Policie má nové zastavovací pásy: Prchající už neujedou
Jen loni se přes tři sta řidičů rozhodlo nereagovat na výzvu k zastavení a začalo prchat.
Policie ČR na takové dostala novou zbraň.
Sirény křičí, jako by šlo o život. Modré majáky dvou policejních vozů dávají jasně najevo, že tady jde do tuhého. Bílá octavia, na kterou se dvojice zavěsila, ignoruje výzvu k zastavení, řidič naopak zběsile zrychluje.
To už ale na jiném místě čeká další policista, který před prchajícího výtečníka vyhazuje speciální zastavovací pás se sto deseti ocelovými bodci. Vůz viditelně nepoškozený pokračuje dál a muž zákona ve vteřině shrnuje speciální rohož, než místem projede pronásledující patrola.
Tentokrát naštěstí nejsme svědky jednoho z úprků na českých silnicích. Jsme na letišti v Panenském Týnci, kde se policie rozhodla demonstrovat schopnosti nově zakoupených zastavovacích pásů Road Block.
Auto sice dále ujíždí, jenže po několika stovkách metrů, kdy už jsou propíchnuté pneumatiky prázdné, jej strážci zákona předjíždějí a nutí zastavit.
V tu ránu ze dvou stříbrných oktávek vyskakuje čtveřice nejostřejších policistů: příslušníků pohotovostní motorizované jednotky. „Ruce, ruce!“ křičí na řidiče a míří na něj ze všech stran zbraněmi. Než se naděje, je drsně vytažen ven. Za chvilku už jej jeden po zuby vyzbrojený rambo v černých brýlích drží kolenem za krkem na zemi a nasazuje mu pouta.
Nutnost za dva miliony
Když se zvedá, v prchajícím zločinci poznáváme ministra vnitra Milana Chovance. Drsňáci mu sundávají želízka a on si prohlíží rozbité koleno i roztržené džíny. Jestli se takhle chovají ke svému šéfovi, ani si nechceme představovat, jak by někoho mohlo napadnout jim ujíždět, říkáme si v duchu. Realita je bohužel jiná. „Jen v minulém roce jsme se setkali s pronásledováním vozu ve více než třech stovkách případů,“ vysvětluje mluvčí policistů Jozef Bocán. Většinou za volantem sedí řidič bez patřičného oprávnění, pod vlivem alkoholu, drog, či dokonce stíhaná osoba. Výjimkou nejsou ani případy kradených aut.
A právě aby policisté mohli podobné situace lépe zvládat, koupilo ministerstvo vnitra nové zastavovací prostředky. Celkem se k policejním útvarům po celé republice dostane 240 kusů celkem za 2 298 516 korun. To znamená, že jedna souprava vyjde včetně daně a nutného výcviku na 9577 Kč. Část půjde pořádkovým jednotkám, dostane se i na dopraváky.
Jen výjimečně
Není to přitom poprvé, kdy byli policisté vybaveni podobnou pomůckou. Jenže dříve používané zařízení zničilo pneumatiky takovým způsobem, že se vůz stával neovladatelným a mohlo snadno dojít k nehodě. To se u nových nestane, dutý bodec se z podložky vytrhne a vzduch uniká pozvolna. Přesto se zástupci dušují, že uplatnění budou důkladně zvažovat. „Pásy budou policisté využívat tak, aby nedošlo k ohrožení na zdraví ani životech žádného účastníka provozu. Pokládat je navíc budou jen v nezbytně nutných případech,“ řekl nám šéf resortu Chovanec. Během podzimu přitom vybraní příslušníci prošli školením, jak a kdy zařízení používat.
Hrozí i vězení
Doufejme, že nové vybavení pomůže strážcům zákona k jednoduché paralizaci ujíždějících aut bez nutnosti nebezpečných honiček, které často končí nehodou.
Možná by také pomohlo zpřísnit postihy, které prchajícímu řidiči hrozí. „Ve správním řízení dostane šofér za neuposlechnutí výzvy k zastavení pokutu do pěti tisíc korun,“ říká policejní mluvčí Jozef Bocán. Naštěstí to není maximum. „Při pronásledování ve vysoké rychlosti se může jednat také o obecné ohrožení,“ dodává jedním dechem Bocán. A za to už můžete jít do vězení. „V případě, že navíc dojde k najíždění na policisty, se jedná o útok na úřední osobu, spáchaný se zbraní,“ dokládá závažnost tohoto jednání.
Tři otázky pro Milana Chovance , ministra vnitra ČR
Jak se vůz choval po přejetí zastavovacího pásu?
První vteřinu jsem si myslel, že se neděje téměř nic. Pak se ale kola velice rychle vypustila a auto se stalo téměř neovladatelným. Jedete po ráfcích a šance ujíždět vyšší rychlostí je nulová.
Proč jste nakoupili nové zastavovací pásy?
Přibývá případů, kdy řidiči z nějakého důvodu ujíždí policii. Toto je jeden ze způsobů, jak takové lidi dostat ze silnic. Není to ale samospásné, jde jen o střípek do skládačky.
Jak by mělo zastavení pomocí pásů probíhat?
Za předpokladu, že řidič nereaguje na výzvu, informuje pronásledující hlídka přes operační středisko jiné policisty o předpokládaném směru prchajícího. Hlídky pak udělají zátaras a těsně před průjezdem auta instalují zastavovací pás. Vozidlo zastaví po propíchnutí pneumatik.
Kdy lze použít zastavovací pás?
Policista je oprávněn použít prostředek k zastavení vozidla, když řidič přes výzvu nezastaví. Dále také k zabránění odjezdu stíhané osobě, lze-li předpokládat, že se pokusí vozidlo použít k útěku. Příslušník policie při použití prostředku k násilnému zastavení vozidla dbá, aby nedošlo k ohrožení života nebo zdraví jiných osob. Více než v nezbytně nutné míře nesmí být riskováno ani zdraví nebo dokonce život pronásledovaného.