Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se ve Vrchlabí vyrábějí převodovky DSG: Léta bude co dělat

Jak se ve Vrchlabí vyrábějí převodovky DSG

Fotogalerie

10 fotografií

Svařit plechy a namontovat jednotlivé součásti – to je nejviditelnější část výroby auta, ovšem zdaleka ne nejnáročnější. V tomto směru vede zřejmě produkce převodovek, kterou jsme navštívili ve vrchlabském závodě Škody Auto.

(více v čísle 4/15)

Ve Vrchlabí se už od roku 1864 vyráběly kočáry, od počátku dvacátého století pak první automobilové karoserie. Po znárodnění byl v oce 1946 závod přičleněn k AZNP Mladá Boleslav – prvním vozem, který se zde montoval, byla užitková Škoda 1101. Mnohým tak samozřejmě bylo líto, když v prosinci 2012 sjel z montážních linek poslední roomster. Žádné černé prapory nad závodem však nezavlály – ve vedlejší hale už dva měsíce běžela výroba sedmistupňových dvouspojkových automatických převodovek DQ 200 7F, které známe pod obchodním označením DSG. Ale popořádku…

Vahlandův nápad

Z dalšího osudu závodu ve Vrchlabí měli Mladoboleslavští dlouhá léta těžkou hlavu. Lokalita na hranici Krkonošského národního parku nevyniká dopravní dostupností a prakticky nic, z čeho auto vzniká, se nevyrábělo přímo zde. Proto se sem všechny součásti musely navozit na kamionech a stejným způsobem pak zpět smontovaná auta. Takových vozů dáte na jeden kamion jen pár, kdežto převodovek se vejdou třeba dvě stovky. A je to technologicky nesmírně náročná, přitom velmi skladná a drahá věc, tedy s vysokou přidanou hodnotou. S nápadem vybudovat zde produkci dvouspojkových převodovek přišel Winfried Vahland, když se v roce 2010 stal předsedou představenstva Škody Auto. V letech 2005 až 2010 totiž působil ve společnosti Volkswagen Investment Company v Číně, kde v Dalianu zbudoval právě závod na výrobu dvouspojkových převodovek.

Největší kolo, které se zde vyrábí, patří stálému převodu rozvodovky. Impozantní je i nýtování ke kleci diferenciálu: speciální stroj rozmáčkne masivní ocelový nýt jako modelínu.
Největší kolo, které se zde vyrábí, patří stálému převodu rozvodovky. Impozantní je i nýtování ke kleci diferenciálu: speciální stroj rozmáčkne masivní ocelový nýt jako modelínu.
Autor: Škoda Auto

Bude málo DSG! V roce 2011 se ukázalo, že zej ména Audi bude mít při očekávané produkci a 

Jak se ve Vrchlabí vyrábějí převodovky DSG

preferencích zákazníků už v roce 2012 nedostatek právě dvouspojkových automatických převodovek pro menší motory (do 250 N.m). Vnitrokoncernová poptávka po nich roste i z toho důvodu, Vlevo vedoucí závodu Vrchlabí Ivan Slimák, vpravo autor textu. Citlivý bok ovládacích ventilů s řídicí jednotkou (takzvanou mechatroniku) by mohl zablokovat jediný vlas či statický výboj. Proto ty slušivé oblečky. Zásadní vliv na hlučnost a životnost má takzvané tvrdé obrábění, tedy dokončení povrchu kol již po cementování. Technolog drží v ruce nástroj na honování zubů – úkon podobný broušení, jenže nástroj se pohybuje ve dvou osách. že zatímco tradiční automaty spotřebu paliva a z ní plynoucí emise CO2 zvyšovaly, DSG vždy naopak o pár gramů snižuje. A za nadlimitní průměrnou výši emisí CO2 vyráběných vozidel dnes Evropská unie udílí automobilkám sankce. Závod v Kasselu už poptávku nestačil krýt a produkce čínského se také spotřebuje na prudce rostoucím místním trhu. A tak v dubnu 2011 padlo rozhodnutí: ano, další závod na výrobu malých sedmistupňových DSG vybuduje Škodovka v Čechách. Mladoboleslavský projekt obstál u koncernového vedení v konkurenci uvažovaného rozšíření závodu Kassel a též výstavby závodu ve slovenském Martině. Podmínkou však bylo dodržení šibeničního termínu – sériová výroba se musela rozjet v říjnu 2012, tedy už za osmnáct měsíců.

Nahnali třináct týdnů

Vahland zavolal Ivanu Slimákovi, který pracoval právě v čínském Dalianu jako vedoucí závodu. Nabídl mu, zda se nechce vrátit do Čech. Že se zde bude stavět velmi podobná továrna, ale má to háček: „Ať počítáme, jak počítáme, chybí nám třináct týdnů, a to i když půjde všechno optimálně.“

Nebudeme vás napínat, český supermanažer to zvládl. Podařilo se mu totiž ušetřit čas, po který se čeká na výsledky životnostních zkoušek převodovek. Ač jde konstrukčně o stejný díl, pravidla VW nakazují po zavedení výroby na jiném místě vždy absolvovat celé takzvané „uvolnění“ komponentu. Halu nechal přepažit provizorní zdí a předně dokončil část, kde se obrábějí hřídele, frézuje ozubení, cementují a brousí či honují kola. V části, kde se měla převodovka montovat, právě betonáři nalévali podlahu, když pan Slimák seděl i s padesátkou pozdějších pracovníků montáže a vyrobenými součástkami v letadle do Číny. Zdejší montážní linka je totiž stejná jako ve Vrchlabí, takže Volkswagen odsouhlasil její použití pro montáž zkušebních převodovek – to bylo v květnu 2012. Dopadlo to dobře, a tak se v srpnu 2012 mohla rozjet předsériová produkce převodovek, v říjnu sériová. V první fázi vznikalo 1000 skříní denně, od října minulého roku se vyrábí už 1500 každý den. V listopadu 2014 slavili první zajímavé jubileum – 500 000 vyrobených převodovek DQ 200. Největší část (35 %) se uplatní ve vozech Škoda, ovšem v těsném závěsu jsou audi s 33 procenty.

Děti dejte na techniku

Po centru pro testování motorů, které od loňského roku funguje vedle bývalé Česany v Mladé Boleslavi a díky němuž máme jistotu, že se v Čechách po mnoho následujících let budou vyvíjet a vyrábět motory, jde už o druhý strategicky významný projekt, který Škoda Auto v ostré vnitrokoncernové konkurenci získala pro sebe. Pokud si teď říkáte „pěkné, ale co já s tím“, třeba své děti nedávejte na nesmyslné manažerské akademie, ale na strojní průmyslovky a posléze vysoké školy. Pro schopné techniky zde bude práce vždycky dost a manažerem třeba ve vrchlabském závodě beztak nikdy nebude nikdo, kdo nerozumí technice. I Ivan Slimák předně perfektně zná každou část dvouspojkové převodovky DSG.

Vlevo vedoucí závodu Vrchlabí Ivan Slimák, vpravo autor textu. Citlivý bok ovládacích ventilů s řídicí jednotkou (takzvanou mechatroniku) by mohl zablokovat jediný vlas či statický výboj. Proto ty slušivé oblečky.
Vlevo vedoucí závodu Vrchlabí Ivan Slimák, vpravo autor textu. Citlivý bok ovládacích ventilů s řídicí jednotkou (takzvanou mechatroniku) by mohl zablokovat jediný vlas či statický výboj. Proto ty slušivé oblečky.
Autor: Škoda Auto

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851