohdy ani soustavně nepracuje. ¨

Nekonečný příběh

Řidiči trpí vždy, zejména ve stojících kolonách na dálnicích. Třeba jako loni koncem srpna na D1. To se řeší v televizi a ministr dopravy hřímá. Uzavírky v obcích zase nezajímají kromě jejich obyvatel a pospíchajících řidičů vlastně nikoho. Kraje jako investoři oprav postup prací nekontrolují a pak jen uzavírky prodlouží. Místní zastupitelé se od krajských úředníků o důvodech prodloužení uzavírky zpravidla nedozvěděli nic. Pro živý příklad se vracíme do Bratkovic. „Tehdejší hejtman Josef Řihák nám sice slíbil nápravu, ale nakonec mezi zastupitele dotčených obcí ani nepřišel. Poslal za sebe náměstka, který o našich problémech s uzavírkou nevěděl prakticky nic. Snaha kraje vysvětlit, proč se opravuje právě takto, tímto skončila,“ vzpomíná tehdejší starosta obce Zdeněk Vrbka.

Policie nikde

Když už úřady nejsou schopné zajistit dodržení termínu oprav a uzavírky se tak prodlužují, předpokládáme, že se minimálně postarají, aby se tam objevila alespoň policie a hlídala klidné projíždění dočasných úseků. A pokutovala řidiče, kteří si hledají alternativní cestu místními stezkami, jež tím úplně zničí. Problém se týká hlavně těžké přepravy. Ale obvykle mají policisté „jinou“ práci. Třeba příbramská policejní mluvčí Monika Schindlová o aktuálních kontrolních akcích u opravovaného úseku poblíž Hluboše neví, o případných starších výsledcích také nemá žádné informace. „Kontroluje se nahodile. Kdyby se ukázaly závažné problémy, určitě bychom nějakou dopravní akci měli,“ krčí rameny. A výsledek toho všeho? Chvíli opravená silnice, v jejím okolí zničené komunikace a potřeba je opravit a tak stále dokola.

Potvrzeno. Bohužel

A jak to dopadlo u Trhových Dušník? Doslova minuty před uzávěrkou čísla jsme se dozvěděli, že most namísto před koncem letošního roku bude hotov až 30. června 2015. Příčinou jsou podle krajské mluvčí jak jinak nepředpokládané technické komplikace na staveništi…

Opravený první mostek je široký, silnice však úzká
Opravený první mostek je široký, silnice však úzká
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte RETRO PUZZLE ŠKODA 120 GLS!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851