Vyplatí se dálniční superby: Když zasvítí modrá
Jen málokdo jim ujede. V nadupaných autech s nenápadnými modrými majáčky zvládají policisté chytit několik „rychlíků“ každý den. A na pokutách za rok vyberou mi liony.
(více v čísle 8/15)Usedáme na přední sedadlo hnědého stíhacího Superbu 3.6 FSI 4x4 – místo velitele hlídky – a vydáváme se na dálnici D11 směrem na Prahu. Poutáme se, i když policie při výjezdu tuto povinnost nemá. „Vezměte si, že byste při pronásledování třeba ve dvoustovce bourali nebo nastal defekt pneumatiky. Důsledky by byly fatální,“ říká řidič hlídky Petr Puhlovský, který u dálničního oddělení v Pravech pracuje už devět let. Provoz není příliš hustý, auta se pohybují maximálně povolenou rychlostí. Ukazuje se to i na monitoru radaru. Všichni jedou okolo 120 km/h. „Je zima, může být namrzlý most nebo zmrazky, tudíž jsou řidiči opatrnější,“ říká šofér. Stejné je to podle něj za deště nebo tmy. Naopak největší „šrumec“ a žně na pokutách má podle něj hlídka dálniční policie při pěkném počasí. Hlavně v létě, kdy si někteří šoféři rychlou jízdu užívají.
Zaplaceno za rok!
Zatímco v roce 2013 dálniční hlídka na D11 odhalila 733 přestupků překročení rychlosti, loni to podle Ivany Ježkové z Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje bylo už 1597 případů. „Po příchodu superbu se zvýšil počet odhalených pirátů dvaapůlkrát, passat už totiž všichni znali,“ vysvětluje výrazné zvýšení vedoucí oddělení dálniční policie Milan Halberštát. Letos to už tak závratně Puhlovský nevidí, přece jen se superb dostává do povědomí. Podle Ježkové se i tak celková suma pokut za přestupky, které dálniční oddělení zachytí, vyšplhá zhruba na dva miliony korun. Jako každý rok.
A celkové náklady na zakoupení a vybavení auta? Tady jsme museli trochu pátrat. „Pořizovací cena speciálně upraveného superbu se pohybuje na částce 886 000 korun, nezapočítáváme ale radar,“ říká Jozef Bocán z Policejního prezidia. Jeho cenu nám ovšem přibližuje Milan Halberštát: „Není to laciná záležitost. S instalací, údržbou a kalibrací vyjde na tři čtvrtě milionu.“ Když připočteme vysílačky, kamery a další vybavení, určitě nebudeme daleko od celkové ceny 1,7 milionu korun. Náklady na pořízení rychlého superbu se tak vrátily už po roce. Passat, který na D11 sloužil před superbem, se podle Halberštáta zaplatil za rok a půl.
A kam putují peníze za odhalené přestupky? „Veškerá suma vybraná na uložených pokutách jde do státního rozpočtu,“ popisuje bez dalšího detailního upřesňování Jozef Bocán.
Jak se stíhá?
Když během služby hlídka zjistí příliš rychle se pohybující vůz, nastává nenápadné pronásledování. V okamžiku, kdy se dostane za něj a jede konstantní rychlostí, začne radar úsekově měřit. Velitel hlídky zapne nahrávání z kamery a zhruba po stovce metrů má na monitoru skutečnou rychlost pronásledovaného vozu. Musí přitom dodržovat stejný odstup, jinak by bylo měření nepřesné, tudíž neplatné. Údaje v radaru se nahrávají na smyčku. „Když je hodnota vyšší než povolený limit, přichází ještě odečet odchylky. Ta činí tři procenta naměřené hodnoty,“ vysvětluje postup Puhlovský. Když je i poté rychlost nad limitem, policejní stíhač rozsvítí modré majáky v masce a za předním sklem. Poté sklopí stínítko nad místem spolujezdce, kde bliká nápis „Stop, policie“.
„Za jednu dvanáctihodinovou směnu chytneme v průměru kolem šesti řidičů,“ vypočítává Milan Halberštát. A pokuty? „Na místě vybereme okolo čtyř tisíc za směnu. Ne každé překročení ale můžeme řešit blokově. Třeba rychlost nad limitem o padesátku a výše nebo její opakované překročení o více než třicítku už směřuje rovnou do správního řízení,“ podotýká strážce zákona.
Ujíždí!
Občas si šofér příliš rychlého auta myslí, že se postihu vyhne sešlápnutím pedálu plynu až k podlaze. Na dálnici ovšem superb hravě zvládne dvoustovku, passat dokonce až 250 km/h. Sem tam zkusí i odbočit z dálnice. „Netuší ovšem, že máme z obou stran velmi dobře zmapované i její okolí, protože tu většina z nás bydlí,“ říká policista. Honičky tak trvají většinou jen krátce: buď si motorista uvědomí marnost snahy, nebo havaruje. „Také jsme ale jednoho řidiče pronásledovali snad šedesát kilometrů, než to v zatáčce nezvládl a vyletěl z ní ven,“ popisuje extrémně dlouhé pronásledování Puhlovský.
Policejní superb na silnici
Poznáte jej?
Tmavý superb, který používá dálniční policie v Pravech u Hradce Králové, je od ostatních vozů stejné specifi kace takřka k nerozeznání. Třeba měřicí přístroje a kamery vzadu nejsou za zatmavovacími fóliemi vidět. A vůz má běžnou registrační tabulku. „Klidně si ji vyfoťte, stejně je na internetu,“ říká policista Milan Halberštát. Na první pohled jej tak odlišuje jen pár detailů: třeba „bič“ vysílačky vedle „žraloka“, tedy antény rádia na zadní části střechy. „Ostatně si myslím, že když jedete na dálnici nejvyšší povolenou rychlostí, na pátrání po detailech stejně nemáte čas,“ dodává policista.
Víte, že...
… rychlým dálničním policejním vozům přibude na tachometru ročně okolo 100 000 kilometrů? Loni ve své první sezoně superb najezdil bezmála 130 000 km.
… do výslužby jdou policejní vozy zhruba po pěti letech provozu? Záleží na míře opotřebení auta a ekonomice provozu – když už jsou náklady na opravy na hranici rentability, vůz policie prodá.
… ve vozech cestuje dvoučlenná hlídka? Je to proto, že řidič se při stíhání musí plně soustředit na ovládání vozu, velitel hlídky pak obsluhuje radar a další zařízení.
… superbem jezdí dle nastaveného rozpisu hlídkovat všech 16 členů dálničního oddělení?
… svítivé bundy, které by byly při běžném provozu vidět, hlídky ve voze nemají? Před vystoupením si je ale musí kvůli bezpečnosti a viditelnosti obléct.
… velký modrý maják na střechu policisté nedávají dříve než po zastavení vozidla?